13.9.2015 Q&A
Storm is currently assembling the feedback on the new motion
Storm은 현재 새 기동 물리 엔진에 대한 반응을 모으고 있습니다.
- artillery and TD's cannot make "police turns" (U-turns) in new physics, this is intentional. Veider (chief WG balancer) states that it would really suck to be pursuing some faster arty only for it to make a handbrake turn and shoot you. This is not something related to skill - the artillery would by this maneuver lose so much accuracy (aim circle size would be enormous) that any such hit would be pure RNG (which is not what the developers want). Such cases would be rare anyway but with hundreds of thousands of battles each day, it might actually become a problem.
자주포와 구축전차는 "경찰 선회" (유턴)을 할 수 없으며 이는 의도된 것이다. Veider(워게이밍 최고 밸런싱 담당자)는 몇몇 빠른 자주포를 쫓을 때 그 자주포가 핸드브레이크로 선회를 걸고 당신을 쏘게 되는 것은 정말 짜증날 것이라 말했다. 자주포가 그런 기동을 할 수 있었다면 명중률이 굉장히 크게 떨어질 것이고 (조준원 크기가 어마어마 할 것이다) 그런 상황에서 적을 맞춘다면 그건 (개발진이 원하지 않는) 순전히 운에 달린 일이며 이는 실력과 관계된 것이 전혀 아니다. 그런 상황은 굉장히 드물기야 하겠지만 매일 수십만번의 전투가 벌어지고 있으니 실제로 문제가 될 수도 있다.
- there are player complaints that in the new motion physics, tanks are losing too much speed on steep slopes - this is intentional so that players don't get to places they aren't supposed to. The inertia on steep slopes (40 degrees or so and more) is artificially limited
새 기동 물리 엔진에서 급한 경사를 오를 때 전차가 너무 많은 속도를 잃는다고 불평하는 사람들이 있다. 이는 플레이어가 있어선 안될 곳으로 오르지 못하게 하기 위해 의도한 것이다. 급한 경사면(40도 또는 그 이상)에서 관성은 인위적으로 제한된다.
- the issue above cannot be instead solved by invisible walls, players hate them
위에서 언급한 문제는 투병 벽으로 대신 해결할 수는 없다. 플레이어들이 그걸 싫어한다.
- Storm states that faster going uphill (compared to current state) is not something the developers want to implement in new motion physics
Storm은 (현재와 비교해서) 언덕을 더 빠르게 오르는 것은 개발자들이 새 물리 엔진을 도입해서 얻고 싶었던 것이 아니라고 말했다.
- Storm confirms that the parameters of all the vehicles were already reworked for new motion physics system
Storm은 이미 모든 차량의 성능 수치들이 새 기동 물리 체계에 맞게 수정되었다고 확인해주었다.
- new motion physics does put more load on servers than usual. Many features (more accurate calculations) therefore had to be scrapped, there's no server capacity reserve.
새 기동 물리 엔진은 평소보다 서버에 더 많은 부하를 준다. 따라서 많은 기능들(더 정확한 연산들)이 폐기되었으며 서버에 여유 공간은 없다.
- there is a very high probability that the server hull swinging in new motion physics will be removed.
새 기동 물리 엔진에서 서버측 차체 흔들림 연산이 삭제될 가능성이 무척 높다.
- the main feature of new motion physics is the removal of tanks getting stuck. Tanks are still getting stuck - but much less.
새 기동 물리 엔진의 주 기능은 전차가 걸리는 현상을 제거하는 것이다. 여전히 전차가 끼는 상황이 있기는 하지만 훨씬 적다.
- the new motion physics cannot be too different from the old one for the players, it would break the gameplay
새 기동 물리 엔진은 플레이어들에게 기존의 것과 너무 다르게 느껴져서는 안된다. 그건 게임성을 망칠 것이다.
- nobody promised to increase "gravity force": the fact that in new motion physics the tanks are slipping down the slope as soon as they stop is intentional (they don't feel like stuck to the surface). There was a part about "gravity increase" in the supertest leaks but Storm reacts on this as such: "Don't read supertest leaks. Seriously. Without knowing the context you will make up all sorts of crap with this 'increased gravity' - gravity is right now on the test the same as on live server."
아무도 "중력"을 강화할 것이라고 약속한 적은 없다. 사실 새 기동 물리 엔진에서 전차가 멈춘 직후에 경사면을 미끄러져 내려가는 것은 의도된 바이다. (표면에 붙은 것처럼 느껴지지 않는다.) 슈퍼테스트 유출에서 "중력 증가"에 관한 부분이 있었기는 하지만 Storm은 이에 대해 말하기를, "슈퍼테스트 유출 같은거 읽지 마라. 진지하다. 맥락을 모르는 상태로는 이런 식으로 '중력 증가'에 관한 헛소리들을 만들어낼 뿐이다. 테스트 서버의 중력은 현재 공식 서버에 있는 것과 동일하다."
- in the physics test, when one tank drives onto another, only the tank on top loses hitpoints, this is a bug and it will be fixed
물리 엔진 테스트에서 한 전차가 다른 전차 위로 올라가면 위로 올라간 전차만 체력을 잃는다. 이는 오류이며 고쳐질 것이다.
- Storm confirms that a vehicle tipped on its side and roof will not only die (countdown is the same as in drowning - 30 seconds in this case) but also cannot shoot. There is a possibility devs will add a function to tip the tank back on its tracks (if tipped on the side) but in any case, tipping will lead to destruction and the not-shooting part is also intentional, tanks tipped on the side or roof and shooting would be unrealistic.
Storm은 차량이 측면이나 천장이 바닥이 닿았을 때는 격파처리 되는 것 (물에 침수될 때와 같은 초시계가 뜬다. 이 경우에는 30초.) 뿐만 아니라 사격도 할 수 없다고 확인해주었다. 개발자들이 (만약 전차가 측면으로 서있다면) 전차를 다시 똑바로 서게 만드는 기능을 추가할 수도 있지만, 어찌 되어도 엉뚱한 방향으로 서게 되면 격파되는 것과 사격이 불가능한 것은 의도된 것이다. 전차가 측면으로 서거나 뒤집힌 채로 사격하는 것은 비현실적이다.
- Himmelsdorf has several artificial walls in order for players not to jump off cliffs (mostly around the mountain), this is intentional ("there's enough stupid stuff in the game as it is")
힘멜스도르프는 플레이어들이 절벽으로 뛰어내리지 못하도록 하기 위한 일부 인공적인 벽들이 있다. (대부분은 산 주위에 있다.) 이는 의도된 바이다. ("이 게임에는 이미 그 자체만으로도 멍청한 요소들이 충분히 있다.") (역주: "- 고로 플레이어들까지 멍청한 일을 하도록 필요는 없다.)
- more realistic inertia system (side inertia, tanks sliding more etc.) the way it was tested earlier was removed because it had very negative impact on the game
더 현실적인 관성 체계(측면 관성, 전차가 더 잘 미끄러짐 등)를 이전에 시험해보았지만 게임에 아주 부정적인 영향을 주기 때문에 삭제되었다.
- so far the feedback on the new motion physics is very positive
지금까지는 새 기동 물리 엔진에 대한 반응은 아주 긍정적이다.