https://boards.na.leagueoflegends.com/en/c/developer-corner/Zuwx8vlW-quick-gameplay-thoughts-february-2?comment=0009000000030000

오역 의역 지적 환영합니다. 좀더 보기좋게 정리하고 싶은데 컴퓨터쓰는게 익숙치 않아서 힘드네요... 죄송합니다

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8.4 패치
많은 것들이 8.4 패치에 적용되고 있어. 아마 몇가지 것들이 더 추가될것 같아. 물론 몇가지는 롤백되지 않거나 바뀔수도 있어.

룬 변경 

기민한 발놀림/집중공격 - 집중공격을 버프하거나 기민한 발놀림을 너프할거야(둘다 할수도 있고 둘중 하나만 할수도 있음). 최근 기민한 발놀림의 변화는 그 룬을 정밀에서 너무 우세하게 만들고 있는데, 아직은 기민한 발놀림의 너프와 집중공격 버프를 논의하고 있는 중이야. 치명적 속도는 큰 변화가 필요할꺼야. (우리가 그 작업을 시작할땐, 다른 룬들만큼 시급하지 않았었어.)

결의 하위 룬 - 두번째 슬롯의 하나 혹은 두개의 룬을 더 흥미롭게 바꿀 것 같아. 

정밀 스탯 보너스 - 정밀과 결의를 들때처럼 보너스 능력치를 나눌 것 (지금은 정밀 + 지배 / 마법 룬을 들어도 공속만 주는데, 정밀+결의를 들때 약간의 체력을 올려주는 것처럼 공격력/주문력을 올려준다는 뜻)


아이템 변경

추격자의 나이프 (초록강타) - 조직된 경기 (천상계나 프로 플레이)에서 너무 과도하게 시야를 주고, (다른 것에 비해) 너무 선택률이 높음.

샤냥꾼의 부적 vs 사냥꾼의 마체테 - 약간의 스탯 조정으로 사냥꾼의 부적이 몇몇 챔프에게 더 좋은 선택이 되도록 할 것.

전체적인 정글 아이템더 많은 정글러들을 위해 마나 리젠량을 상승시킬 것 (마나가 부족하지 않은 챔피언들에 비해 그렇지 않은 챔프들이 초반 정글 클리어가 어려움)  -> (제대로 번역했는지 모르겠네요.. 마나 리젠량 상승인건 맞는데 괄호 안 내용 해석이 좀 애매하네요)

고대 주화 - 고대주화가 어울리는 챔프들한테도 너무 약함 (잔나, 소라카, 라칸). 아마 약간의 버프를 할 것.

마법사의 최후 (윗앤) - 약간의 전체적 버프와 근접챔프들이 원거리 챔프보다 빨리 마저를 뺏도록 조정할 것

AP 아이템 변경도 8.4에 예정되어있음.


오브젝트

바론버프랑 장로 드래곤 버프도 손볼 예정이야. 현재 극후반게임에서 영향이 너무 적어서, 너무 안전하게 플레이하고 오브젝트 싸움을 안하는 것에 대한 패널티가 없음. 이 때문에 필요 이상으로 게임이 길어지고, 너무 전투 없이 게임이 진행됨. 장로 드래곤의 경우는 원소드래곤도 어떤 드래곤인지 관계없이 가치가 너무 없어짐.


챔피언 너프

오른 - 라인에서 적들이 대처할수 있도록 해줘야 함. 자세한건 아직.

나르 - 라인에서 약점을 좀더 명확하게 해야함. 자세한건 아직

칼리스타 - 프로 게임에서의 강력함을 줄이려고 작업중.


챔피언 버프 

이블린 - 이전 너프가 예상보다 너무 심했음. 약간의 힘을 돌려주려고 함.

볼리베어 - 드디어 8.4에서 변화가 생겼음. 여러가지를 실험해보고 있음. 지난번에 언급했었던 E의 넉백은 좋게 생각하고 있고 아마 거의 확정될 것. 아마 이것 말고도 조금의 버프를 더 줄것 ( 예를 들어 Q의 적 챔피언을 향하지 않을때 이속 감소를 없애서 도주할때 스킬샷을 더 잘피하게 해줄 것)

피들스틱 - 정글에서 좀 힘들어 보임. 버프를 해줄 건데 아직 어떻게 할지는 정해지지 않음.

탈론 - 미드 탑 모두 힘들어보임. 지금까지 버프를 해주지 않았던 이유는 탑에서 꽤 괜찮았기 때문인데 지금은 너무 약함. 수치상 버프를 줄 예정.


다른 챔피언 변경점
렝가 - Q 온힛으로 바뀌는건 8.4에 적용될것이고, 다른 약간의 변화도 있을 것


기본 룬 페이지 
8.4 에선 우리는 하위룬들을 바꾸기로 했음.(다른 룬으로 바꾸거나 자리를 교체한다던가). 우리는 기본 룬페이지를 업데이트해서 좀더 유효하게 만들것임. 첫 목표는 사람들이 전체 룬페이지를 다시 만들어야 하는걸 방지할 생각임. 두번째는 아직 룬페이지 편집이 끝나지 않았어도 게임할때 모든 룬을 제대로 쓸 수 있게 해주는 것임. 게임 클라이언트에 몇가지 불러오기 기능으로 만일 룬 페이지를 잘못 들어서 바꾸고 싶은 경우의 대비책으로 몇몇 디폴트 (기본) 설정을 남겨 둘거임.


