출처: http://www.surrenderat20.net/2014/02/red-post-collection-team-builder-2-day.html

Tentative 4.4 Lich Bane changes
submitted a day ago in Champions & Gameplay Feedback by   RiotRepertoir

Hey guys,

As some of you may have noticed by now, we're looking into some potential Lich Bane changes for the upcoming 4.4 patch. The item's current power is coming with some unintended consequences, so we want to scale things back a bit on the item and potentially give back to a few of the item's primary users. These changes are pretty much straight nerfs to Lich Bane, and we know that can be a hard pill to swallow. It is our hope that by getting the item into an acceptable state, we can move forward with the item continuing to help certain champions feel extra powerful, but without having these same champions feel incomplete without rushing it.

Here's the proposed changelist:

Lich Bane
  • stats granted unchanged
  • 50 base damage replaced with 75% of the character's Base Attack Damage
  • AP ratio reduced to 0.5 from 0.75

Fizz
  • Seastone Trident active Ability Power ratio increased to 0.25 from 0.15

Diana
  • Passive Ability Power ratio increased to 0.8 from 0.6

Twisted Fate
  • Pick A Card Ability Power ratio increased to 0.5 from 0.4
  • Stacked Deck Ability Power ratio increased to 0.5 from 0.4

As you guys check out the changes on PBE, please post feedback relating to the above changes here. Thanks!


잠정적 4.4 리치 베인 변화
  RiotRepertoir 가 하루 전 챔피언과 게임플레이 피드백 게시판에 올림

안녕하세요 여러분,

여러분께서 지금쯤 알고 계시듯, 저희는 다가올 4.4 패치에 적용할 잠정적 리치 베인 변화를 살펴보는 중입니다. 이 아이템의 현재 파워는 몇몇 의도하지 않은 결과를 가져왔기에, 저희는 이 아이템의 파워를 약간 낮추고 이를 주로 사용하는 챔피언들에게 돌려 주려 합니다. 이 변화는 리치 베인에게 직접적인 너프이며, 저희는 이게 받아들여지기 힘들 거라는 걸 압니다. 저희의 희망은 이 아이템의 위력을 허용될 만한 수준으로 낮춤으로서, 이 아이템이 계속 몇몇 챔피언에게 추가적인 파워를 계속 제공하도록 하지만, 이 챔피언들이 리치베인을 서둘러 올리지 않더라도 불완전하게 느껴지지 않게 하는 것입니다.

여기 제안된 변화 목록입니다:

리치 베인
  • 스탯은 바뀌지 않음
  • 기본 피해량 50이 챔피언 기본 공격력의 75%로 대체됨
  • AP 계수가 0.75에서 0.5로 감소

피즈
  • 심해석 삼지창을 활성화하였을 때의 주문력 계수가 0.15에서 0.25로 증가

다이애나
  • 패시브의 주문력 계수가 0.6에서 0.8로 증가

트위스티드 페이트
  • 카드 뽑기의 주문력 계수가 0.4에서 0.5로 증가
  • 속임수 덱의 주문력 계수가 0.4에서 0.5로 증가

여러분께서 PBE의 변화점을 확인하시고, 위 변화점에 관련한 피드백을 여기 포스트해 주세요. 감사합니다!


링크: http://community.pbe.leagueoflegends.com/en/c/champions-gameplay-feedback/yiyTPEqo-tentative-44-lich-bane-changes?comment=0003
qazzzlyt

First, I never build Lich Bane(리치베인), so I would be really happy to see the nerf.
But, I honestly don't think Lich Bane(리치베인) is op. The real problem is some champion themselves like  Fizz(피즈) and Ziggs(직스)
, not the item.

 RiotRepertoir

A big problem with Lich Bane is that it currently provides such a crazy AP ratio on top on AP ratio that characters already have attached to their basic attacks in their kits. See Fizz Q+W, Kayle E, TF W+E. We hope that by lowering the AP ratio on this single item, champions can have slightly higher AP ratios on their AP-based basic attacks in their kits, thus making Lich Bane not as mandatory and not as crazy a spike in power. It should be especially useful for these characters in games where they're behind and have to rush a more defensive option like Zhonya's Hourglass. Additionally, it should make the times where they do get to rush a Lich Bane not quite so terrifying for opponents.


qazzzlyt

먼저, 난 Lich Bane(리치베인)을 절대 올리지 않아서, 너프되는 걸 보니 정말 기뻐.
하지만, 난 솔직히 Lich Bane(리치베인)이 op라고 생각하진 않아. 진짜 문제는 Fizz(피즈)나 Ziggs(직스) 같은 챔피언들이지, 아이템이 아냐.

