22.05.2015 Q&A
- Q: "Why doesn't WG solve the issue of tanks getting stuck and not being able to move?" A (Storm): "What other tank games that are not 100 percent arcade don't have issues with tanks getting stuck? No need to answer, I will answer myself: all such games have this issue. We are waiting for new motion physics - it is not delayed, it's being actively developed. But not even that solves this issue 100 percent - there will still be some places where you can get stuck."
Q: "왜 워게이밍이 전차가 끼어서 움직일 수 없게 되는 문제를 해결하지 않는건가?" A (Storm): "완전히 아케이드 게임이 아닌 전차 게임 중에 전차가 끼이는 문제가 없는 경우가 있는가? 답변할 필요도 없겠지만 내 스스로 답변해주겠다: 모든 이런 종류의 게임은 그런 문제가 있다. 우리는 새 기동 물리 엔진을 기다리고 있다. 지연되지 않고 활발히 개발 중이다. 그러나 새 물리 엔진을 들고 온다고 해도 그 문제를 완벽히 해결해지는 못한다. 여전히 당신이 끼일 수 있는 곳이 좀 있을 것이다."
(역주: 토를 좀 달자면 답변에서는 완전히 아케이드 게임이라고 했지만 사물의 움직임을 물리 엔진 기반으로 돌리는 게임이면 모두 해당되는 문제이긴 합니다.)
- Storm, when asked why there are no realistic gun sounds in WoT: "Realistic gun sounds are not exactly awe-inspiring and the majority of playerbase does not like them too much."
Storm에게 월탱에 현실적인 포성을 도입하지 않는 이유에 대해서 질문했을 때의 답변: "현실적인 포성은 정확히는 경외를 자아내는 그런 것이 아닐 뿐더러, 플레이어 중 대다수는 그걸 그렇게 좋아하지는 않는다."
- developers are currently working on changing the gun and engine sounds "to be as realistic as possible but impressive at the same time". Storm adds: "It's difficult work, you have to wait."
개발자들은 현재 주포와 엔진의 소리를 "최대한 현실적이지만 동시에 인상적으로" 바꾸는 작업을 하고 있다. Storm은 "어려운 일이고 기다려야 할 것"이라고 더했다.
- WoT will not be overhauled exclusively for Dx12: "there is no certainty that Dx12 will work normally on weak PC's"
월탱은 Dx12 전용으로 바뀌지 않을 것이다. "약한 컴퓨터에서 Dx12가 돌아갈 것이라는 보장이 없다."
- developers are not working on Dx12 support for now but it's possible it will come in the future
개발자들은 현재 Dx12 지원에 관해 작업을 안하고 있지만 미래에는 할 수도 있다.
- it's possible that the planned penetration nerf will bring compensations in other gun characteristics (such as accuracy)
관통 너프 계획과 관련해서 다른 주포 성능으로 (예를 들면 명중률로) 보상해줄 수도 있다.
- exact penetration changes for specific tank guns were not decided yet, only the general concept was
특정 전차포에 대한 정확한 관통력 변화는 아직 결정되지 않았고 대략적인 개념만 잡고 있다.
- it's too early to tell whether it will be possible that the same gun on different vehicles (for example TD and HT version of the German 88mm L/56) will have different penetration in each version
서로 다른 차량에서 쓰이는 같은 주포가 각각의 경우에 대해서 다른 관통력을 가지게 될 수도 있을지는 말해주기에 너무 이르다. (예를 들면 독일 88mm L/56을 중전차에 다는 경우와 구축전차에 다는 경우.)
- it is possible that the penetration nerf will come with a vehicle XP- and credit-earning buff to compensate for the less overall damage dealt by nerfed shells
관통력 너프로 인해 전체적으로 포탄의 기대 피해량이 줄어드는 것과 관련하여 차량의 경험치와 크레딧 수익성을 버프해서 보상해줄 수도 있다.
- damage is not a "historical" parameter
포탄의 피해량은 "고증" 요소가 아니다.
- developers don't want to say which branches of regular vehicles will come in the future
개발자들은 미래에 어떤 정규 차량 트리가 나올지 말하고 싶지 않다.
- developers will not disclose which supertest-leaked tanks will be rewarded for what (premiums, CW, event etc.)
개발자들은 슈퍼테스트 유출 전차들이 어떻게 주어질지 (프리미엄, 클랜전, 이벤트 등) 공개하지 않을 것이다.
- "movie" tanks (like the Rudy) have the issue of their elements (crews, names etc.) being copyrighted
(Rudy같은) "영화" 전차는 각 요소들에 (승무원, 이름 등) 저작권이 걸려있다는 문제가 있다.
- shells in the game are not material objects, they can't shoot each other down, they exist only as points
게임 내 포탄은 실존하는 물체가 아니라서 서로 부딪혀 격추할 수는 없다. 단순히 점으로 처리된다.