조이
현재 어떤식으로 접근해야하는지 논의 중임. 


르블랑
8.4에 렝가 롤백 된 후에는 르블랑을 살펴볼거임. 현재 계획은 렝가랑 비슷하게 될것 같음, 옛날 르블랑의 것들중 괜찮은 것들(르블랑 플레이어들와 게임 자체에) 을 롤백할 것 같아. 언제쯤 롤백할지는 아직 정해지지 않았고, PBE에 최대한 빨리 적용시키는게 목표고, 렝가처럼 작업하면서 여러 피드백을 받겠음.


Patch 8.4

Number of things going into patch 8.4 below. There'll likely be a bit more to follow too, and as usual some of this stuff might not ship or will likely change.

Runes Changes:

Fleetwork Footwork/Press the Attack - We'll likely be buffing PTA and/or nerfing FF. Recent changes to FF make it too dominant a choice in Precision at this point, still debating though whether that means we should bring PTA up and/or FF down though. Lethal Tempo by contrast needs bigger work (thoughts on that once we're starting on it, not as urgent as other Runes work though).

Resolve non keystones - Likely replacing a rune or two and moving some runes around to make the second slot especially more interesting and appealing.

Precision Stat Bonus - Splitting with other trees like Resolve does (e.g. Precision+Domination = AS and AD).

Item Changes:

Tracker's Knife - Investigating (might not change) whether this is just too dominant a choice at this point, which also leads to excessive vision especially in organized play.

Hunter's Talisman versus Hunter's Machete - Tweaking stats a bit to make Talisman a better choice on champs it should be strong on.

Jungle items generally - Potentially increasing mana regen to open up the jungle more (mana gating keeps quite a few champs from clearing effectively early relative to less mana hungry junglers)

Ancient Coin - Looks too weak, even on champions it fits best on (Janna, Soraka, Rakan). Smallish, simple buffs likely as a result.

Wit's End - Buffing slightly in general and a bit more for melee champs (they'll steal MR faster than ranged).

Edit: AP item changes will also be in 8.4, forgot to include those somehow when writing this originally despite the fact we've been looking at them a lot this week.

Objectives:

We'll be taking a look at Baron Buff and Elder Dragon buff. At present their impact in really long games seems to fall off too much, which means you don't pay enough of a penalty for playing safe and not trying to contest them. That can lead to drawn out, unresolved games without much happening. In Elder Dragon's case it also means the value of contesting early dragons, regardless of element, isn't as high as it should be either.
Champ Nerfs:

Ornn - Looking at what enemies should be able to do to respond to him in lane. Details to be determined.

Gnar - Needs clearer weaknesses enemies can play around, particularly in lane. Details also TBD.

Kalista - We're still working on pulling power out of Kalista for pro play without hitting her hard in regular play.

Champ Buffs:

Evelynn - Previous nerfs were harder than intended. Looking to give a bit of power back in a straightforward way.

Volibear - Fingers crossed will finally get changes in 8.4. We've been testing a range of things in addition to the previously mentioned brief displacement on champs on E. That knockback's still testing well so that's almost certainly happening. Probably a secondary buff as well (e.g. might have Q MS not fall off so aggressively when briefly facing away from enemy champs to move around skillshots or whatever).

Fiddlesticks - Is struggling quite a bit in the jungle. Buffing as a result, not sure exactly how yet.

Talon - Struggling in both mid and top. We'd previously been avoiding giving him power because he was doing well in top lane, he's just weak all round at this point though. Likely fairly straight forward numbers buffs.

Other Champion Changes:

Rengar - Reversion of Q to an on next hit ability will happen in 8.4, along with some smaller changes to other parts of the kit.
Saved Rune Pages

For cases like 8.4 where we're changing non keystone Runes (replacing some or swapping positions of others) we'll be automatically updating saved Rune pages so that they're still valid. First goal is to avoid forcing people to remake entire rune pages when the system has only changed slightly. Sonc goal is to make sure everyone still loads into game with a full set of at least ok Runes even if they haven't yet edited their pages since the changes. We'll be doing some call outs in the game client as well when stuff changes for people who want to update their pages themselves, getting some defaults in as a fallback too though.

Zoe
Thoughts on Zoe next week. Was going to get some thoughts on how we see her and what our plans are for this post, would like to take a bit more time to talk through issues and approach with the team first though.

LeBlanc

After Rengar ships in 8.4 we'll be looking at LeBlanc. Current plan is for a similar level of change to Rengar's, likely including some degree of moving back to things about old LeBlanc that worked well (both for LeBlanc players and for game health). Not certain on timing of when that work would ship, goal would be to get it onto PBE fairly quickly and, as with Rengar, work on it for multiple patches while getting feedback on it.