원문 링크: https://boards.na.leagueoflegends.com/en/c/developer-corner/WgNuqAK8-midseason-durability-goals-and-direction

시즌 중반 탱킹력 - 목표와 방향
 RiotRepertoir개발자 코너에 올림

안녕하세요 여러분,

가까운 시일 안에, 리그 내의 탱킹력에 대한 약간의 변경이 곧 있을 시즌 중반 패치를 목표로 PBE에 적용될 예정입니다. 이게 이뤄지기 전에, 여러분이 어떤 종류의 것들을 보리라 기대하실 수 있을지, 어째서 저희가 이들을 작업하길 원했는지에 대해 간단한 정보를 드리고자 합니다. 이 글은 구체적인 변경내용보다는 목표와 방향에 대해 쓰여 있기에, 언급된 수치들은 에누리해서 보시고, 피드백/조정을 받으며 변경될 수 있음을 주지해 주십시오. 개요는 말씀드렸으니, 이제 들어가보죠.

모든 챔피언들에게 레벨 당 마법 저항력 부여

꽤 간단한 내용이니, 이것부터 시작하죠. 레벨 당 마법 저항력을 가지지 않은 모든 챔피언들은 약간의 성장마저를 얻을 계획입니다. 이 변경은 아마 거의 느껴지지 않을 수도 있겠으나, 물몸 챔피언들에게 미친듯한 폭딜이 들어가는 몇몇 경우를 억제하는 데는 도움이 될 겁니다. 또한 아직 계획을 가지고 있지는 않으나, 미래에 레벨 당 마저를 지금 레벨 당 방어력에서 하는 것처럼 밸런스를 조정하는 도구로서 사용하기에 낫도록 해 줍니다.

탱커 아이템 스탯 재밸런싱

다수의 게임에서 탱커의 최종 템은 골드 가치 대략 절반을 체력으로, 절반은 방어력이나 마법 저항력으로 가지고 있습니다. 시즌 중반 업데이트에서 저희는 이들 비율을 조금 조정해 아이템들이 골드 가치 비율에서 방어력이나 마법 저항력 쪽을 더 많이 가지게 하려 합니다. 이 변경의 목적은 탱커가 첫 번째와 두 번째 아이템을 구입했을 때 크게 위력이 올라가는 경향을 줄이는 동시에, 게임 전반에 걸쳐 템 빌드의 성장력을 늘리기 위한 것입니다.

예를 들면, 지금 태양불꽃 망토는 좋은 양의 체력과 좋은 양의 방어력을 제공하지만, 이들 변경 후에는, 전보다 조금 낮은 체력과 조금 많은 방어력을 가지게 됩니다. 이 변경을 함으로서, 태양불꽃 망토와 같은 방어 아이템을 빠르게 올린 탱커는 다른 아이템을 구입하기 전까지 상대팀의 마법 피해 딜러들에게 덜 효율적인 방어를 하게 될 것입니다. 따라서 이 경우는, 태양불꽃 망토는 체력이 75 줄어들고 방어력이 10 올라갑니다.

탱크 아이템의 고유 효과를 뚜렷이 하기

탱커 아이템의 탱킹력에 대해 작업하면서, 저희는 이들의 고유 효과를 좀더 강하게 해서 아이템의 재미를 늘리길 원했습니다. 아이템 변경에서, 여러분들은 아이템의 고유 효과가 그들의 의도된 목적에 더욱 효과적이도록 하는 데 초점을 맞춘 (그리고 때때로 일반적인 목적에는 덜 효과적이도록) 조그만 변경을 보시게 될 겁니다. 예를 들면, 저희는 망자의 갑옷이 최대 중첩이 아닌 경우엔 추가 피해를 가하지 않고, 최대 스택이 아닐 때 기본 공격을 하면 약간의 중첩을 잃도록 조금 변경하려 합니다. 하지만, 중첩이 더 빠르게 쌓이고 둔화가 더 이상 시간에 따라 줄어들지 않도록 해서 템의 주 목적을 보다 잘 수행하게 도울 것입니다.

