스타크래프트 II 5.0.13 패치 노트

스타크래프트 II 5.0.13 패치 노트

다양한 맵 풀 업데이트와 밸런스 기능을 갖춘 5.0.13을 출시하게 되어 기쁘게 생각합니다. 5.0.13에 기여해 주신 ESL, Balance Community Council 및 Community Mapmakers의 파트너에게 감사의 말씀을 전하고 싶습니다.


지도 풀 업데이트

1대1

  • 골든아우라 LE
  • 델타 LE 웹사이트
  • 오션본 LE
  • 포스트 유스 LE
  • 암피온 AND
  • 크림슨코트 LE
  • 다이너스티 르
  • 알시오네LE
  • 고스트 리버 LE

2대2

  • Catalesque CE
  • EC 발산
  • 야경 CE
  • 에메랄드 시티 CE
  • 중포병 LE
  • 무성한 시설
  • 불만 LE
  • 로스칼리안 LE
  • 그레이스톤 계곡

3대3

  • EC 플래시백
  • 블랙사이트 2E
  • 샌드스톰 CE
  • 마운틴패스CE
  • CE 센티넬
  • 정글 뎁스 LE
  • 콘클라베의 요새
  • 안개 낀 늪
  • 묻혀있는 동굴

4대4

  • 알라에니 엔클레이브 CE
  • 에니그마 CE
  • 분별 증류 공장
  • 사전주의 CE
  • 멀티프로세서 CE
  • 콩코드 LE
  • 잊혀진 성역
  • 난파된 LE
  • 투오넬라 LE

5.0.12 밸런스 협의회

  • 5.0.12 패치는 커뮤니티 균형 협의회에서 큰 노력을 기울인 작업으로, 피드백을 제공해 주신 모든 분들께 감사드리며, 적극적으로 소통하지 못한 점 사과드립니다.
  • 이전 패치 목표 중 일부는 성공적으로 달성되었다고 생각하지만, 프로토스와 테란의 대결과 같은 다른 목표는 아직 달성되지 않았습니다.
  • 특정 변경 사항은 원래 커뮤니티로부터 엇갈린 피드백을 받았고 특히 사이클론의 경우 의도하지 않은 결과를 초래했기 때문에 이를 다시 검토해야 할 수도 있습니다.
  • 다가오는 패치에서는 게임의 현재 상태를 개선하기 위해 보다 신중하게 접근하고 더 적은 수의 목표에 집중하고 싶습니다.
  • 밸런스 협의회에 참여하는 프로게이머들은 테란 대 저그, 프로토스 대 저그의 상태에는 큰 밸런스 변화가 필요하지 않다고 생각합니다.

밸런스 위원회 5.0.13 목표

  • 프로 수준에서 프로토스와 테란의 대결 상태를 개선합니다.
    • 주로 테란 유닛을 변경하여 수행됩니다.
  • Cyclone 올인 및 Widow Mine 드롭과 같은 가장 억압적인 오프닝에 대한 커뮤니티의 우려를 해결하십시오.
  • QoL 개선과 지도 제작 커뮤니티에서 제안한 작은 변경 사항을 구현하여 경쟁력 있는 지도 디자인에 더 많은 자유를 부여합니다.

밸런스 업데이트

일반적인

  • 일꾼의 공격 범위가 0.1에서 0.2로 증가했습니다.
  • 작업자 내부 반경(지형/구조물과의 충돌)이 0.375에서 0.3125로 감소했습니다.
    • 베스핀 간헐천의 발자국 크기가 조정되었습니다(일꾼 및 간헐천과의 이전 상호 작용 유지).

지도 제작자가 '작업자 전용 경로'를 생성할 수 있습니다.

  • '저그 바위'는 이제 크립에서 HP를 잃습니다.

지도 제작자가 시간이 지남에 따라 HP를 잃는 암석을 생성하여
지도에서 자연스럽게 통로를 열 수 있습니다.

  • 이제 미네랄 필드는 접이식 암석탑으로 파괴될 수 있습니다.

테란

해방자

  • 고급 탄도 범위 보너스가 3에서 2로 감소했습니다.

