20.1.2015 – Big Storm’s Q&A

Before we start – one thing. I have to optimize FTR operation a bit, but I don’t want to sacrifice things I (and you) like, so I’ll sacrifice something I don’t like. From this point onwards, no news on World of Warships will appear on FTR. Based on the things from the alpha test and the last public test, I do not have faith in the game, I do not like ships and I do believe it’s a niche product, that will end up better than WoWp, but not by a lot. Sorry. But there’s some public test again, good luck with it.
시작하기 전에 하나. 제가 FTR 운영을 좀 효율적으로 만들어야 하는데 그렇다고 제가 (그리고 여러분이) 좋아하는 것을 희생하고 싶지는 않았고, 그래서 제가 싫어하는 것을 희생하기로 했습니다. 지금부터 월드 오브 워쉽 뉴스는 FTR에서 다루지 않습니다. 알파 테스트와 지난 공개 테스트를 볼 때, 저는 그 게임에 열정을 가지게 될 것 같지는 않습니다. 저는 배를 좋아하진 않고 그게 틈새 상품이 되어 월플보다는 성공하게 될 것 같지만 크게 성공할 것 같진 않네요. 미안합니다. 하지만 공개 테스트가 더 있을테니, 잘되길 바랍니다.

And now, back to tanks.
그럼 이제 전차로 돌아가서.

- it’s possible that there will be new perks, modules and consumables, but it’s not guaranteed they will come this year
 새 승무원 기술, 부품, 소모품이 나올 수도 있지만 올해에 나올거라는 보장은 없다.

- no free FV4202 premium? “No comment”
 FV4202 프리미엄 전차 공짜로 안주나? "노 코멘트"

- currently, WG is reworking WoT audio under to the “wwise” system, unclear as to what will it mean for WoT players
 현재 워게이밍은 월탱 오디오를 "wwise" 시스템으로 재작업 중이다. 월탱 플레이어에게 어떤 의미가 될지는 불명확하다.

- the spawn point distribution (as in, how vehicles are placed within the spawn area) are chosen so that they are evenly distributed and balanced
 시작 지점 분산은 (즉, 전차들이 시작 지점에 어떻게 분포하느냐는) 고르고 밸런스에 맞게 분포하도록 하기 위해 미리 지정되어있다.

- the issue with small objects of houses (like porches, stairs) being undestructible – this will be reworked, but not soon (during “complete content overhaul”)
 집의 작은 물체들이 (현관이나 계단 같은 것들) 부서지지 않는 문제는 손 볼 것이지만 당분간은 아니다. ("전체적 컨텐츠 개조" 중에 할 것)

- AMX CDC is still being balanced, it’s too early to judge it
 AMX CDC는 계속 밸런싱 중이며, 판단하기에는 너무 이르다.

- WoT will not have a separate subscription-based server
 월탱은 별도의 정액제 기반 서버를 내놓지 않을 것이다.

- Storm states that the nostalgia after old patches is just the effect of human memory of remembering only good things. The reality, when comparing them to the current state of the game, they suck. Not so long ago, WG was “testing” an old version of the game (6.0 or something), it was terrible.
 Storm은 예전 월탱을 그리워하는 것은 단지 좋은 것만 기억하려는 인간 기억력의 효과일 뿐이라고 말했다. 실제로 현재의 게임과 비교해보면 좋지 못하다. 얼마 전에 워게이밍이 옛날 버전 게임을 (6.0 같은거) "시험"해봤는데, 끔찍했다.

- the issue that the medal for the winter mode (on RU server) is not found in correct medal section will be fixed
 (러시아 서버의) 겨울 모드를 위한 훈장이 제 위치에 들어가 있지 않는 문제는 고쳐질 것이다.

- it’s unclear whether there will be any second American medium line with T95/T96 (SS: Storm evaded the question)
 T95/T96이 들어간 미국 2차 중형전차 트리같은게 나오게 될지는 불명확하다. (SS: Storm이 질문을 회피했다.)

