원문 : http://forum.worldoftanks.com/index.php?/topic/344994-t28s-combat-deployment/

누가 번역이 있었으면 좋겠다고해서 번역했슴


오역지적 환영

 

 As you may know, (especially if you read my article on the subject) the National Archives are a mess, at least when it comes to tanks. One of the joys, though, of a totally failed filing system, is that you never know what you'll find in the next file you open. As opposed to a proper filing system when you look for something specific, find it, and then stop looking.

여러분도 알고 계시겠지만(특히 제 관련 글을 읽으셨다면 더욱) 국립기록원은 개판입니다. 최소한 전차 분야에서는요. 완전 똥망인 색인 시스템에서 찾을 수 있는 한가지 즐거움은 다음 파일에서 뭐가 나올지 모른다는 거죠. 적절한 색인 시스템 하에서는 찾던걸 찾으면 그만 보겠지만요.

One of these items is the little-known history of the T28 Super Heavy Tank (AKA 105mm Gun Motor Carriage T95). Considering it's the biggest thing the US ever built, one might think that they had kept better records of it, but no. The fact that both tanks were written off as destroyed (one by fire, one by scrapping), only to discover 27 years later that one was sitting, a little rusty, but definitely undestroyed, in a field in Fort Belvoir, VA, it is perhaps unsurprising that other details of its history may have been lost to history.

덕분에 알게된 것이 T28 초중전차(별칭 T95 GMC)의 별로 알려지지 않은 기록입니다.
미국이 만든 탱크중 가장 큰 탱크이기에 잘 기록되어 있을거라고 생각하실 수도 있지만 그렇지 않습니다.
사실 생산된 두대 모두가 파괴됐다고(한대는 화재로, 한대는 스크랩처리로) 여겨졌지만, 27년후 한대가 좀 녹슬었어도
확실히 파괴되진 않은 상태로 버지니아주 Fort Belvoir의 들판에서 발견되었습니다.
다른 자세한 기록이 역사속으로 잊혀진건 그리 놀라운 일도 아니죠.
 

Yes, seriously. This is how the T28 was found by a hunter. Obviously well camouflagued. And people complain about WoT spotting mechanics...

진짜로 이게 T28이 '사냥꾼에게' 발견될 당시의 모습입니다. 확실히 잘 은폐해 있죠.
그리고 사람들은 월탱의 스팟 시스템에 대해 불평하고...

This photo was not captioned, but the chap in civvies is believed to be the hunter in question, being thanked/congratulated for finding the thing.

이 사진엔 부연설명이 안써있지만, 사복을 입은 남자가 그 사냥꾼이고 이걸 찾은 것에 대한 감사와 축하를 받는 장면으로 생각됩니다.

So, as I was trawling around, I found photographs of T28's combat deployment.

저는 관련 자료를 더 파고들었고, T28의 전투배치 사진을 발견했습니다.

In the panic days in the early Korean War, with a perimeter down to Pusan, the US military were willing to throw in almost anything they could find. Someone, somewhere, evidently knew about the T95 sitting in Aberdeen proving grounds. The test program for the vehicle was long completed, but being a 100-ton tank, it was kept in serviceable condition for trials of high-capacity equipment such as heavy-lift flatbeds.

한국전 초기 방어선이 부산까지 밀리는 절망적 상황에서 미군은 찾을 수 있는건 뭐든지 던져넣으려고 했습니다.
누군가, 어디선가, T95가 애버딘 시험장에서 놀고있는걸 알아낸게 분명합니다.
차량자체의 시험은 진작에 종료됐지만, 100톤짜리 탱크이기에, 고용량 수송장비의 테스트용으로 쓰려고 가동 가능한 상태로 유지되었습니다.

As a result, in late July 1950, The T28 Super Heavy was ordered to be sent from Aberdeen, to San Diego, California for transfer to the theatre. It arrived early August, where it was loaded onto LST-845 for the trans-Pacific trip.

그 결과로, 1950년 7월 말에 T28초중전차는 애버딘에서 샌디에고로 이송됩니다. 전장으로 보내지기 위해서요.
전차는 8월 초에 도착했고, 태평양을 건너기 위해 LST-845에 선적됩니다.

With the Inchon assualt being planned, however, the LST's services were required for transport of non-experimental units. As a result, LST-845 was redirected to Japan. The two photos below were taken on 7th September 1950, at Suma, Hyogo Prefecture. Due to the weight of the vehicle, a standard beaching wasn't possible, and so a special pontoon ramp had to be created.

그러나 인천 상륙작전이 계획되면서, LST는 실험적이 아닌 부대의 수송에 필요해졌고 그래서 LST-845는 일본으로 항로를 돌리게 됩니다.
아래의 두 사진은 1950년 9월 7일 일본 효고현의 수마에서 촬영된 것입니다.
전차의 엄청난 무게때문에, 일반적인 상륙은 불가능했고, 그래서 특수 수상 램프를 만들어야 했습니다.

There T28 sat, awaiting transport for the final hop to Korea. 

거기서 T28은 앉아서 한국으로의 마지막 한발짝을 기다리게 되죠.

Eventually, at the end of September, a transport was found. A rather unimpressive LCT(6) was located as available, and in order to get T28 to fit, the outer tracks had to be detached into travel mode.

결국 9월 말에 좀 평범한 LCT(6)이 수송책으로 정해졌고 T28은 배에 실리기 위해 외곽 궤도를 해체했습니다.

And so over it went. Super Heavy Tank T28 arrived in the combat zone near Suncheon, Korea, photo above, on 2nd October 1950.

그렇게 T28 초중전차는 순천 전역에 도착했습니다. 위 사진은 1950년 10월 2일 한국에서 촬영된 겁니다.

Of course, a combat deployment does not mean combat. The Inchon assault was the classic success, permitting the breakout of the Pusan perimeter and a period of great maneuver. Something which T28 was supremely unsuited to partake in.There is no indication that T28 ever made it far from Suncheon once it got there, probably a good reason why this little detail of T28's history has been forgotten about. Eventually the vehicle was returned to the US, where it ended up in Fort Belvoir... only to end its days sitting in that field. The records of the deployment probably ending up in the same place as the records of T28's existance.

물론 전투배치가 전투를 의미하는건 아닙니다.
인천상륙작전은 대성공이였고, 부산 방어선의 역공과 대기동의 시기를 이끌어냈습니다.
그리고 그건 T28이 활약하기에는 절대 적합한 환경은 아니였죠.
T28이 순천에 도착한 후로 다른곳으로 이동했다는 자료는 없습니다. 그래서 T28의 이러한 역사들이 잊혀지게 된거겠죠..
결국 차량은 미국으로 돌아와서 Fort Belvoir에 도착합니다.
배치기록의 끝이 발견기록이 시작하는 곳 같네요.