미망인 광산

  • 재장전 중 투명화를 위해서는 이제 건설된 무기고 대신 드릴링 클로 업그레이드가 필요합니다.
  • 방사 피해 반경이 1.75에서 1.5로 감소했습니다.
  • 이제 적 유닛의 범위에 잠복할 때 적에게 공격 경고를 보냅니다.
    • 적들이 범위에 들어올 때 이미 파묻힌 땅거미 지뢰에 대해서는 경고가 제공되지 않습니다.
  • 타겟팅 라인과 타겟 유닛의 가시성이 향상되었습니다.
  • 반경을 줄여 사격의 최대 충격을 줄였습니다(유닛이 뭉치는 방식으로 인해 미네랄 라인의 사격에 더 큰 영향을 미칩니다).
  • 게임 중반에 무기고로 덮인 땅거미 지뢰가 여러 프로토스 기지에 투하될 때 게임 종료 순간이 감소했습니다.
  • 이제 시각적 및 경고 변경을 통해 대응할 수 있는 기회가 더 많아졌습니다.

병기고

  • 비용이 150/100에서 150/50으로 감소했습니다.

엔지니어링 베이

  • 보병 무기/방어구 업그레이드 비용이 100/175/250에서 100/150/200으로 감소했습니다.

집진 장치

  • 무기 쿨다운이 0.48에서 0.58로 증가했습니다.
  • 이제 Lock On의 재사용 대기시간이 0에서 2.86으로 증가했습니다.
  • 이제 무기에 포탑 추적 기능이 있으며 피해 포인트가 0.119에서 0.036으로 감소했습니다.
  • 체력이 110에서 130으로 증가했습니다.

갈가마귀

  • 간섭 매트릭스는 이미 간섭 매트릭스의 대상이 되었거나 영향을 받은 유닛을 더 이상 대상으로 지정할 수 없습니다.

저그

부화장/은신처/벌통

  • 점막 확산 반경이 12에서 13으로 증가했습니다.

감염자

  • 곰팡이 성장 범위가 9에서 10으로 증가했습니다.
  • 잠복 중 시야 범위가 10에서 8로 감소했습니다.
  • 잠복 해제 시간이 0.357~0.714초에서 0.625~0.714초로 증가했습니다.
    • 범위는 무작위 지연과 관련이 있습니다.
  • 움직이는 잠복 감염충 시각 효과의 크기가 증가했습니다.

과부하

  • Transport Overlord 변태 시간이 12.14초에서 15초로 증가했습니다.
  • Transport Overlord의 이동 속도가 1.10에서 1.28로 증가했습니다(공기화된 갑각의 경우 2.83에서 3.00).

프로토스

관찰자

  • 건설 시간이 21.4초에서 17.9초로 감소했습니다.
  • 체력/보호막이 40/20에서 40/30으로 증가했습니다.
  • 모델 크기 10% 증가 / 감시 모드 애니메이션 속도 75% 증가

보초

  • 피해량이 6에서 6으로 증가했습니다(방패 상대로 +4).
  • 조명 속성 태그가 제거되었습니다.

철탑

  • 시야 범위가 9에서 10으로 증가했습니다.

버그 수정 및 삶의 질 업데이트

  • 공성 탱크(공성되지 않은) 포탑은 이제 이전에 공격받은 유닛을 추적합니다.
  • 공성 탱크 공격 애니메이션이 때때로 재생되지 않는 문제를 수정했습니다.
  • Reaper의 KD8 차지 애니메이션 문제를 수정했습니다.
  • Ghost's Snipe 툴팁에 사이오닉에 대한 추가 피해가 표시되지 않는 문제가 수정되었습니다.
  • 맹독충이 경사로에서 추가 피해를 입힐 수 있는 문제를 수정했습니다.
  • 오버로드에서 크립 생성을 활성화하면 이제 선택한 모든 오버로드 유형(드롭/기본)에 대해 활성화됩니다.
  • Lurker 하위 그룹 우선순위가 증가했습니다(이제 Ravager보다 우선순위가 더 높습니다).
  • 유닛에 둘러싸여 있거나 역장으로 부분적으로 덮여 있는 동안 불멸자가 발사되지 않는 문제를 수정했습니다.
  • 불멸의 포탑은 이제 이전에 공격받은 유닛을 추적합니다.
  • 모선 망토 필드 버프에 대한 툴팁을 수정했습니다.
  • Recall과 관련된 다양한 문제를 수정했습니다.
    • 이미 리콜 중인 유닛은 더 이상 포함되지 않습니다.
    • 이제 모든 귀환 능력이 숙련된 사이오닉 이동 및 분열기 정화 폭발을 취소합니다.
  • Tempest Tectonic Destabilizers 업그레이드는 이제 날아다니는 건물을 대상으로 하는 공격에도 적용됩니다.
  • 가디언 쉴드가 센트리와 다른 절벽 레벨에 있는 유닛에 적용되지 않는 문제를 수정했습니다.
  • 특정 베스핀 간헐천이 고갈되었을 때 시각적으로 업데이트되지 않는 문제를 수정했습니다.
  • 미니맵의 바위 모양과 관련된 다양한 문제를 수정했습니다.
  • 치유의 성소와 관련된 다양한 문제를 수정했습니다.
  • Cyclone Lock On이 숨겨진 유닛에서 활성화될 수 있는 문제를 수정했습니다(Lock On이 끝나지 않는 버그).
  • 쉴드 배터리의 재충전 충격 모델이 안개를 통해 보이는 문제를 수정했습니다.
  • 자동 시전이 활성화된 동안 쉴드 배터리에 구조물 충전을 중지하라는 명령을 내릴 수 없는 문제를 수정했습니다.
  • 워프 프리즘이 아닌 운송 수단이 디스럽터를 떨어뜨릴 때 디스럽터가 다르게 취급되는 문제를 수정했습니다.
  • 가속 및 억제 구역이 지상 구조물에 영향을 미치는 문제를 수정했습니다.



