3차 클로즈베타 종료 후 세 달의 시간을 기다렸던 아이온의 일정이 발표 되었다. 10월 30일 캐릭터 선점을 시작으로 11월 11일 오픈베타 서비스에 들어간다는 계획.


국내뿐만 아니라 글로벌 서비스까지 염두에 두고 있는 아이온은 이전부터 해외의 다양한 이벤트와 게임쇼 참가로 그 입지를 다져왔었다. 올해에는 유럽 게임컨벤션과 북미 팍스 전시회에 참가하기도 했는데 해외 유명 웹진인 MMORPG.COM을 비롯하여 GameSpy PC, GameZone 등 여러 매체에서는 호의적인 반응을 보인 바 있다.


11월 11일 아이온의 오픈베타 서비스를 앞두고 국내 게임 시장에서의 성공뿐만 아니라 해외 진출 성적에도 관심이 쏠리고 있는 아이온에 대한 해외 매체들의 평가를 키워드 별로 모아보았다.





키워드 1. 그래픽


MMORPG.com - 9월 9일 보도
http://www.mmorpg.com/gamelist.cfm/gameId/253/setView/features/
loadFeature/2212

"아이온을 즐기는 동안 시간 가는 줄 몰랐다. 이 게임의 스크린샷이나 동영상을 인터넷에서 봤다면, 이 게임이 얼마나 놀랄 만큼 아름다운지 알고 있을 것이다. 게임을 해본 짧은 시간 동안에도 실제로 성취감을 느낄 수 있었다… 아이온은 확실히 나의 "최고 기대작" 명단에서 고지에 위치하게 됐다."

"The time I spent playing the game was a blast. As I'm sure most people have already seen by the various screenshots and videos around the web, the game is stunningly beautiful. Even in the short amount of time I was playing I actually felt like I was accomplishing something… Aion has definitely moved quite a bit higher on my 'most anticipated' list and I'll be keeping a much closer eye on what's happening with it."

Arstechnica - 9월 4일 보도
http://arstechnica.com/journals/thumbs.ars/2008/09/04/pax08-citizen-journalist-phil-palios-on-eca-aion

"이 게임의 차세대 MMO 그래픽 외에도(워해머 온라인보다 뛰어났다), 레벨 10이 되면 비행을 할 수 있다는 점과 날개가 단순한 치장용이 아니라는 점 때문에 이 게임에 처음 매력을 느꼈다."

"Aside from the next-generation MMO graphics (superior to what I saw in Warhammer Online), I decided to follow the game because of two cool features: once a player reaches level 10 they get their wings, and they aren't just a fashion accessory."

Stratics - 9월 3일 보도
http://pax.stratics.com/?p=29

"무엇보다 아이온은 시각적으로 놀랍기 그지없다 (다른 부분들도 뛰어나지만 말이다). 아트 스타일은 MMORPG 장르 내에서는 경쟁작이 없을 것이다. 아울러 내가 들은 정보에 따르면 이 전시회(PAX)에서 보여준 버전은 최신 버전도 아니었다고 한다."

"First, this game (more then many others) looks absolutely amazing. The art style is purely and simply without a rival in the MMORPG genre, and from what I am hearing the version we saw on the show floor is not even the latest and best looking rendition."

Gamona - 8월 28일 보도
http://www.gamona.de/games/aion-tower-of-eternity,vorschau-pc:article,892867.html

"아이온: 영원의 탑은 매우 훌륭한 MMO가 될 조건을 갖추고 있다. 크라이엔진을 응용한 그래픽은 한 층 더 멋지며, 세계는 아름답게 구축되어 있고, 충분한 새로운 요소들을 갖추고 있다."

"Aion: The Tower of Eternity" bringt die besten Voraussetzungen mit sich, um ein wirklich gutes MMO zu werden. Die Grafik kann dank Cry-Engine vollends ?berzeugen, die Welt scheint liebevoll erstellt und auch an Innovationen mangelt es wahrlich nicht."
"AION: The Tower of Eternity has the required qualifications to become a really good MMO. The graphic convinces because of the Cry-Engine, the world seems to be lovingly constructed and there are also enough innovations."

