Wednesday, 1 April 2015

01.04.2015 Q&A

Brace Yourselves:
마음 단단히 먹으라.

- The rumor that IS-6 will be removed from sales and IS-5 will replace it is false, IS-5 will not be a regular sold premium tank;
 IS-6이 상점에서 삭제되고 IS-5가 대체한다는 소문은 거짓이다. IS-5는 정규 판매 프리미엄 전차가 아닐 것이다.

- Some vehicles (like T28 Proto and T29) have on SD models tracks hanging on their armor. The tracks will on HD models always be represented by thicker armor zones, but it is not sure whether  - when these vehicles are reworked to HD - the tracks will still be there in the future;
 일부 차량들은 (T28 Proto나 T29처럼) 비HD 모델링에 장갑에 궤도가 붙어있다. HD 모델링에 있는 궤도는 항상 더 두꺼운 장갑으로 표현될 것이나, 이 차량들이 HD화되었을 때 궤도가 그대로 거기에 있게될지는 확실치 않다.

- A micropatch was applied recently to the 9.7 common test and now everything runs smoothly, there are no more FPS drops. The FPS is on average more stable as well. This is the feature of the new BigWorld engine version;
 최근 9.7 공개 테스트에 소형 업데이트가 있었으며 이제 FPS 감소 없이 모든게 부드럽게 돌아간다. 평균 FPS도 안정적이다. 이는 새 빅월드 엔진의 기능이다.

- There is no way how to create a WoT client that would be complete mod-proof (not allowing any mods) (RG: The community just really wants the turds that use mods like Warpack to be banned);
 월탱 클라이언트에서 모드를 완전 금지시키는 방법은 없다. 

- Storm confirms the delay in the 9.7 patch at least to April 7th, the reason is the fixing of crashes and freezes, without fixing that issue, the patch will not be released (RG: completely agree with the decision)
 Storm은 9.7 업데이트가 최소 4월 7일까지 밀렸다고 확인해주었다. 이유는 충돌과 굳는 현상을 수정하기 위함이고 그 문제를 고치지 못하면 업데이트는 없을 것이다. 

- E50M will not get frontal gun depression buff because the gun would then clip through the hull;
 E-50M의 전면 부각을 버프하면 포가 차체와 겹치기 때문에 하지 않을 것이다.

- In most cases, server reticle corresponds to the usual reticle status;
 대부분의 경우 서버 조준원은 일반 조준원의 상태와 일치한다.

- The option to sell premium tanks for gold will not be implemented;
 프리미엄 전차를 골드로 되파는 기능은 추가되지 않을 것이다.

- It's completely possible that 9.7 client will not be compatible with 9.6 mods: "use mods at your own peril";
 9.7 클라이언트가 9.6의 모드와 호환되지 않는 것은 분명히 가능하다. "모드 사용 부담은 본인이 져라."

- Japanese heavy tanks' info is based on multiple sources (for example Soviet-captured Japanese reports);
 일본 중전차의 정보는 여러 정보원에 기반을 두고 있다. (예를 들면 소련의 일본인 포로 보고서)

- New sound engine (WWISE) will come this year;
 새 음향효과 엔진(WWISE)은 올해 나온다.

- Historical battles will come in far future. The main issue is to create bots that will not overload the servers, which turned out to be very complicated  (Wargaming will do that nonetheless);
 역사 전투는 먼 미래에 나올 것이다. 주된 문제는 서버에 과부하를 걸지 않는 봇을 만드는 것인데 굉장히 복잡한 문제로 드러났다. (워게이밍은 어쨌든 할 것이다.)

- This year, a new mode will come for solo players but no details yet;
 올해 혼자 플레이 하는 사람을 위한 새 전투 방식이 나올 것이나 세부 사항은 아직이다.

- It's possible the platoon missions from individual missions will be removed ("there are multiple variants"), developers do have statistics on how many people are "stuck" on platoon mission;
 개인 임무의 소대 임무들이 삭제될 수도 있다. ("여러 변수가 있다.") 개발자들은 얼마나 많은 사람들이 소대 임무에 "걸려"있는지에 대한 통계를 가지고 있다.

- Later on - "When will you remove platoon individual missions?" Storm: "When it's done it's done";
 후에 묻기를 "소대 개인 임무를 언제 없앨건가?" Storm: "되는대로"

- HT15 individual mission will be simplified for StuG IV and T28HTC;
 StuG IV와 T28HTC 개인 임무 중전차 15번 임무는 단순화될 것이다.

- Many individual mission fixed will come in 9.8;
 많은 개인 임무 수정이 9.8에 있을 것이다.

