요즘 드루이드가 문제라고 느끼는건 해외에서도 마찬가지인가 봅니다.
16시간전에 레이나드가 레딧에 정자가 야생을 가야한다고 글을 올렸는데 1000개가 넘는 댓글이
달려서 블리자드도 외면할 수는 없을 것 같은데요,
흥미로워 보여서 실유게에 올립니다.

그리고 아래는 레이나드가 올린 유튜브 동영상 링크입니다.


동영상 번역

What's up guys, Reynad back. And today I wanna talk really quickly about a new meta game of Knights of the Frozen Throne and a change that I think is really important. I'm not gonna make it a really long-winded theocratic video. I'll just kind of run down the big picture points and why I feel that way.
So there's a problem and that problem is druid. How do we fix it? We need to move innervate to Hall of Fame.

안녕 애들아 나 레이나드가 돌아왔어. 오늘은 난 간단하게 이번 얼왕기 확팩을 맞아서 새로운 메타와 내가 생각했을때 매우 중요한(필요한) 변화에 대하여 알아보려고 해. 나는 이 비디오를 아주 길고 장황하게 만들 의도는 없고 대략적인 부분에 대해서 내가 왜 그렇게 생각하는지 이야기 해볼게.
자, 여기 문제가 있어 그리고 그 문제는 노루야. 어떻게 그 문제를 고치냐고? 정신자극을 명전으로 보내야해.

And I don't mean we move it to Hall of Fame like 8 months from now with the new expansion or when they change the year cycle when the year of the mammoth is over; I don't mean we do it six months from now after waiting for the meta game to settle. I mean like this month they should probably just Hall-of-Fame innervate. It's always been a card that we've proposed for the Hall of Fame cycle but just because the nature of the cards that are ramping into in the game it never really an issue before.

나는 우리가 8개월 뒤에 새로운 확장팩이 나올때 명전으로 보내자는 것도 아니고 맘모스의 해가 끝날때 보내자는것도 아니야. 지금 메타가 완전히 정착될 즈음인 6개월 뒤에 보내자는 것을 이야기하는 것도 아니야.
블리자드는 이번달 내로 정신자극을 명전으로 보내야해.
정신자극은 항상 우리(템포스톰)가 명전으로 가야한다고 주장했던 카드지만 드루이드의 카드 디자인 자체가 램프라 여태까지 큰 조명을 받지 않았었어.

Druid has always remained near tier 1 and tier 2 it was never below that in any meta game but now
it is oppressively good. Knights of the Frozen Throne had made druid - it has just given it like a couple of missing pieces to the point where it's overpowered. Like death knight is just a strictly good card that you can put in anything but it's not really the problem, the problem is that now you can play every ramp spell on the deck or in the game and the ultimate infestation just gives you this win condition that's generally better than everything and draws your entire deck for you.

드루이드는 항상 1티어 2티어에 가까웠고 그 밑으로 떨어진적은 없었어. 하지만 지금은 심각할 정도로 강력해.
얼왕기 확장팩은 드루이드 덱이 가지고 있었던 단점들을 보완할 카드들을 쥐어줌으로써 사기덱으로 만들어 버렸어. 죽음의 기사 카드는 성능 자체로 어느 드루이드 덱에 들어가도 좋을 정도의 카드지만 그게 문제가 되는 것은 아니야. 문제가 되는 것은 이제 드루이드들이 모든 램프 주문카드들을 자신의 덱에 넣을 수 있도록 만들어줬다는 거야. 그리고 궁극의 역병은 너의 덱에 있는 모든 카드 전부를 드로우하게 해줌으로써 일반적으로 그 어떤 덱들보다 강력한 승리 조건을 주지.

On top of that, to go to the other late game tools like Lich King have basically made cards like innervate just even more disgusting than they already were, and yeah that is how I feel about it right now.
I think that for the longest time blizzard's basically been very scared to make powerful late-game cards because they recognized that compared to Magic; it's a lot easier to get like up to you know seven eight nine ten mana crystals in a turn.So in a game like Magic the late-game minions just become game winning starting at like five mana costs or six mana cost because there's like a hidden card disadvantages associated with having to play your lands physically from your hand and stuff but hearthstone just gets your crystals for free so the late-game minions are always kind of toned-down you know. There wasn't like a big finisher that we just went on its own outside of Ysera and that one was slow enough that it wasn't like ubiquitous you know. But now you have Lich King which is that late-game value card that's just going to win the game in its own if left unchecked as taunt so it's not even bad against aggro and now you're ramping into this garbage.

거기다 한술 더떠서 내 생각에 이번에 새로 나온 후반 뒷심용 리치왕 같은 카드는 정신자극을 이전보다 역겹게 만들어버렸어. 내 생각에 블리자드는 그 어느때보다도 후반용 강력한 카드를 만들기 꺼려했던것 같아. 왜냐하면 매더게와 다르게 하스스톤은 마나를 매턴마다 공짜로 주기 때문이지. 하스스톤은 매더게와 다르게 7마나 8마나 9마나 10마나 까지 도달할 수 있어. 매더게에서는 'land'카드같은 것을 직접 패에서 내야하는 숨겨진 단점들이 있기 때문에 중후반 하수인들이 그 자체만으로도 게임을 끝내버릴 수 있을 정도로 강력하지만 하스스톤에서는 매턴 공짜로 마나 크리스탈을 주기 때문에 그런 중후반 하수인들이 약간 힘이 빠져있지. 여지것 이세라를 제외하고는 그 자체만으로 강력한 후반 뒷심용 카드는 없었고 이세라 자체도 느리기 때문에 모든덱에 들어가지 않았어. 하지만 이제 리치왕이라는 전장에 나오고 나서부터 바로 제압하지 않으면 그 자체만으로 게임을 끝낼 수 있을 정도의 파급력을 가질 수 있는 카드가 나왔어. 도발까지 달려있어서 어그로덱 상대로도 나쁘지 않고 드루이드는 정자로 이 거지 같은 카드(리치왕)를 몇턴 더 빨리 내지.