Univers-Virtuels - 8월 28일 보도
http://www.univers-virtuels.net/?page=previews&id=609

"거대한 스크린 앞에 앉아서 이 게임을 봤을 때 첫 느낌은: 정말 환상적이군! ... 최신 베타 버전이 아님에도 불구하고 이 게임이 갖고 있는 높은 품질에 매우 놀랐다. 앞으로 나올 게임에 대한 매우 좋은 조짐이 보인다."

" Premi?re constatation en m'asseyant devant l'?cran g?ant de d?mo : c'est beau ! Que dis-je ? C'est magnifique! "
"First impression after sitting in front of the huge screen: it's absolutely gorgeous!"

Strategyinformer - 8월 26일 보도
http://www.strategyinformer.com/pc/aion/preview.html

"블리자드의 확고한 위상을 깨지 못하고 실패하는 수많은 MMO들을 보아왔기에 사람들은 과연 아이온이 최종적으로 얼마나 잘 될 수 있을까 하는 의문을 갖게 될 수밖에 없겠지만 아이온은 성공 잠재력을 갖고 있다. 시각적으로는 WoW보다 뛰어나며 아이온만의 특유의 요소들이 있는 만큼, 시장에서 아이온 자신만의 자리를 차지할 수 있을 것이다"

"Aion has the potential to be good, but with so many other MMO's failing to break Blizzards strangle hold on the market; you have to question how good it can ultimately be. Still, visually it is way better then WoW, and it has its own unique points so who knows, it may yet carve out its own place in the Market."

IGN - 8월 23일 보도
http://pc.ign.com/articles/902/902362p1.html

"MMO를 찾는 게이머들에게는 분명히 개인의 PvP 혹은 PvE 게임플레이에 있어 매우 많은 선택권이 주어진다. 이 두 가지 요소를 모두 제공하는 아이온은 화려하고 스타일리시한 (매우 근사한) 비주얼과, 흥미로워 보이는 기술들을 보여준다."

"There are certainly a lot of choices out there for players looking for an MMO experience, all with their own takes on PvP and PvE gameplay. NCSoft's Aion offers both types, a colorful, stylish visual presentation, and a few mechanics that sound interesting."

GameSpy PC - 8월 22일 보도
http://pc.gamezone.com/gzreviews/p29375_02.htm

"아이온은 그래픽 면에 있어서는 놀랄 정도로 근사하다. 역동적 조명과 텍스처로 달성한 정도가 엄청나기 때문이다. 런던 심포니의 트랙을 추가한 사운드 역시 훌륭하다"

"Graphically the game is stunning, even without bump-mapping. So much has been accomplished with dynamic lighting and textures. And the sound is impressive as well, with the London Symphony adding tracks."



키워드 2. 커스터마이징

Massively.com - 9월 3일 보도
http://www.massively.com/2008/09/03/pax08-aions-first-us-public-showing

"아이온의 빛나는 특징 중 하나는 캐릭터 커스터마이징이다. 이 게임은 캐릭터 생성에 있어 매우 광대한 범위의 커스터마이징 옵션을 갖추고 있다… 캐릭터의 얼굴들은 매우 아름다우며 캐릭터 모델들 역시 눈을 즐겁게 해준다."

"This is a shining point for Aion. You get quite a vast selection of customizable options when creating your character…The faces look absolutely gorgeous, and the character models in general are pleasing to the eye."

GameZone - 8월 18일 보도
http://pc.gamezone.com/gzreviews/p29375_02.htm

"아이온의 가장 뛰어난 요소 중 하나는 심지어 게임을 본격적으로 시작하기도 전에 나타난다. 게임 캐릭터를 만들 때 (커스터마이징 슬라이더가 25개가 넘으며) 플레이어가 자기 마음에 드는 캐릭터를 만들 수 있도록 골격 구조는 물론 캐릭터의 거의 모든 요소들을 마음대로 변경시킬 수 있도록 하였다."