- HD IS-3 will come “when it’s done”
 HD IS-3는 "되면 나온다."

- regarding the HD rework of Type 59 and Jagdtiger 88 (and their unhistorical armor), it’s not sure yet what will happen (“we will think how to do it correctly”), the decision was not taken yet
 Type 59와 Jagdtiger 88의 HD 작업(과 고증에 안맞는 장갑)에 대해서, 어떻게 될지는 확실치 않다. ("어떻게 하면 올바르게 될지 생각해볼 것이다.") 결정이 아직 내려지지 않았다.

- the amount of arty in battles is satisfactory
 전투 내 자주포의 수는 만족스럽다.

- it’s possible technologies from other WG projects will be implemented into WoT
 다른 워게이밍 프로젝트에서의 기술들이 월탱에도 적용될 수 있다.

- earlier, multicore support was impossible due to Umbra middleware. This situation has changed.
 예전에는 다중코어 지원이 Umbra 미들웨어 때문에 불가능했다. 지금은 상황이 바뀌었다.

- Storm states he doesn’t play arty, but other WG devs that do a lot (experts) like the Battle Assistant mode
 Storm은 자신이 자주포를 플레이 하지 않지만, 자주포를 많이 플레이하는 (자주포 전문) 워게이밍 개발자들은 자주포 시점 모드를 좋아한다고 말했다.

- developers have thought about implementing Battle Assistant mode into World of Tanks, but Storm states it would have to come along with an arty nerf, so for now no proper solution was found
 개발자들은 자주포 시점 모드를 월드 오브 탱크에 추가하는 것을 생각해보았지만, Storm은 그건 자주포 너프와 함께 이루어져야 할 일이라고 말했다. 따라서 지금으로서는 적절한 해법을 찾지 못했다.

- Storm openly says that the Battle Assistant mod does give players an advantage in game
 Storm은 공개적으로 자주포 시점 모드가 플레이어들에게 게임 내 이점을 준다고 말했다.

- some of the solutions for arty (should the Battle Assistant mode be implemented) include showing arty reload timers to players or to designate the sector where the arty is firing from (SS: now that’s just copying Armored Warfare)
 (자주포 시점모드를 도입하기 위한) 방안들 중 플레이어들에게 자주포 재장전 시간 표시를 해주는 것과 자주포가 어느 구역에서 사격하는지 표기해주는 것이 있다. (SS: 이젠 그냥 아머드 워페어를 베끼는구만)

- three equipment slots are “an axiom” in WG (SS: as in, won’t change)
 장비 칸이 3개인 것은 워게이밍에선 "자명한 것"이다. (SS: 바뀌지 않을거란 말이다.)

- Storm doesn’t consider the manual enabling of Personal Missions a fail, both manual and automatic enabling have their advantages and disadvantages. The advantages include “informed choice of mission”. There’s not “too much clicking” involved in Storm’s opinion.
 Storm은 개인 임무를 수동으로 작동시켜야 하는 것을 문제라고 생각하지 않으며, 수동과 자동 활성화 모두 제각각 장점과 단점을 가지고 있다. 그 장점에는 "어떤 임무를 하는지 잘 알게 된다"는 점도 있다. Storm이 생각하기에는 "클릭해야할 것이 너무 많다"는 점은 관련이 없다.

- IM filters will be reworked
 개인 임무 필터를 재작업할 것이다.

- Storm states that the situation where strong clans dominate the stronghold mode is fine – it’s “strongest survives”, otherwise there would be no motivation
 Storm은 요새전투에서 강한 클랜들이 독점하는 상황은 괜찮다고 말했다. "강한 자가 살아남아야" 하는 것이고, 그렇지 않으면 동기부여가 안될 것이다.

- there was no promise made that there would be a special mode suitable for weaker clans
 약체 클랜을 위한 특별 전투 방식을 만들 것이라는 약속은 없었다.

- artillery accuracy was not “secretly nerfed”, “all the changes are in patchnotes”
 자주포의 명중률은 "잠수함 너프"되지 않았으며, "모든 변경점은 패치노트에 있다."