신규 방어 아이템

기존의 아이템의 효과를 변경하는 데 더불어, 새로운 아이템을 추가하려 합니다. 이는 탱커들이 상대할 필요가 있는 흔한 위협에서 자신을 방어하기 위한 추가적인 선택지를 제공하는 데 목적이 있습니다. 예를 들면, 저희가 PBE에 올린 새로운 방어력/마저 아이템은 스탯적으로 매우 부실하지만, 주변의 적 챔피언에 따라 해당 템의 방어력/마저가 두 배가 됩니다. 이는 여러분이 적 팀 한가운데로 자주 들어갈 필요가 있을 때 훌륭한 선택이 되지만, 여러분의 전략의 핵심 부분이 스플릿푸쉬일 경우는 그다지 매력적이지 않을 것입니다.

목적에 맞게 고쳐지는 아이템

게임 내의 몇몇 아이템은 서로 상충되는 스탯과 고유 효과를 가지고 있습니다. 이를 해결키 위해, 기존의 아이템들이 새로운 스탯과 재료를 가지게 되거나, 저희가 보다 잘 맞는다고 느끼는 다른 기존 아이템과 효과가 뒤바뀌는 것을 보실 수 있을 것입니다. 그들 중 하나를 말씀드리자면, 수호 천사는 때때로 그렇게 도움이 되지 않는다고 느껴질 때가 있습니다. 고유 효과는 몇몇 대미지 딜러들에게는 환영할 만한 부가효과이지만, 템빌드가 올리기 어렵거나 불편합니다. 따라서, 수호 천사와, 그와 비슷한 처지의 다른 아이템들도 잠재적인 변경이 있을 것입니다.

마치며

다시 말씀드리지만, PBE에 올라온 것들은 시즌 중반 업데이트가 적용되기 전에 변경되거나 아예 빠질 수 있습니다. 마지막으로 언급드릴 것으로, 이들 변경 이후 몇몇 아이템들의 상태가 좋지 않을 수 있으며 이게 최소한 한동안은 바뀌지 않은 채로 있을 수 있습니다. 하지만 저희는 이 변경이 장래에 개별 아이템을 괜찮게 만들 수 있도록 작업하기에 좋은 프레임을 구축하기를 희망하고 있습니다.

이상이 시즌 중반에 있을 탱킹력 변경의 미리보기였습니다. 여기서 개별 변경에 대해 지나치게 자세한 내용은 다루지 않겠지만, 목표와 방향에서 불명확하게 느끼신 부분이나 추가적인 정보를 원하시는 부분이 있다면, 댓글로 답변드리도록 하겠습니다.

감사합니다.
Repertoir

Midseason Durability - Goals and Direction
 RiotRepertoir (NA) submitted in Dev Corner

Hi everyone,

In the near future, some changes to durability in League are going to hit the PBE in anticipation of the upcoming midseason patch. Before that happens, I wanted to give some brief info on what kinds of things you can expect to see, as well as why we wanted to work on these things. Please note that this post in particular will be more about goals and direction than specific changes, so take numbers with a grain of salt, and know that things are still subject to change pending feedback/tuning. With that brief intro out of the way, let’s get right into it.

MR/lvl for all

Since this is pretty straightforward, we’ll get it out of the way first. Every champion that has no MR/lvl is planned to gain a small amount. This change will probably go mostly unfelt, but should help to curb some especially crazy burst damage cases on squishy champions, and though we have no current plans, it puts us in a better position to do things like use MR/lvl as a tuning level in the future, similar to how we do for Armor/lvl already.

Tank Item Stat Rebalance

Many of the game’s end-tier tank items have approximately half of their gold value in Health and half of it in Armor or MR. With the midseason coming, we’re looking to change some of those proportions slightly so that the items have more of their gold budget in the Armor or MR stat on them. The goal of this change is reduce how spiky first and second item purchases on tanks tend to be, while simultaneously increasing their ability to grow their builds satisfyingly throughout the game.

For an example, Sunfire Cape currently gives a good amount of Health and a good amount of Armor, and with these changes, we’re aiming for it to have slightly less Health and slightly more Armor. By doing these changes, a tank rushing an Armor item like Sunfire Cape will be less effective defensively against the opposing team’s magic damage dealers until they manage to round out their defenses through other items. So in this case, Sunfire Cape has 75 less Health but 10 more Armor.

Tank Item Unique Effect Sharpening

While working on the tank item side of durability, we wanted to increase the excitement of items by making them a bit more about their unique effects. Throughout the items changes, you’ll see small changes to items’ uniques that aim to make them more effective at their intended purpose (and sometimes less effective at more general purposes). For instance, we have some changes that make Dead Man’s Plate deal no bonus damage except at max stacks, and also lose some stacks when basic attacking without max stacks. However, it also stacks up more quickly and its slow no longer decays, both of which help the item better perform its main purposes.