 RiotRepertoir

리치 베인의 큰 문제는 현재 그것이 이미 기본 공격에 AP 계수를 붙이는 스킬셋을 가진 챔피언들에게 미친 AP 계수를 제공해 준다는 겁니다. 피즈의 Q+W, 케일의 E, 트페의 W+E를 보세요. 저희는 이 하나의 아이템에 붙은 Ap 계수를 줄임으로서, 챔피언들이 AP-기반 기본 공격 스킬에 붙은 AP 계수를 살짝 올려도 되도록 하고 싶습니다. 리치 베인을 필수적으로 올리지 않아도 되도록 만들고, 리치 베인을 뽑은 순간 파워가 미칠 듯이 치솟지(spike) 않도록 말이죠. 이건 이들 챔피언들이 뒤쳐져서 존야의 모래시계와 같은 방어적 옵션의 아이템을 우선 올려야만 할 때 매우 유용할 것입니다. 추가적으로, 이들이 리치 베인을 서둘러 올렸을 때 상대방에게 그렇게까지 공포스럽지 않도록 만들 겁니다.



링크: http://community.pbe.leagueoflegends.com/en/c/champions-gameplay-feedback/yiyTPEqo-tentative-44-lich-bane-changes?comment=0006
 RiotRepertoir

The only thing I don't really like is that there's no way to really proc Diana's passive the same way you can proc Lich Bane.

I agree that Lich Bane does feel a little bit different on Diana than most these other guys since the attack on which she procs the Lich Bane usually is not the one on which she procs her passive. That being said, I think it's fair to say that being successful on Diana should include using her passive effectively on opponents, so the proposed AP ratio increase on her passive should help make up for whatever hit she may incur from a Lich Bane nerf.

 RiotRepertoir

여기서 내가 딱 하나 맘에 안 드는 건, 다이애나의 패시브를 발동시키는 건 리치 베인을 발동시키는 것과 절대 같을 수가 없다는 거야.

다른 챔피언들과 달리 다이애나는 리치베인이 발동되는 공격은 보통 그녀의 패시브가 발동되는 공격이 아니므로 약간 다르게 느껴진다는 것에 동의합니다. 하지만, 제 생각에 제대로 다뤄지는 다이애나는 상대방에게 그녀의 패시브를 넣어야 한다고 보므로, 패시브의 AP 계수를 늘려 주는 건 리치 베인 너프로부터 오는 타격의 보상을 해 줄것입니다.


 RiotRepertoir

nefing lichbane while buffing only a small amount of champions makes lichbane a specific item for specific champions

Though I can understand where you're coming from with that, keep in mind that the champions that have proposed buffs are currently on the weaker side. Ones that are already on the stronger side have been mentioned elsewhere in this thread, and they are performing pretty well for the most part. If these nerfs go through, then even despite the nerfs, most of these champions will still regularly be able to hit with basic attacks that deal around 100% of their AP (assuming they have a Lich Bane).

RaZuki

What about Akali or AP Ezreal? These champions also use Lichbane as a core item, how come they are not getting AP ratio compensation on thier on hit abilities?
It feels rather odd that Diana would even get this compensation buff seeing that she doesn't have an on hit spell compared to Fizz/TF nor is a core item on her.

 RiotRepertoir

Akali definitely falls into the category of Lich Bane user, but she is also already performing quite well at the moment, so buffs to her seem a little scary, especially since she doesn't tend to rush this item.

As for Ezreal, that's a discussion that can be brought up, but buffing his Q AP ratio for AP Ezreal's benefit has implications on his significantly more common build. That being said, he's on the weaker side of the spectrum right now, so I can't say it's out of the question.

RaZuki

Akali relies on getting Lich bane so that she doesn't falls off late game, just nerfing this item and not compensating on Akali's ratio is going to make her irrelevant late game, especially since Akali is not even dominant pick like the rest of the champions getting compensation atm, so idk whats going to be scary about that.

Saying that Diana is getting compensation, most definitely means Akali needs one as well since they are both similar champions that have clashed many times into who being the better one (Diana being Akali 2.0 but better). Diana also doesn't rush this item either, she most likely gets Hourglass or tanky AP items first...so this doesn't seems to make sense at all.

This will just be a big in-direct nerf to Akali's Lategame when she doesn't even needs one.

If you had to add compensation, the thing is that Akali does have an AP on hit passive: Discipline of Force, so she does falls into the category of getting compensated for lichbane nerfs.

EDIT: I forgot to mention that Akali is a late game AP hypercarry since she has a weak early game therefore such adjustments will be needed to preserve it if Lichbane is going to take such a heavy nerf due to others making it a problem not Akali.

 RiotRepertoir

She certainly falls into the category of champions worth considering. I'll make sure we at least have a discussion about it.