"One of the most notable elements of the game starts even before you launch yourself into the world. The character creation features a host of sliders, more than 25, that will allow players to tweak virtually every element and bone structure to create the likeness that suits them the best."



키워드 3. 동서양의 조화

Escapist Magazine - 8월 26일 보도
http://www.escapistmagazine.com/articles/view/issues/issue_164/5165-Beautiful-21st-Century

"(아이온 게임을 직접 해보니) 엔씨소프트 개발자들이 한국 MMORPG와 서양 MMORPG의 차이점을 확실히 알아냈음을 알 수 있었다. 임무 수행 방식(퀘스트 시스템)부터 캐릭터 다루는 방식에 이르기까지 모든 요소들이 현대 MMORPG의 모습을 갖추게 되었으며 기존 타이틀인 리니지 2로부터도 큰 발전을 하였다."

"After spending some time playing the game, it's clear that the developers of NCsoft have done their research in what separates a Korean MMORPG from a Western one. Everything from the quest system to your character's handling seems much more in line with modern MMOGs and is a huge improvement upon their previous Korean title, Lineage II."

MMORPG.com - 8월 18일 보도
http://www.mmorpg.com/gamelist.cfm/game/253/feature/2135/from/%2Ffeatures%2Ecfm%2Fview%2Flatest

"아이온은 미래의 아시아 MMO에 대한 이미지를 완전히 바꿀 게임이다… 동양 판타지의 섬세하고 놀라운 옷과 방어구, 그리고 수년간 본 게임들 중 가장 면밀한 캐릭터 커스터마이징을 갖추고 있으며 서양 MMORPG에서 기대할 수 있는 광대한 퀘스트 및 스토리를 갖추고 있다."

"…a game which just might change the way we will view Asian MMOs in the future… You have the intricate and stunning clothing and armour designs of eastern high-fantasy (not to mention the most in-depth character creation I've seen in years), combined with the extensive questing and story-building we have come to expect from the western AAA-titles."

SPOnG.com - 8월 14일 보도
http://spong.com/feature/10109800

"아이온을 체험한 후 가장 인상 깊었던 것은 시각적으로 특출난 그래픽이었다… 환경은 다양한 색을 충분히 이용하여 은은하면서도 상쾌한 효과를 선사한다. 유저들의 캐릭터나 NPC나 양쪽 모두 매우 상세하게 묘사되어 있으며 놀라울 정도로 아름답다. 아이온 개발팀의 기본적인 목표는 동양 MMO의 아름다움을 서양 MMO의 깊이와 조화시키는 것이었다고 한다. 노력의 흔적이 보인다. 기술적인 측면에서만 말하는 것이 아니다. 환경을 보면 확실히 알 수가 있었다. 영원의 탑이 보여주는 세계는 미술과 스타일 부문에 있어 다양한 사람들을 수용할 수 있게 만들어졌다."

"Coming away from my stop at NCSoft, my overriding impression of Tower of Eternity was of how damned pretty it looks. Sebastian Streiffert, the community co-ordinator who was on-hand to show me around the game, said that the aim of the development team (based over in Korea) is to bring the beauty of an Eastern MMO to the depth of a Western MMO. It shows. Not necessarily in the technical accomplishments - you could tell, certainly in the environments, that ToE is a world set up to host many players - but in the art direction and style. The game is lush. The environments make use of colour to produce an effect that is both subtle and refreshing to gaze upon."

Eurogamer - 8월 4일 보도
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=204570

"일반적으로 MMORPG가 시각적으로 보기 좋을 수록 레벨업 하기는 더 힘들다. 동서양 간의 문화적 차이 때문일 것이다… 보기도 좋고 노가다 없이 쉽게 레벨업 할 수 있으면 안 되는가? 엔씨소프트는 가능하다고 답한다. 그리고 그 해답은 바로 아이온: 영원의 탑이다."