- it’s not technically possible to set a different accuracy spread for individual tanks
 각 전차에 대해 서로 다른 사탄 분포를 적용하는 것은 기술적으로 불가능하다.

- for now, no premium account buffs are planned
 현재로서는 프리미엄 계정 버프 계획이 없다.

- there is no info in internal WG plans for better clan management functions
 클랜 관리 기능 향상을 위한 워게이밍 내부 계획에 대한 정보는 없다.

- an “extension” of team battles is currently being developed
 팀 전투의 "확장판"은 현재 개발 중이다.

- the next branch to involve “monster tanks” a la Maus will be the Japanese heavies
 Maus 같은 "괴물 전차들"이 들어가는 다음 트리는 일본 중전차 트리가 될 것이다.

- the render range will be changed to circle soon, WG expects exploiters (who use this for trick shots) to whine
 렌더링 범위는 곧 원형으로 바뀔 것이다. 워게이밍은 (사각 렌더링 범위를 사격에 이용하던) 악용자들이 징징거릴 것으로 예상하고 있다.

- the removal of platoon element in IM’s is not planned for now
 개인 임무에서 소대 요소를 제거하는 것은 현재 계획이 없다.

- it’s possible that tanks with limited MM (FCM 50t) will be removed from the shop
 매치메이킹 제한을 받는 전차들(FCM 50t)이 상점에서 제거될 수도 있다.

- Panzer V/IV rebalance will not come anytime soon
 Panzer V/IV의 재밸런싱은 당분간 없을 것이다.

- no ETA on HD M6A2E1 premium tank, as “it’s not all up to Wargaming”
 M6A2E1 프리미엄 전차의 HD화는 "워게이밍만 관여하는 문제가 아니기 때문에" 예정 시기가 없다.

- very long battles (possibly with PvE element) that the players will be able to join in progress are planned
 (PvE 요소가 포함될 수도 있는) 플레이어가 중간에 들어가 참여할 수 있는 아주 긴 전투에 관한 계획이 있다.

- reconnect mechanism (of a client after a connection loss) will be reworked
 (클라이언트가 접속이 끊어진 다음에) 재접속 메커니즘이 재작업될 것이다.

- Storm cannot publish Stronkhold statistics regarding amounts of clans and the tier of their bases
 Storm은 요새전에 참여하는 클랜 숫자와 기지 단계(티어)에 관한 통계를 공개할 수 없다.

- roaming was cancelled. The reason is the inadequacy of Russian server players, who would abuse it to screw with battles on other servers. There are however also problems not related with RU behavior – mass migrations might harm server stability.
 로밍은 취소되었다. 이유는 그걸 악용해여 다른 서버에 가서 전투를 망치려드는 덜떨어진 러시아 서버 플레이어들 때문이다. 그러나 러시아 플레이어들의 행동과 관련이 없는 문제도 있는데, 대규모 이주는 서버 안정성을 해칠 수 있기 때문이다.

- it’s possible that more settings will be introduced to minimap (fonts and such), but no guarantees
 미니맵에 더 많은 기능들이 (글씨체 지정 같은 것들) 추가될 수도 있지만, 보장은 없다.

- there will NOT be skill MM
 실력 기반 매치메이킹은 없을 것이다.

- Storm states that server for 50+ winrate players would not be successful, as players would leave it quickly “due to the increased difficulty of battles”
 Storm은 승률 50% 이상의 플레이어를 위한 서버는 플레이어들이 "전투의 난이도 상승"으로 인해 빠르게 떠나버릴 것이기 때문에 성공적이지 못할 것이라고 말했다.

- T95E2 is apparently fine statistically (counting in the fact skilled players have it in their hands), later however Storm states he’ll have a look at it
 T95E2는 통계적으로 문제가 없다고 한다. (고수들이 운용한다는 점도 고려했다.) 그러나 후에, Storm은 한 번 직접 살펴보겠다고 말했다.

