이번 Meddler의 코멘트는 5.12 패치 이후 엘리스의 상태에 대해 유저가 쓴 장문의 글에 대한 답변입니다.

"라이엇/Meddler, 엘리스 플레이어들이 비통해하고 있습니다. 엘리스에 대해 이야기할 수 있을까요?" 란 제목의 글인데, A4 용지로 4페이지가 나오는지라 유저 글은 번역을 포기했습니다. -┏

댓글만 옮깁니다.

Meddler

엘리스에 대한 현 생각:

  • 5.13 패치는 꽤 커다란 룬 글레이브 버프와 엘리스가 올리는 경향이 있는 템 다수에 대한 조정 양쪽 모두를 포함하고 있습니다. 엘리스가 정글 아이템으로 룬 글레이브를 구입하는 게 맞는지 이론의 여지가 있습니다만, 새로운 아이템인 데다 엘리스가 막 바뀌어서 그런지 상당히 많은 수를 구입하고 있습니다.
  • 엘리스의 플레이 비율은 5.12에서의 변경과 룬 글레이브 추가로 인해 크게 올라갔습니다. 이는 다수의 허우적거리는 플레이어들을 만들었고 평균 성적이 떨어지는 결과를 낳았습니다.
  • 이들 요소들을 종합해 고려하여 5.13에서의 엘리스 변경을 미루고 대신 엘리스의 상태에 대한 평가를 한 패치 주기 동안 더 하기로 했습니다.
  • 하지만 엘리스의 성적이 5.12 때보다 5.13에서 크게 나아지지 않는다면 5.14 패치에서 엘리스를 버프할 것입니다.

Meddler (NA)  - about 2 hours ago

Current thoughts on Elise:

  • 5.13 contains both a significant Runeglaive buff and adjustments to a number of items Elise tends to build. It's debateable whether Runeglaive's the correct jungle purchase on her, but it is getting bought a significant amount given it's new and she's just been changed.
  • Elise's play rate has shot up a lot given the changes to her in 5.12 and the addition of Runeglaive. That's resulted in a lot of struggling players which has depressed her average performance.
  • Given that combination of factors we're holding off on Elise changes for 5.13 and instead taking another patch cycle to assess her state.
  • We will however be buffing Elise in 5.14 unless we start seeing her perform significantly better in 5.13 than in 5.12.


Lordnewb

감사합니다, Meddler! (관계없는 문장 번역 생략)

밸런스 측면에서 제가 알고 싶은 것은 다음과 같습니다:

1.) 우리는 엘리스가 그닥 좋은 위치에 있지 않다는 걸 압니다. 밸런스 팀이 엘리스의 현 상태에 대한 이유를 찾았나요? "음 우리가 예전에 엘리스 너프를 아주 많이 해서 그렇습니다" 같은 게 아니라, "이것들이 현재 엘리스를 매우 약하게 만들고 있다고 생각하는 요소입니다" 를 듣고 싶습니다.

2.) 엘리스가 장래에 게임플레이 업데이트가 필요할 정도로 상태가 심한가요?

3.) 밸런스 팀은 엘리스를 정글러로 유지하는 데만 전념하고 솔로 라인 잠재력을 밀쳐내고 있는지, 아니면 정글/솔로 라인 잠재력 양쪽을 유지하려고 시도하는 중인지 궁금합니다.

Meddler

엘리스의 파워 커브가 커다란 문제 중 하나입니다. E 스킬 레벨을 올려서 얻는 효과는 항상 약했으며, 이는 엘리스의 후반 게임을 약하도록 만듭니다. 앞의 사실과 레벨 3때 정말로 강력하다는 점(여담이지만 이건 변신 챔피언들에게서 일관되게 볼 수 있는 것입니다)을 합쳐 본다면 엘리스는 초반에는 극도로 우세한 반면 후반부에 매우 급격히 낮아지는 파워 커브를 가집니다.

다른 문제는 정글러로서 엘리스의 스킬이 제공하는 끊어내기 능력(pick potential)입니다. 이는 엘리스 자신을 위험에 처하지 않게 하면서(고치), 솔로 큐에서보다 협동 플레이에서 더욱 가치있는 경향을 보입니다. 이 점이 이전부터 엘리스를 조직화된 플레이에서 너무 강하지 않게 하면서도 솔로 큐에서 '쓸만하게' 하는 균형점을 찾는 것을 어렵게 만들었습니다.

어느 시점에선가는 몇몇 형태의 게임플레이 업데이트를 확실히 생각해 볼 수 있으며, 엘리스는 순수한 밸런스 변경만으로는(역자 주: 단순 수치 변경을 말하는 듯) 다루기 힘들다고 드러난 몇몇 문제를 가지고 있습니다. 다만 그것이 적절한 방침이라고 저희가 결론내린다 할지라도 올해 안에 있을 가능성은 거의 없습니다.

저희는 엘리스의 스킬셋이 정글러로서 자연스러운 것이라 생각하며, 따라서 정글러로서의 존재감에 기반한 밸런싱이 시작점이 될 것입니다. 하지만 라인 포지션에서 쓸만하게 만들기 위해 정글에서 크게 과조정될 필요가 없고, 결과적으로 정글과 라인 양쪽에서 바람직한 플레이가 나오게 된다면(인간 Q만 남발하고 다니지 않는다던가) 라인에 다시 서는 걸 반대하진 않습니다.

http://boards.na.leagueoflegends.com/en/c/gameplay-balance/Zluwihvk-riotmeddler-elise-players-are-grieving-can-we-talk-about-her?comment=002900060000
Lordnewb (NA)  - about 15 hours ago

Thank you Meddler! When you return, perhaps we can discuss further, depending on what's brought up.

Some things I'd like to know from the balance side are:

1.) We know that Elise is in a not-so-good place. Has the Balance team identified the why of her current state? Not necessarily "well we nerfed her a lot in the past"; rather, "these are the factors we feel are making Elise very weak right now".

2.) Is she so far gone that she will need a Gameplay Update in the future?

3.) Is the Balance team dedicated to keeping Elise as a jungler and shoving down her solo lane potential, or are they attempting to preserve a jungle/solo lane potential with her?

Meddler (NA)  - about 2 hours ago

Elise's power curve's been one of the big issues. Her E rank up's always been weak, which has led to a weak late game. Combine that with a really strong level 3 (something we see consistently from form swappers as a side note) and she can be extremely dominant early while falling off very sharply late.

Another issue is that her ability to provide pick potential from the jungle, without having put herself at risk (Cocoon), tends to be much more valuable in co-ordinated play than solo queue. That's made it hard in the past to find a balance point where she's 'viable' in solo queue without being oppressive in organized play.

Some form of gameplay update's certainly conceivable at some point, Elise does have some issues that it's proven difficult to address purely through balance changes. Very unlikely that'd be this year though even if we did conclude that was the appropriate course.

We feel Elise's kit's a natural fit for the jungle, so balancing around her presence there's the starting point. Wouldn't be opposed to seeing her in lane again if that both resulted in healthy play (so not just human Q spam) and didn't require she be massively overtuned as a jungler in order to be viable in a laning position.

오역/오타/비문 지적은 언제나 환영합니다.