 RiotRepertoir

소수의 챔피언만 버프하면서 리치베인을 너프하는 건 리치베인을 특정한 챔피언을 위한 제한된 아이템으로 만들 뿐이야

님께서 가진 생각을 이해할 수는 있지만, 제안된 버프를 받을 챔피언들은 현재 약세를 보이는 챔피언들이라는 걸 기억해 주시길 바랍니다. 이미 강한 축에 드는 챔피언들도 이 쓰레드 어딘가에서 언급되고 있고, 그들은 대부분의 경우 좋은 성과를 거두고 있습니다. 만약 이들 너프가 이루어진다면, 너프에도 불구하고, 이 챔피언들은 여전히 그들의 기본 공격에 1.0 AP 근처의 계수를 실어 타격을 할수 있습니다 (리치 베인을 가졌다고 가정한다면요).

RaZuki

아칼리나 AP 이즈리얼은 어떤데? 이들 챔피언들도 리치베인을 코어 아이템으로 사용하는데, 어떻게 스킬에 AP 계수 보상을 받지 않을 수 있지?

피즈/트페처럼 온힛 스펠을 가지지 않고 리치베인이 코어템도 아닌 다이애나까지 이 보상 버프를 받는 건 이상하게 느껴져.

 RiotRepertoir

아칼리는 확실히 리치 베인를 사용하는 챔피언에 속합니다만, 지금 이미 꽤 좋은 성적을 거두고 있기에, 버프를 해 주는 건 조금 무섭습니다. 특히 아칼리가 리치 베인을 빠르게 올리지 않는 경향이 있는 걸 봐서는요.

이즈리얼의 경우, 논의해 볼 필요가 있지만, AP 이즈리얼을 위해 Q의 AP 계수를 올리는 건 보통 빌드에도 영향을 미칩니다. 하지만, 그는 현재 약한 축에 속하기 때문에, 완전히 논외라고는 말할 수 없겠군요.

RaZuki

아칼리는 후반 게임에서 뒤쳐지지 않기 위해 리치 베인에 의존해. 이 아이템을 너프하고 아칼리의 계수에 보상이 없다는 후반 게임에서 뒤쳐지게 만들 뿐이야. 특히 아칼리가 보상을 받는 다른 챔피언들에 비해 현재 딱히 높은 픽률을 가지지 않는데, 난 뭐가 그렇게 무서운지 모르겠어.

다이애나도 보상을 받는다면, (다이애나는 아칼리 2.0 이란 말을 들었지). 다이애나도 마찬가지로 이 아이템을 빠르게 올릴 필요가 없어. 대부분 존야나 탱키한 AP 아이템을 먼저 가지... 따라서 이건 전혀 말이 안 되는 것 같아.

이건 아칼리의 후반게임에 대해 커다란 간접적이며 불필요한 너프가 될 뿐이라고.

만약 보상을 해 준다면, 아칼리의 패시브에 AP 온힛 계수를 주는 게 좋다고 봐. 그러면 리치베인 너프에 대해 보상받는 챔피언의 분류에 들어가겠지.

수정: 아칼리는 약한 초반 게임을 가지는 대가로 후반 AP 하이퍼캐리가 되는데, 따라서 만약 리치베인이 아칼리 말고 다른 챔피언들 때문에 저런 중대한 너프를 받게 된다면 위와 같은 조정이 필요하다고 말하는 걸 깜빡했다.

 RiotRepertoir

그녀는 확실히 고려할 만한 챔피언의 범주에 들어갑니다. 최소한 그에 대해 의논할 수 있도록 하겠습니다.






링크: http://community.pbe.leagueoflegends.com/en/c/champions-gameplay-feedback/yiyTPEqo-tentative-44-lich-bane-changes?comment=000e
 RiotRepertoir

What about Kayle? She just got a pretty strong nerf to her q, I thought that was enough for her. She feels fine now. Aren't you concerned that this will hurt her too much? I'm a bit biased as I main Kayle, but...I'm worried about this change, it's a pretty important item for her. Are you considering any compensation for her if this goes through?

I main Kayle too. Not too worried about her to be honest. She is still quite strong at all levels of play, and she has other powerful build options. If this turns out to be true, it's something I'd love to give consideration to. Love me some Kayle buffs!

 RiotRepertoir

케일은 어떤데? 그녀는 이미 q에 상당히 강한 너프를 받았고, 내 생각에 그걸로 충분하다고 봐. 지금이 괜찮다고 느껴진다고. 이게 케일을 지나치게 피해를 줄 거라 염려하지 않는 거야? 내가 케일을 주 챔프로 하기에 좀 편향되어 있을 수는 있어, 하지만... 난 이 변화가 걱정돼. 그건 케일에게 상당히 중요한 아이템이라고. 만약 이 변화가 적용된다면 케일에게 줄 어떤 보상이라도 고려하고 있어?