New Defensive Items

In addition to changing some existing items’ effects in the shop, we’re also looking to add a couple new ones. These primarily aim to add a few options that tanks can opt into to protect themselves against common threats they need to deal with. As an example, we’ll be putting a new Armor/MR item on the PBE that is statistically very inefficient, but doubles its Armor/MR when around enemy champions. This positions it as a great choice when you know you need to get in the middle of the enemy team regularly, but not so attractive if splitpushing is a core part of your strategy.

Repurposed Items

Some items in the game have stats and unique effects that conflict with each other. To this end, you’ll be seeing some changes aimed at reimagining existing items to either have new stat lines and build paths, or that simply have their effects swapped with other existing items that we felt would be more fitting. To speak to one of them, Guardian Angel can often not feel like a particularly helpful item. Its stats are attractive to tanks, but its unique effect isn’t very fun for the game on tanks. Its unique effect would be a welcome addition to some damage dealers, but its build path usually feels far too inaccessible or inconvenient to get to. As such, there are some tentative changes on the way for Guardian Angel, as well as a few other items in similar positions.

Closing

Again, things that end up on PBE will be subject to change and/or removal before shipping for midseason. One final thing to note is that, following these change, there will still be some items that aren’t in great shape and are going unchanged for at least the time being. However, our hope is that we’re setting up a good framework around which we can work on individual items in the future and find them good homes in the item shop.

That about does it for the precursor to the midseason durability changes. I probably won’t go into too much detail on individual changes here, but if there are questions about goals and direction that were unclear or that you’d just like some more info on, I’ll try to answer some comments.

Thanks,
Repertoir

질문답변은 진행중이기에 나중에 다시 살펴봐야 할 것 같습니다.

지금 달린것만 옮기면

(일부 아이템들에 붙은 체력이 줄어들면 체력 계수가 붙은 챔피언들에게 타격이 되지 않을지, 체력 수요를 맞추기 위해 그에 맞춰질 아이템들이 있을지에 대한 질문에)
  • 잿불거인은 현재로선 체력 수치나 기본 효과의 추가 체력을 변경할 계획이 없음
  • 체력 계수 챔피언들은 체력 수치가 줄어드는 템 변경만 봤을 때는 다소 부정적인 영향을 받겠지만, 새로이 추가될 아이템 및 체력을 주 목적으로 한 아이템들은 수치가 변경되지 않기에 (심지어는 버프되기도 하기에), 괜찮은 상태가 될 것 같음.

(탱킹력 변경의 목적은?)
  • 초반 라인은 거의 변경되지 않음 (도란방패 변경 제외)
  • 게임 중반에서 혼합된 피해에 살짝 약해지고, 한 종류의 피해에는 살짝 강해짐.
  • 게임 후반에선 추가된 아이템 때문에 다소 강해질 수 있음. 하지만, 탱커들이 아이템에서 얻는 딜량을 전반적으로 줄여서 게임 후반에서 탱커들이 조금 더 단단하지만 딜량은 조금 줄어들게 하는 조치가 있을 것임. 이는 첫 PBE 빌드에서 명확히 보일 것.

(관통력 아이템과의 상호작용은?)
  • 이는 관통력 아이템의 가치를 살짝 증가시킬 테고, 몰왕과 같은 체력% 아이템의 가치를 살짝 떨어뜨릴 것으로 보임. 하지만 관통력 아이템을 억누르기 위한 조그만 변경도 곧 PBE에 있을 것이라 희망함.

(탱커들이 정령의 형상 방어력 버전같은 체력/방어력/쿨감 아이템을 얻게 될지?)
  • 이건 계획되어 있지 않으나, 탱커들이 효과적으로 쿨감을 올릴 수 있도록 하는 빌드를 고려중이며, 최소한 첫 PBE 적용 때 이를 고려한 간단한 스탯 변경들이 있을 것임.

(신규 템 가지고 스플릿푸쉬할때 적 챔피언 1-2명이 오면 어떻게 되는지? 자기 주변의 적 챔피언 숫자에 따라 방어력/마저 증가율이 바뀜?)
  • 아마도 그렇게 될 듯.


오역/오타/비문 지적은 언제나 환영합니다.