ㅡㅡㅡ(영어 원문)ㅡㅡㅡ





STARCRAFT II 5.0.13 PATCH NOTES

StarCraft II 5.0.13 Patch Notes

We happy to push 5.0.13 to which features a variety of Map Pool Updates and Balance. We would like to thank our partners at ESL, Balance Community Council and Community Mapmakers for all your contributions that went into 5.0.13.


MAP POOL UPDATE

1v1

  • Goldenaura LE
  • Site Delta LE
  • Oceanborn LE
  • Post-Youth LE
  • Amphion LE
  • Crimson Court LE
  • Dynasty LE
  • Alcyone LE
  • Ghost River LE

2v2

  • Catalesque CE
  • Divergence CE
  • Nightscape CE
  • Emerald City CE
  • Heavy Artillery LE
  • Overgrown Facility
  • Reclamation LE
  • Rhoskallian LE
  • Graystone Ravine

3v3

  • Flashback CE
  • Black Site 2E
  • Sandstorm CE
  • Mountain Pass CE
  • Sentinel CE
  • Jungle Depths LE
  • Bastion of the Conclave
  • Misty Swamp
  • Buried Caverns

4v4

  • Alaeni Enclave CE
  • Enigma CE
  • Fractional Disstilation Plant
  • Lexiphanicism CE
  • Multiprocessor CE
  • Concord LE
  • Forgotten Sanctuary
  • Shipwrecked LE
  • Tuonela LE

VERSUS

Balance Council on 5.0.12

  • Patch 5.0.12 was a big effort from the community balance council working on it, and we would like to thank everyone for providing their feedback and to apologize for us not being able to communicate proactively.
  • While we believe that some of the previous patch goals were successfully achieved, other goals, e.g. related to the Protoss versus Terran matchup, are yet to be accomplished.
  • Certain changes originally received mixed feedback from the community and also led to unintentional consequences, particularly in the case of Cyclones, so we might need to revisit those.
  • With the upcoming patch we would like to take a more careful approach and focus on fewer goals to improve the current state of the game.
  • The progamers involved in the balance council feel that the state of Terran versus Zerg and Protoss versus Zerg doesn't require any major balance changes.

Balance Council 5.0.13 Goals

  • Improve the state of Protoss versus Terran matchup at the professional level.
    • Mainly accomplished by changes to Terran units.
  • Address the community concerns about the most oppressive openings like Cyclone all-ins and Widow Mine drops.
  • Implement QoL improvements and the small changes proposed by the map making community to give more freedom in the competitive map design.

BALANCE UPDATE

General

  • Worker attack range increased from 0.1 to 0.2.
  • Worker inner radius (collision with terrain / structures) reduced from 0.375 to 0.3125.
    • Adjusted footprint size of Vespene Geysers (maintain previous interactions with Workers and Geysers).

Allows mapmakers to create 'Worker only Paths'.

  • 'Zerg Rocks' now lose hp off creep.

Allows mapmakers to create rocks which lose HP over time,
naturally opening up pathways on maps.