저도 케일을 주로 합니다. 솔직히 그녀에 대해 심하게 걱정되진 않습니다. 케일은 전 랭크에 걸쳐 상당히 강력하며, 다른 강력한 아이템 빌드 옵션을 가지고 있습니다. 만약 걱정이 사실로 드러난다면, 제가 기꺼이 신경쓰도록 할 것입니다. 저도 케일 버프를 좋아합니다! (역자 주: 하... 발번역입니다. ㄱ-)



FPBE

Why are you making it scale off of base ad? Isn't it more clear to make it scale with levels like Sunfire Cape? It would be easier for players to evaluate the item in this fashion. What about something like:

35 + (2.5 per level) + 50% AP

I know scaling with base ad will favor champions with higher values of that stat, however since the ratio is considerably small (75%) I believe the difference is not gonna be significant.

As I stated in another thread:

The difference in damage of a Lich Bane proc at level 18 between the highest base ad (skarner with 129.7) and the lowest base ad (Thresh with 85.6) is going to be 33 damage, minus resistances it is going to be around 20 damage. Remember, this is at level 18 and it is between the lowest and highest base ads in the game, at early levels the difference is going to be even smaller. And the difference gets even smaller if you pick random champions.

 RiotRepertoir

I can give this some consideration, as clarity is pretty important. The main reason I didn't immediately go this route is that the Sheen line of items all scale off the champion's Base AD, so it seemed natural that Lich Bane could as well. Thanks for the suggestion!


FPBE

어째서 기본 공격력에 기반하도록 만든 거야? 태양불꽃망토처럼 레벨에 비례하도록 만드는 게 더 명료하지 않겠어? 이렇게 하는 쪽이 플레이어들이 아이템을 계산하기 더 쉽게 만들 텐데. 이런 것처럼:

35 + (2.5 per level) + 50% AP

기본 공격력에 기반하는 건 높은 기본 공격력 수치를 가진 챔피언들에게 더 좋게 작용할 거란 건 알지만, 계수가 상당히 작은 걸 봐서는 (75%) 그 차이는 그리 중요하지 않을 것 같아.

내가 다른 쓰레드에서 언급했듯이 말이지:

레벨 18 때 리치 베인 발동 피해량의 차이는 가장 높은 AD(스카너의 129.7)와 가장 낮은 기본 AD(쓰레쉬의 85.6)을 보면 33이 되고, 저항력 때문에 줄어드는 것을 감안하면 약 20 정도가 될 거야. 기억해, 이건 레벨 18 기준이고 게임 내에서 가장 낮은 AD와 높은 AD의 차이이므로, 보다 낮은 레벨에선 차이가 더욱 줄어들어. 그리고 이 차이는 무작위한 챔피언을 고른다면 더욱 줄어들겠지.

 RiotRepertoir

이것에 대해 고려해보겠습니다. 명료성은 상당히 중요하니까요. 제가 이 방법을 곧바로 택하지 않은 이유는 광휘의 검 계열의 아이템은 모두 챔피언의 기본 공격력에 기반하기에, 리치 베인도 그를 따르는 것이 자연스러울 것 같았기 때문입니다. 제안에 감사드립니다!




요약 (주의: 잘못되었을 수 있으니, 가급적 영어 원문을 읽으시길 바랍니다)

PBE 패치에 아직 적용되지 않은 챔피언 보상점이 있는 걸 주목해 주세요.

PBE 패치노트에서는 아직

Twisted Fate(트위스티드 페이트)의 Pick a Card(카드 뽑기)카드 뽑기(W) 계수 0.4 → 0.5 상향에 대한 내용과 [Stacked Deck(속임수 덱)속임수 덱(E) 계수 0.4 → 0.5는 지난 PBE 노트에 언급됨]
Diana(다이애나)의 Moonsilver Blade(서늘한 달빛 검)패시브 계수 0.6 → 0.8 상향이 없었습니다. 아마 가까운 시일 안에 PBE에 적용되지 않을까 싶습니다.

또한 현재 피드백의 내용을 봐선
Akali(아칼리)Ezreal(이즈리얼) Kayle(케일)에 대한 버프도 고려 중인 듯 합니다. 단, 리치 베인 너프와 동시에 이루어질지, 리치 베인 너프 이후 성적을 봐서 너무 떨어지는 것이 확인되면 그때 버프해줄지는 아직 알 수 없습니다. Akali(아칼리)와 Kayle(케일)의 경우는 현재 성적이 준수하기에 Lich Bane(리치베인)의 너프와 동시에  보상 버프를 해 줄 가능성은 매우 희박해 보입니다.

마지막으로 기본 피해량이 챔피언 기본 공격력의 75%에서 
Sunfire Cape(태양불꽃 망토)와 비슷하게 레벨 기반으로 바뀔 수도 있습니다.


오역/오타 지적 부탁드립니다.


수정내역
3월 4일 오후 12:58 - 요약부분 설명 수정 및 보충. '외대영어과생' 님 감사합니다