- The option to pick which individual mission you want to do during battle countdown (based on the battlefield situation) will not be implemented;
 전투 개시 전에 (전장 상황을 보고) 개인 임무를 고르는 기능은 추가되지 않을 것이다.

- For now, there are no plans to return the confrontation mode (aka "national battles"), it is not being worked on currently;
 현재로서는 국가전을 돌려놓을 생각이 없다. 현재 작업을 안하고 있다.

- Havok status: "we don't want to make it slow and laggy and to make it well and with good performance will take a lot of time still" (RG: Agree, better take the time to make things right instead of rushing and end up with a barely playable game);
 Havok의 상태: "우리는 그걸 느리고 끊기게 만들고 싶지 않으며 좋은 성능으로 잘 돌아가게 하고 싶고 그건 시간이 많이 걸린다."

- The problem with Havok is that when you shoot buildings, the client can't handle the amount of objects (fragments) that are required to make the destruction look good, this is for example valid for the Stalingrad map;
 Havok 엔진의 문제는 건물을 쐈을 때 클라이언트가 파괴 현상이 괜찮아 보일 수준의 물체(파편) 숫자를 감당하지 못한다는 것이다. 이건 스탈린그라드 전장에 해당하는 예시이다.

- Technically it's possible to make Havok work like it does in War Thunder, but Wargaming wants to have a more complex solution;
 기술적으로는 Havok 엔진이 워썬더의 그것처럼 작동하게 할 수도 있겠지만 워게이밍은 더 복잡한 해법을 원한다.
(역주: 클라이언트 선조치-서버 후보고 방식을 말하는 듯)

- Dynamic gameplay is still WG priority "to some extent";
 동적 게임 플레이는 여전히 워게이밍에게 "어느 정도" 우선 사안이다.

- Maps are not being reworked with the alleged hidden TD nerf in mind (it's just a conspiracy);
 전장 재구성은 구축전차의 잠수함 너프를 염두에 두고 이뤄지지 않는다. (그건 음모론이다.)

- The amount of new city maps is the echo of two years back when the players loudly demanded more city maps;
 지금 나오는 새 도시 전장의 숫자는 2년 전에 플레이어들이 도시 전장이 더 많았으면 좋겠다고 외치던 것의 결과물이다.

- The 9.7 "newbie protection" (separate MM for newbies) is simply based on total number of battles played of that player, nothing else;
 9.7의 "초보자 보호"(초보자용 매치메이킹 분리)는 단순히 해당 플레이어의 총 판 수에 기반하여 결정된다. 다른건 없다.

- SU-26 is a bit underpowered, it will be buffed a bit in the future, but not by much;
 SU-26은 좀 약하다. 미래에 버프가 될 것이나 많이는 아니다.

- The situation with new maps is problematic - there are too many maps in the game already. New maps will be added but not very fast (RG: the problem is not the amount of maps, its how the map rotation works, is not normal when we get same map 3 consecutive times or more);
 새 전장들에 관해 문제가 있다. 게임 내에 이미 너무 많은 수의 전장이 있다. 새 전장이 추가되긴 하겠지만 그리 빠르게 도입되지는 않을 것이다.

- "Autoloader" IS-3 will not have an autoloader (will just fire faster) and it also is not a premium tank, but an event one (the autoloader version was just a test and it was scrapped);
 "자동장전" IS-3는 클립탄창을 갖지 않으며 (단순히 빠르게 쏠 것이다) 프리미엄 전차도 아닌 이벤트용 전차가 될 것이다. (클립탄창은 단순히 실험이었고 폐기되었다.)

- SweetFX will not be implemented, it causes poor performance on an number of PC configurations;
 SweetFX는 도입되지 않을 것이다. 여러 PC 설정에서 성능이 나쁘다.

- WG is using Umbra technology for 6 years already;
 워게이밍은 Umbra 기술을 이미 6년째 사용하고 있다.

- There will not be a totally new spotting system, just the current one will be tweaked a bit gradually in upcoming patches;
 완전히 새로운 발견 시스템은 없을 것이다. 지금의 것을 다가오는 업데이트들로 조금씩 단계적으로 바꿔나갈 것이다.

- There are currently no plans for artillery;
 현재 자주포에 관한 계획은 없다.

- New British tanks Chieftain and Centurion Action X will not come anytime soon, the modelling has not even started yet because of the delay with obtaining the data from the museums;
 새 영국 전차 Chieftain과 Centurion Action X는 빠른 시일 내로는 나오지 못한다. 박물관에서의 자료 수집이 연기되어 아직 모델링은 시작도 못했다.