- Q: “WG sucks, everything is bad, WoT sucks and you devs suck!” A: “Shit happens. Don’t overeat in the night, do excercises in the morning and everything’s going to be fine.”
 Q: "워게이밍은 썩었고 모든게 안좋아. 월탱은 엿같고 너희 개발자들도 엿같아!" A: "엿같은 일들이 일어나게 마련이다. 밤에 과식하지 말고 아침에 운동을 하면 모든게 잘 돌아갈 것이다."

- Storm confirms that he is aware of the “too many draws on Swamp map” issue, the map will be reworked. If these changes do not improve the situation, the map will be removed.
 Storm은 그가 "늪지대 전장에서 너무 많은 무승부가 발생하는" 문제를 알고 있다고 확인해주었다. 그 전장은 재작업될 것이다. 만약 그 변화가 상황을 해결해주지 못한다면 삭제시킬 것이다.

- Storm states that the amount of team battle players is not dropping, it’s slowly rising actually. There are plans to develop the mode further.
 Storm은 팀 전투 플레이어의 숫자가 줄어들고있지 않으며 실제로는 조금씩 많아지고 있다고 말했다. 해당 모드를 더 개발할 계획들이 있다.

- the appearance of FV4202 in 9.6 test (for supertesters) does NOT mean that there will be two FV4202′s at the same time (premium and non-premium), it means that the premium FV4202 will simply be tested for longer time
 (슈퍼테스터용) 9.6 테스트에서 FV4202의 등장은 두 FV4202(프리미엄과 일반 전차)가 동시에 존재할 것이란 뜻이 아니다. 단지 프리미엄 FV4202를 오랫동안 시험해봐야 한다는거다.

- Czechoslovak branch in WoT: “I cannot say anything. Well, I can, but I can’t.”
 월탱에 체코슬로바키아 트리를 추가하는 것에 대해 "나는 아무 것도 말해줄 수 없다. 음... 말해줄 수 있지만 안된다."

- 9.7 will bring AMX-30? “That I also cannot say :(”
 9.7에 AMX-30이 나오나? "그것도 말해줄 수 없다 :("

- WG is working on increasing the map size. No details for now, it’s not clear yet to which size and which maps will be made bigger.
 워게이밍은 전장 크기 확대 작업을 하고 있다. 현재로서는 세부적인 내용은 없으며, 어떤 크기가 될 것이고 어떤 전장이 커질 것인지는 아직 확실치 않다.

- MM 3.0 – “for now it’s just a theory, it will take a long time to implement”. Storm confirms there will be MM fixes, but it will definitely not each team having a vehicle of certain class (“slots”).
 MM 3.0에 관해서, "지금은 아직 이론일 뿐이며 도입하려면 오래 걸릴 것이다." Storm은 MM 수정이 있을 것이라는건 확인해주었지만 각 팀에 특정 차종을 배정해주는 ("슬롯") 방식은 절대 아니라고 말했다.

- regarding the client size, Storm states that one vehicle is now cca 30 MB, so all the vehicles are like 400 * 30 = 12 Gigs. For players with weak computers, there will be a special SD variant (SD client) with reduced texture quality.
 클라이언트 크기에 관해서, Storm은 현재 한 전차가 대략 30MB 정도 된다고 말했다. 따라서 모든 차량을 합치면 400 * 30MB = 12GB가 된다. 컴퓨터 성능이 나쁜 플레이어들을 위해서 텍스쳐 질을 낮춘 특별 SD 클라이언트가 나올 것이다.

