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2021-01-29 11:43
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추천: 30
(통역) [GMS] Regarding unintentional? armor break nerfs해당 글은 KMS v.1.2.338(엘리넬 풀 문 파티)때 적용된 보우마스터의 "아머 피어싱" 수정에 관한 글입니다. 본론에 들어가기 전에 제 자신에 대한 배경과 제가 이 글을 쓰는 이유에 대해 말씀드리겠습니다. 저는 글로벌 메이플에 리부트가 출시된 첫주부터 보우마스터를 리부트에서 키우고왔습니다. 5차전직이 출시된 후 부터 아머 피어싱이 어떻게 5차스킬과 상호 작용하는지에 대해 혼란 스러웠습니다. 최근에 KMS DPM표 제작자가 아머 피어싱의 작동 방식에 대한 불확실성으로 인해 표에 보우 마스터를 포함하지 않았을 때 전까진 저는 이 스킬을 이해하려는 작업을 무시했습니다. 그 이후론 제가 인벤의 보우마스터 직게에 올라오는 글들을 읽으며 어떠한 발견들이 있었는지 따라왔습니다. 저는 번역을 위해 구글 번역기과 한국인 친구들에게 의존하기 때문에 이것도 어려웠습니다. 하지만 인벤 덕분에 제 직업에 대해 많이 알게 되었고 앞으로도 보마 직게를 방문하겠습니다. 글로벌 메이플이 약 1주후에 KMS 1.2.338패치 (엘리넬 풀 문 파티) 를 받을 예정이라 변경사항이 들어오기전에 아머 피어싱을 5차스킬에 시험해보기로 했습니다. 실험 결과는 아래 영상에서 확인을 할 수 있으며 다음과 같습니다. 결과: 1. 아머 피어싱의 최종 대미지 증가 효과는: - 실루엣 미라주 - 애로우 레인 - 가이디드 애로우 - 퀴버 풀버스트 - 스인미 에게 적용이 됩니다. 2. 아머 피어싱의 최종 대미지 증가 효과는 클라이언트상: - 실루엣 미라주 - 애로우 레인 - 가이디드 애로우 - 퀴버 풀버스트 에게 적용되는게 안보입니다. 3. 아머 피어싱의 최종 대미지 증가 효과는: - 이볼브 - 잔영의 시 에게 적용이 안됩니다. 4. 아머 피어싱으로 인해 클라이언트상과 서버에 실제로 적용이 되는 데미지 차이를 파악하기 위해서 저는 참나무 허수아비 (반감, 300% 방어율)를 죽였고, 이와 같이한 데슬 친구와 비교를 했습니다. 허수아비 체력이 20조이지만 허수아비가 사망 후 얼마동안 남아 있기 때문에 일반적으로 허수아비 격파 전분에 나오는 숫자는 더 높은 수치를 보입니다. https://www.youtube.com/watch?v=XGM7ylQq4bc https://www.youtube.com/watch?v=uLgzZATcLDY 제 전투 분석 결과가 19.9조가 나왔고 친구는 21조가 나왔습니다. 제가 허수아비를 칠때 친구와 같이 녹화를 시작했고 영상에 나오는거와 같이 어쩔땐 친구가 보기엔 5차에 아머피어싱이 적용이 되는게 보이는데, 제 화면에선 적용이 안되는걸로 보입니다. 서버상 데미지는 제대로 적용이 되는데 클라이언트상 제 실제 데미지가 안보이는겁니다. 제 5차 스킬들에 아머 피어싱이 적용이 되면 쉽게 100억을 넘어서 이러한 차이는 맥뎀이 풀리면 더 크게 벌려집니다. 제가 알기론 KMS 1.2.338 패치에선 서버 측 실제딜을 클라이언트에서 반영이 되게하는 대신, 스인미를 제외하는 모든 5차 스킬에 아머 피어싱이 작동하지 않도록하는 방식으로 패치를해 실제 딜을 너프시킵니다. 이 수정은 서버와 클라의 딜차이를 고치긴 하지만, 두 개의 허수아비 전분들을 감안할 때 이것은 5.5% 이상의 최종 데미지 너프입니다. 왜 이런 결정을 내렸는지는 모르겠지만 버프를 받아야하는 보마가 너프를 받는걸 보니 좀 아쉽네요. 제 5.8만 보마는 4.5만 아델, 호영, 카데나와 그 외에 많은 5.0만대 직업들에 압도당합니다. 솔직히 저는 아머 피어싱이 그냥 최종 데미지를 올리는 패시브가 되면된다고 생각합니다. 이 스킬의 로직이 너무 복잡하고, 계속 300% 이상의 방어율을 가진 보스를 낸다면 밸런스상 문제가 발생할수도있습니다. 어쨌든 긴글 읽어 주셔서 감사하고 넥슨이 보우 마스터에게 사랑을 보여 주길 바랍니다 및은 통역전 원본입니다 This post is about the Armor Break changes that were implemented in KMS ver. 1.2.338 – Full Moon Party & Job Balancing! Before we get into the essence of the topic, I'll provide some background about myself and why I am making this post. I've been playing GMS reboot as a Bowmaster since the first week of its release. Since 5th jobs release I have been confused about how armor break interacts with them. I shrugged off any work of trying to understand the skill until recently when the KMS DPM chart creators did not include bowmaster on the chart due to uncertainty on how armor break works. Since then I've been trying to keep up with Inven's Bowmaster forum posts to learn from any discoveries that were made. This is hard for me since I rely on google translate and Korean friends for translation purposes. I've learned a lot about my class thanks to Inven and will continue to follow the Bowmaster forum. GMS is getting the KMS ver. 1.2.338 patch in about 1 week so I decided to test Armor Break on 5th job skills before those changes came in. The results of these tests can be seen in the video below and are as follows: 1. The damage amplification portion of Armor Break works on: Silhouette Mirage, Storm of Arrows, Guided Arrow, Quiver Barrage, and True Arachnid Reflection 2. The damage amplification portion of Armor Break does not visually show on the client-side for: Silhouette Mirage, Storm of Arrows, Guided Arrow, Quiver Barrage 3. The damage amplification portion of Armor Break does not work on: Fury of the Wild, Inhuman Speed 4. To approximate the disparity between client-sided and server-sided damage armor break is currently causing, I killed an oak dummy and compared to a friend who did the same. The dummy has 20t hp but usually dummy kill BAs show a higher number due to it lingering for some time after death. My battle analysis showed 19.9t while my friend's showed 21t. This disparity would be higher without damage cap as my 5th job skills hit well over cap damage on any Armor Break proc. It is my understanding that the KMS ver. 1.2.338 patch, instead of syncing the current server-sided damage to be properly shown on the client side reduces, our actual damage by making armor break not work on any 5th job skills aside from True Arachnid Reflection. While this fixes the discrepancy between server and client-sided damage, this would be a >5.5% final damage nerf to bowmaster given the two BA numbers. I'm not sure why they decided to do this but its a bit sad seeing them nerf Bowmaster when we should be getting buffs. As a 58k stat Bowmaster I can be outclassed by 45k stat Adele, Hoyoung, Cadena and plenty of 50k stat classes. To be honest I think Armor Break should just be changed to give a flat final damage passive buff. The skill is too complicated for its own good and would probably cause balance issues down the line if they decide to continue giving bosses >300% PDR. Anyways, thanks for reading and here's to hoping Nexon shows some love to Bowmaster.
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Merxar