- Earlier, it was said in one of WG videos that the tank camouflage (detection range) will depend on how much of the tank is visible behind an obstacle - this was scrapped, as it turned out it would support camping too much;
 전에 워게이밍의 영상 중에 전차 위장이 (발견 거리가) 장애물 뒤에 얼마나 숨겨져 있냐에 따라 결정될 것이라고 말하는 것이 있었는데, 저격을 너무 유리하게 만든다는 것이 밝혀져서 폐기되었다.

- Storm's personal opinion is that Wargaming's April 1st jokes were not funny (later - Q: "Jokes sucked." A: "Yes");
 Storm의 개인 적인 의견으로는 워게이밍의 만우절 농담이 재미 없었다. (나중에, Q: "농담이 망했음" A: "맞아")

- Q: "When will you give more XP to arty, it takes too long to get to tier 10" A: "So we have more arties as top vehicles? Not the best idea.";
 Q: "자주포 추가 경험치 언제 줄거임? 10티어까지 너무 오래 걸린다." A: "최고 티어로 자주포 걸리는거 더 보려고? 좋은 생각은 아니네."

- Storm confirms: the current large RNG factor in the game is there "to make the opportunities equal", such as the possiblity of a small tank to get lucky and penetrate a heavier opponent;
 Storm은 현재 게임 내 임의 요소가 큰 것이 작은 전차로 운이 좋아서 더 큰 적을 관통확 확률같은 "기회 균등을 위해서"라고 확인해주었다.

- It's possible that patch 0.9.9 will not be followed by 1.0.0 but by 0.10.0;
 0.9.9 뒤에 1.0.0 대신 0.10.0이 나올 수도 있다.

- Its possible that ST-II (ST-I with twin 122mm guns) will appear in the game - but not soon;
 ST-II(ST-I에 122mm 쌍열포를 장착한 것)가 게임에 등장할 수도 있지만 당분간은 아니다.

- It's possible to expect Japanese heavies this year;
 올해 일본 중전차가 나올 수 있다.

- 9.8 will bring "something interesting" (HD IS-3 for example);
 9.8에 "뭔가 흥미로운 것"이 나올 것이다. (예를 들면 HD IS-3)

- Czechoslovak tanks with T40 as first premium? "I cannot say anything."
 체코슬로바키아 전차는 T40이 첫 프리미엄이 되나? "아무 것도 말해줄 수 없다."

- Dynamic effects such as tanks getting dirty or black from fire will not be implemented;
 전차가 더러워지거나 화재로 검게 변화는 동적 효과는 추가되지 않을 것이다.

- Storm confirms that the first season of individual mission should last until the end of the year;
 Storm은 개인 임무 1기가 올해 말까지 이어질 것이라고 확인해주었다.

- Storm states that the motion physics test (that was based on old WoT version) did not show any major FPS increase compared to current releases;
 Storm은 (더 오래된 월탱 버전 기반인) 기동 물리엔진 테스트 서버가 현재의 공식 서버보다 어떠한 주요 FPS 상승도 보여주지 않았다고 말했다.

- Currently, there are no plans to implement tier 8 Soviet premium vehicles (purchasable for money) with 200+ mm penetration (in other words, the 221 penetration 122mm gun tanks are all for events);
 현재 관통력이 200mm 이상인 (돈으로 구매 가능한) 8티어 소련 프리미엄 전차를 도입할 계획은 없다. (즉, 221mm 관통 122mm 전차들은 모두 이벤트용이다.)

- It's not yet currently decided whether the season 2 individual missions will mean that the season 1 will still be available (RG: I hope they stay available);
 개인 임무 2기의 도입시 개인 임무 1기를 계속 할 수 있도록 할 것인지는 아직 결정되지 않았다.

- Wargaming is satisfied with current ingame economic system;
 워게이밍은 현재 게임 내 경제 시스템에 만족한다.

- Storm does not consider the fact that Panzer IV Schmalturm is missing the side screens from the hitbox a scam. They will be added once the vehicle is reworked to HD;
 Storm은 Panzer IV Schumalturm의 측면 장갑판들이 충돌 모델에 없는 것이 사기라고 생각하지 않는다. HD로 재작업되면 추가될 것이다.

- Storm confirms: in the future, in many cases vehicle guns will not use historical penetration anymore, penetration will become a balance parameter.
 Storm은 미래에 많은 주포가 고증 관통력을 더 이상 사용하지 않을 것이라고 확인해주었다. 관통력은 밸런싱 요소이다.
(역주: 이번 10티어 관통력 너프 관해서 말이 나온 듯 합니다.)