- Veider talks about the upcoming TD viewrange nerf: it will not harm TD’s, unless you are scouting with them or something. It did not come up in vacuum. Statistics were made and analyzed. The problem with TD viewrange is that TD’s do not “scout” (light targets up) much in the battles, they only do that at the end of the battle, when they are in critical situation. In such cases, they are OP in defense – thanks to their viewrange it’s difficult to attack them. Generally, the change will not influence the class gameplay, nobody will kick TD’s out of the bushes.
 Veider가 예정된 구축전차 시야 너프에 대해서 말하길: 당신이 구축전차로 정찰 같은걸 하는게 아닌 이상 구축전차에게 피해를 주는게 아니다. 갑자기 튀어나온 방안이 아니다. 통계를 구해서 분석해보았다. 구축전차 시야의 문제는 구축전차가 전투에서 "정찰"(목표를 발견)을 별로 하지 않으며, 전투 종반의 중요한 상황에서만 적을 발견해낸다는 점이다. 그런 상황에서 방어를 할 때 시야 덕분에 공격하기가 어려워지므로 OP가 된다. 전체적으로 이 변경은 해당 차종의 게임 양상에 영향을 주지 않을 것이며, 수풀 밖으로 당신을 쫓아내지도 않을 것이다.

- it’s possible that in the future, some TD’s will have their accuracy nerfed
 미래에 일부 구축전차들의 명중률이 너프될 수도 있다.

- gameplay inertia is taken into account in balance changes
 게임 플레이의 지속성 또한 밸런스 변경 시 고려하고 있다.

- Aufklarungspanzer Panther will be completely removed, not made premium
 Aufklarungspanzer Panther는 완전히 삭제되어 프리미엄으로 남지 않을 것이다.

- it’s “completely possible” that Italy and Sweden will get completely independent trees
 이탈리아와 스웨덴이 독립 개별 트리를 갖는 것도 "분명히 가능"하다.

- it’s possible girl crews will get girl voiceover
 여성 승무원이 여성 음성을 갖게될 수도 있다.

- one of the variants of dealing with platoon IM’s (change them) is to allow these missions to be played by solo players too, but with more difficult conditions. For now however, the platoon requirement stays.
 소대 개인 임무에 대한 변경안 중 하나는 해당 임무를 혼자서도 할 수 있도록 하되, 더 어려운 조건을 주는 것이다. 그러나 지금은 소대 요구사항을 건드리지 않을 것이다.

- developers will not increase the amount of equipment slots for gold (it’s pay to win too much)
 개발자들은 골드로 장비 칸을 늘릴 수 있도록 하지 않을 것이다. (그건 과도하게 돈으로 성능을 사는거다.)

- Havok will not increase WoT’s minimal requirements, as it will be optional
 하복 엔진은 선택사항이기 때문에 월탱의 최소 요구 사항을 올리지 않을 것이다.

- tank shell trajectory will not be changed to resemble a curve on horizontal plane
 전차 포탄 궤적을 평면 상의 곡선처럼 바꾸지 않을 것이다.
(역주: 솔직히 이 문장의 의도를 모르겠습니다.)

- progress bar of IM’s in battle is already being developed
 전투 내에서 개인 임무의 진행상황을 볼 수 있는 기능은 이미 개발 중이다.

- it will not be possible to select IM directly in battle
 전투 내에서 개인 임무를 곧장 고르는 기능은 없을 것이다.

- Japanese premium MT (STA-2) is almost ready
 일본 프리미엄 중형전차(STA-2)는 거의 준비되었다.

- Storm states that lags and freezes when switching to arty mode stopped being a massive problem after the fixed from last patches
 Storm은 자주포 시점으로 변경할 때 랙이 걸리고 프로그램이 굳는 현상은 지난 패치때 고친 이후로 큰 문제가 아니라고 말했다.

- the option to transfer XP from one crewmember to another will not be implemented
 한 승무원의 경험치를 다른 승무원으로 옮겨주는 기능은 추가되지 않을 것이다.

- Minsk map will not be implemented apparently
 민스크 전장은 추가되지 않을 것이라고 한다.

- it’s possible company mode will be completely removed
 중대전이 완전히 사라질 수도 있다.

- Chat 2.0 is in the implementation process. It has however issues when the amount of players is too high.
 채팅 2.0은 도입 단계에 있다. 그러나 플레이어가 너무 많을 때 문제가 생긴다.

- developers are working on HD maps as well
 개발자들은 HD 전장도 작업 중이다.