And on top of that you have ultimate infestation which does everything which again I'm actually happy they printed that card. I just don't think it should be in standard alongside innervate specifically. Now to just throw the icing onto the shit cake that is druid right now you don't even know what you're Mulliganning against right now. Because half the time you are playing against aggro druid which if you think innervate feels broken when you are playing against it when it's ramp druid, in an aggro list it's just so much more dangerous because with cards like vicious fledgling just automatically winning the game on turn 1 against certain hands or with you know like a turn 2 bittertide Hydra just like winning the druid mirror: things like that are just very frustrating to play against for one player and in the games where innervate is drawn feel so different from the games where innervate is not drawn.

게다가 궁극의 역병은 모든것을 다해버려. 나는 블리자드가 이 카드를 내놓았다는 것에 대해 사실 만족스러워. 문제는 이카드와 정신자극은 정규전에서 함께 존재해선 안된다는 거야. 설상가상으로 지금 드루이드를 상대할때 어느 드루이드 덱을 상대로 멀리건 해야할지도 몰라! 왜냐하면 만일 너가 정신자극이 램프덱에서 매우 위협적이고 사기적인 카드라고 생각한다면 어그로덱에선 훨씬 더 위험하거든. 1턴에 정신자극 태러닥스를 당하면 그대로 게임을 지게 되고 2턴에 정신자극 거센물결 히드라가 튀어나오면 드루이드 미러매치에서 자동으로 이겨버리지. 이것을 상대하는 입장에서는 매우 화가나고 정신자극이 있는 게임과 없는 게임의 양상이 너무 판이하게 차이나버려.

So in my honest opinion the balance of the game right now is such that basically there's no way that the meta game solves the druid problem in a healthy way, what I am seeing right now are just patterns that I've seen over the course of over a decade in competitive with cards; specifically which is there's one deck that's very very powerful and the meta game warps around that deck to the point where decks aren't just playing cards that are like powerful in a vacuum they're building their entire archetype based around what is good against druid and then what is good against the things that beat druid.

따라서 나의 솔직한 생각으로 이러해. 지금의 게임의 밸런스로는 현재 직면하고 있는 노루스톤을 '건강한' 방식으로 자정할 능력이 없어. 지금 보고 있는건 내가 10년을 넘게 TCG 장르에서 목격하고 있는 '압도적으로 강력한 하나의 덱 중심으로 모든 덱이 짜여지는' 현상이야. 드루이드 덱 이외는 덱을 짤때 그 자체로 강력한 카드를 덱에 넣기보다는 '드루이드'를 이길 수 있는 덱과 '드루이드를 이기려고 만든 덱'을 이기려는 덱들로 이루어 질거야.

So overall it's a very druid-centric meta game and even though it will kind of self-correct and win-percentage is balanced out it does not mean it's healthy because that one deck is warping every single archetype pretty significantly. So I think innervate needs to go Hall of Fame; I don't think Blizzard should wait six months to see it pan out I don't think they should wait eight months to see it pan out; they fucked up and that card needs to leave right now and I hope that Blizzard makes that change very quickly rather than kind of waiting for the meta game to self-correct I think there's a lot of things beside just the win-percentage of decks that dictate if it's a healthy meta game. The nature of card games means that the meta game kind of self-corrects but if every deck is warping itself which they are right now in order to beat druid it's just not healthy even if druids' win percentage becomes 50% or whatever. So hope they make that change I don't want to wait a year and a half or whatever it was that we suffered through totem golem but hopefully they listen to me and let me know what you guys think. Hopefully you're enjoying Knight of the Frozen Throne-newest expansion in heartstone heroes of druid craft and enjoy your ladder and I'll see you guys next time.

결론적으로 지금은 굉장히 노루중심의 메타이고 이 메타가 언젠가 안정화되면서 승률이 밸런스있게 맞춰지더라도 결코 한 덱을 중심으로 다른 모든 덱이 디자인되는 현상은 건강한 메타라고 할 수 없어. 그래서 나는 정신자극이 명예의 전당으로 가야한다고 생각해. 6개월 뒤 혹은 8개월 뒤가 아닌 당장 말이야. 블리자드는 실패했고 정신자극은 당장 정규에서 떠나야해. 나는 블리자드가 메타가 안정화 될 때까지 방관하는 것이 아닌 당장 조치를 취해줬으면 좋겠어. 승률이 안정화된다고 해서 그것이 반드시 건강한 메타라는 것은 아니야. 카드 게임의 특성상 언젠가 메타가 안정되면 드루이드 승률에 50퍼센트에 근접하게 될 수는 있어도 모든 덱 중심에 드루이드 덱이 있다면 그건 건강하지 않은 메타야. 그니까 빨리 블리자드 너네들이 이전의 토템골렘의 실수를 재범하지 않았으면 좋겠어. 

이 영상을 보면서 너희들의 생각도 알려줘.
하스스톤 얼음왕좌의 기사들 부제: 노루크래프트의 영웅들 에 온것을 환영해!


오타 지적은 환영합니다