"There's a general rule of thumb in the world of massively multiplayer RPGs: the easier on the eye a game's characters are, the harder work levelling them will be. It's a cultural split between Asia and the West… Can't we have a life of beauty and ease? NCsoft thinks so, and Aion: Tower of Eternity is the result.)



키워드 4. 스토리

MMORPGItalia - 9월 3일 보도
http://www.mmorpgitalia.it/forum/f1314/aion-preview-esclusiva-200552

"큰 기대작인 것 같다, 이미 풍부한 콘텐츠와 새롭고 다듬어진 게임플레이를 갖추고 있다."
"... si configura come un titolo molto promettente, gi? ricco di contenuti e dotato di un gameplay innovativo e ben curato ..."

Spieltester - 8월 28일 보도
http://www.spieletester.com/test/aion_gc_preview-preview-1-1311.htm

"…내게 있어 올해 GC의 하이라이트이자 좋은 인상을 남긴 게임은 아이온이었다. 다른 MMO들과 차이도 차이점이지만, 아이온은 아이온만의 스토리가 있으며, 매우 뛰어난 그래픽과 추가적으로 다양한 멋진 요소들이 추가되어 있다."

"AION war f?r mich einer der ?berraschungstitel auf der Games Convention, die trotz bislang eher bescheidener Bekanntheit einen ?berraschend guten Eindruck hinterlassen haben. Klar, die Parallelen zu anderen MMORPGs sind deutlich vorhanden, aber trotzdem macht AION mit seiner eigenen Story, der wirklich sehenswerten Grafik und den vielen angek?ndigten Features schon jetzt einen sehr guten Eindruck."
"For me, AION was the surprise-highlight at GC this year which gives a pretty good impression. Well, there are parallels with other MMOs but AION has his own story, a really great graphic and many cool features."

GameSpy PC - 8월 22일 보도
http://pc.gamespy.com/pc/aion/902211p1.html

"…구체적인 세계관과 배경 스토리에서 볼 수 있듯, 이 프로젝트의 목표 중 하나는 탄탄한 스토리텔링을 넣는 것이었다… 아이온의 시각적 아름다움을 따라갈 수 있는 게임은 몇 안 된다."

"As you might have guessed from the elaborate world and backstory, one of the goals of the project was to mix solid storytelling into the game… Aion certainly has a level of visual beauty that few games can match…"



키워드 5. 기타

GameCyte - 8월 14일 보도
http://www.gamecyte.com/2008/08/14/preview-hands-on-with-aion-tower-of-eternity/2933

"아이온은 와우처럼 좋은 게임이어서 와우를 즐기는 수백만의 게이머들이 아이온으로 빠르고 편하게 환승할 수 있을 것이다. 한 번 아이온으로 옮긴 게이머들은 아이온의 크게 발전된 여러 게임 요소를 발견하게 될 것이다."

"…the game is similar to WoW because WoW is a good game, and its millions of players will be able to quickly and comfortably slip right in to Aion - and once they're there, they'll find a number of vast improvements."

Kotaku - 8월 14일 보도
http://kotaku.com/5037055/wings-original-recipe-or-extra-crispy

"아이온은 와우와 비슷해 보이지만 사실은 그와 다른 재미있는 요소가 풍부한 매력적인 게임으로 그 이상의 무언가가 존재한다. 기존의 PvP/PvE시스템에서 한발 나아간 PvPvE라는 시스템이 있으며, 매우 다양한 캐릭터 커스터마이징, 그리고 레벨 10부터 멋진 날개를 달게 된다. "

"This MMORPG might look like a World of Warcraft copycat, but there's more going on here than meets the glazed-over eye of a cynic. It's got PvPvE which kicks your old school PvP/PvE in the butt, incredibly flexible character customization, and - instead of some lousy mount at level 20 - you get freaking wings at level 10."


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Inven Handi - 박경민 기자
(Handi@inven.co.kr)