- it’s possible Sh-37 Soviet gun penetration will be revisited
 소련 Sh-37 주포의 관통력을 다시 책정할 수도 있다.

- low caliber autocannons with limited range will not have their range increased, it’s not just a game issue, but also a server performance issue
 사거리 제한이 있는 저구경 기관포의 사거리를 늘리지 않을 것이다. 게임적 문제 뿐만 아니라 서버 성능 문제도 있다.

- it’s likely that perk rebalance will not come this year
 승무원 기술 재밸런싱은 올해 안될 것 같다.

- KV-5 miniturret buff would only come at the expense of that tank losing its limited MM
 KV-5의 무전수 포탑 버프는 메치메이킹 제한을 없애는 대가를 치뤄야만 가능할 것이다.

- unique perks for events will not be implemented
 이벤트용 특별 승무원 기술을 주는 일은 없을 것이다.

- the result of the recent armor role discussion will be a nerf of several outstanding guns’ penetration, but beyond that, nothing for now, these “quite possibly” include 300mm+ pen guns
 장갑의 역할에 대한 최근의 토론 결과는 몇몇 특출난 주포의 관통력을 너프하는 것이었지만 지금은 그 이상의 내용은 없다. 이는 "아마 확실히" 300mm 이상의 관통력을 가진 주포를 포함할 것이다.

- new emblems are not planned for now
 현재로서는 새 문양을 추가할 계획이 없다.

- Storm played more than before lately, didn’t like IS-8 so he switched to US M6
 Storm은 최근 예전보다 게임을 더 많이 하고 있으며, IS-8이 마음에 안들어서 미국 M6로 넘어갔다.

- Q: “What’s with garage battles?” A: “Nothing”
 Q: "차고 전투는 어찌되었나?" A: "아무 것도 안됨"

- 30 x 30 format was scrapped for now
 현재로서는 30대 30 전투 형식은 폐기되었다.

- low to mid tier vehicles will not recieve limited +1/-1 MM
 저단계부터 중간단계까지의 차량들에게 +/-1티어 제한 매치메이킹을 주지는 않을 것이다.

- multiturret mechanism is not being developed for now
 현재로서는 다중 포탑 메커니즘을 개발하고 있지 않다.

- AMX CDC and T-54 model 1945 will not have limited MM
 AMX CDC와 T-54 model 1945는 매치메이킹 제한을 받지 않을 것이다.

- Tiger L/56 is a tester tank, no decision about it yet
 Tiger L/56은 테스터용 전차이며, 그에 관한 결정은 아직 내리지 않았다.

- Panther 88 will not recieve limited MM
 Panther 88은 매치메이킹 제한을 받지 않을 것이다.

- T67 will be investigated for being OP (SS: as in, possibly nerfed)
 T67의 성능이 과도하게 좋지는 않은지 조사할 것이다. (SS: 너프될 수도 있다는 말이다.)

- Prokhorovka and Swamp will not be limited to tiers 1-6
 프로호로브카와 늪지대는 1-6단계 전차 전용으로 제한되지 않을 것이다.

- Storm states that there is no such thing as a “corridor maps trend”, the result of the entire “corridor” discussion/whine were changes on several specific maps
 Storm은 "골목(회랑) 전장 유행" 같은 것은 없다고 말했다. 모든 "골목" 논쟁이나 징징의 결론은 일부 특정 전장의 변경에 관한 것이었다.

- Severogorsk was removed because it was boring
 북풍설원이 삭제된 이유는 지루했기 때문이다.

- Object 260 will not be nerfed for now, too few statistics are available
 Object 260은 지금 너프하지는 않을 것이다. 사용 가능한 통계가 너무 적다.

- TD2 mission will be investigated, there’s possibly a bug.
 구축전차 임무 2단계를 조사해볼 것이다. 오류가 있을 수도 있다.

- AMX CDC will be a normal (purchaseable) premium tank
 AMX CDC는 (구매가능한) 일반 프리미엄 전차가 될 것이다.


다했다!