  • Mineral Fields can now be destroyed by collapsible rock towers.

Terran

Liberator

  • Advanced ballistics range bonus reduced from 3 to 2.

Widow Mine

  • Invisibility while reloading now requires Drilling Claws upgrade instead of a constructed Armory.
  • Splash damage radius reduced from 1.75 to 1.5.
  • Now gives an attack alert to the enemy when burrowing in range of enemy units.
    • Alert is not given for already burrowed Widow Mines when enemies enter range.
  • Increased visibility of targeting line and targeted unit.
  • Reduced maximum impact of shots by reducing the radius (has a greater impact towards shots in Mineral lines due to how units clump).
  • Reduced game ending moments when Armory-cloaked Widow Mines are dropped throughout multiple Protoss bases in the midgame.
  • Now gives more opportunity for counterplay through the changes to visuals and alerts.

Armory

  • Cost reduced from 150/100 to 150/50.

Engineering Bay

  • Infantry weapons/armor upgrades cost reduced from 100/175/250 to 100/150/200.

Cyclone

  • Weapon cooldown increased from 0.48 to 0.58.
  • Lock On now cooldown increased from 0 to 2.86.
  • Weapon now has turret tracking, damage point reduced from 0.119 to 0.036.
  • Health increased from 110 to 130.

Raven

  • Interference Matrix can no longer target units already targeted or affected by Interference Matrix.

Zerg

Hatchery/Lair/Hive

  • Creep spread radius increased from 12 to 13.

Infestor

  • Fungal Growth range increased from 9 to 10.
  • Vision range while burrowed reduced from 10 to 8.
  • Unburrow time increased from 0.357 - 0.714 seconds to 0.625 - 0.714 seconds.
    • Range relates to random delay.
  • Increased size of moving burrowed Infestor visuals effects.

Overlord

  • Transport Overlord morph time increased from 12.14 to 15 seconds.
  • Transport Overlord move speed increased from 1.10 to 1.28 (2.83 to 3.00 with Pneumatized Carapace).

Protoss

Observer

  • Build time reduced from 21.4 to 17.9 seconds.
  • Health/Shields increased from 40/20 to 40/30.
  • Model size increased by 10% / Surveillance Mode animation speed increased by 75%.

Sentry

  • Damage increased from 6 to 6 (+4 vs Shields).
  • Light attribute tag removed.

Pylon

  • Sight range increased from 9 to 10.

BUG FIXES & QUALITY OF LIFE UPDATE

  • Siege Tank (Unsieged) Turret now tracks previously attacked unit.
  • Fixed an issue where Siege Tank attack animation would sometimes not play.
  • Fixed an issue with Reaper's KD8 Charge Animation.
  • Fixed an issue with Ghost's Snipe tooltip not showing bonus damage vs psionic.
  • Fixed an issue where Banelings could deal additional damage on ramps.
  • Activating Generate Creep on overlords now activates for all selected Overlord types (Drop / Default).
  • Lurker subgroup priority increased (Now has higher priority than Ravager).
  • Fixed an issue where Immortals would not fire while surrounded by units or partially covered by Forcefields.
  • Immortal Turret now tracks previously attacked unit.
  • Fix tooltip on Mothership Cloak Field buff.
  • Fixed various issues with Recall.
    • No longer includes units already being Recalled.
    • All Recall abilities now cancel Adept Psionic Transfer and Disruptor Purification Nova.
  • Tempest Tectonic Destabilizers upgrade now also applies to attacks targeting flying buildings.
  • Fixed an issue where Guardian Shield would not apply to units on a different cliff level than the Sentry.
  • Fixed an issue where certain Vespene Geysers would not update visually when Depleted.
  • Fixed various issues with Rocks appearance on the minimap.
  • Fixed various issues with Healing Shrines.
  • Fixed an issue where Cyclone Lock On could activate on a hidden unit (Bug where Lock On would never end).
  • Fixed an issue where Shield Battery's Recharge impact model was visible through the fog.
  • Fixed an issue where Shield Battery could not be ordered to stop recharging a structure while auto-cast was enabled.
  • Fixed an issue where Disruptors were treated differently when being dropped by a transporter that was not a Warp Prism.
  • Fixed an issue where Acceleration and Inhibitor Zones affected structures on the ground.











영어 원문 출처 : https://news.blizzard.com/en-us/starcraft2/24078322/starcraft-ii-5-0-13-patch-notes