나르의 게임플레이를 디자인한 라이엇 관계자의 코멘트 모음입니다.


Q. 라이엇이 말하길 나르는 탑 라이너라던데? (링크)
Meddler
Lead Champion Designer
수석 챔피언 디자이너

We believe top lane's where Gnar's going to be played most due to the way his kit functions, though we've tested him in other roles too of course. As with any new release though that's just an estimate of course - internal testing's no substitute for the millions of games that'll get played once a champion's out that really dig into how they're best played.

비록 저희가 당연히 다른 역할로도 시험해보았습니다만, 나르의 스킬 셋 때문에 탑 라인에서 주로 플레이될 것으로 생각하고 있습니다. 하지만 이건 다른 챔피언들이 출시될 때와 마찬가지로 추측일 뿐입니다 - 내부 테스팅으론 수백만번 플레이되면서 어떻게 하는 것이 최선의 플레이인지 깊게 파고드는 것을 대신할 수는 없으니까요.


Q. 나르를 작업한 게 누구지? (링크)
Meddler
Lead Champion Designer
수석 챔피언 디자이너
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Originally Posted by Axxuka
Axxuka가 게시함

Meddler could you tell us if it's the champion Both Certainlyt and Gypsylord worked on ? Is it you ? I Know Gypsy and Certainlyt said they were working on a champ coming next but not sure if it got delayed/shelved or if it's Gnar.

Thanks for the reply if you do 


메들러, 이 챔피언을 서튼리티와 집시로드가 작업했는지 말해 줄 수 있을까? 네가 작업했어? 내가 알기론 집시로드와 서튼리티가 다음에 출시될 챔피언을 작업하고 있다고 말한 걸로 아는데 그게 연기/보류된 건지 나르인지는 확실하지 않아.

만약 답해준다면 감사 

Both Gypsylord and I have done gameplay design work on Gnar. Gypsylord's definitely done more of the work than I have though, particularly in the later parts of Gnar's development (most of my hands on contributions were in the earlier stages). CertainlyT's currently focused on another champion that's earlier in the production process.

Important to point out here though that gameplay design's just a piece of what goes into a champion however. A wide range of people are part of making a character like this (animators, visual effects artists, modellers, producers, QA, 2D artists, sound designers, writers, software engineers, playtesters from a wide range of disciplines etc) - gameplay design's just one piece of the puzzle.


집시로드와 제가 나르의 게임플레이 디자인 작업을 했습니다. 집시로드는 확실히 제가 한 것보다 더 많은 작업을 했고, 특히 나르 개발의 후반 작업부를 했지요 (제가 기여한 것은 초반부입니다). 서튼리티는 현재 개발 초반부 단계에 있는 다른 챔피언에 집중하고 있습니다.

하지만 짚어드려야 할 중요한 점은, 게임플레이 디자인은 챔피언에게 들어가는 것 중 한 조각에 불과하다는 것입니다. 다양한 분야의 사람들이 이런 종류의 캐릭터를 만드는 데 참여합니다(애니메이터, 시각 효과 아티스트, 모델러, 프로듀서, 품질관리사, 2D 아티스트, 음향 디자이너, 작가, 소프트웨어 엔지니어, 다양한 범위의 플레이테스터 등등) - 게임플레이 디자인은 퍼즐의 한 조각일 뿐입니다.


Q. 나르 제작에 오래 걸렸어? (링크)
Meddler
Lead Champion Designer
수석 챔피언 디자이너
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Originally Posted by Lavasioth
Lavasioth가 게시함

Hey Meddler has Gnar been in production for a long time?

이봐 메들러 나르 작업에 오래 걸렸어?

Yeah, initial concept work on him started early last year. We figured a bunch of stuff out, then put him on ice for a while until we were ready to get him into the full production process.

네, 초기 컨셉 작업은 작년 초반에 시작되었습니다. 많은 것들을 산출한 후에는, 본격적인 제작 과정에 들어갈 준비가 될 때까지 한동안 동결시켰습니다.


Q. 나르의 출신지는? (링크)
gypsylord
Champion Designer
챔피언 디자이너
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Originally Posted by Yankee
Yankee가 게시함

We just got another Freljord champion with Braum, is Gnar from the Freljord as well or did he just happen to be encased in ice in some caves?

직전에 우린 브라움이라는 프렐요드 챔피언을 얻었지. 나르도 프렐요드에서 온 거야 아니면 그냥 어떤 동굴에서 우연히 얼음에 감싸여 있었던 거야?

Gnar does not currently reside in the Freljord (although that does not discount him possibly being "from" it). Honestly, I doubt he even has any understanding of what a "Freljord" is.

나르는 현재 프렐요드에 거주하고 있지 않습니다 (비록 그게 그곳 '출신' 이라는 가능성을 배제하진 않습니다만). 솔직히, 저는 나르가 "프렐요드" 가 무엇인지 조금이라도 알고 있을지부터가 의심되네요.


Q. 나르 W 만렙시 최대체력 14%의 마뎀을 주는데 다른 스킬은 물리뎀이라 마뎀 올릴수도 없음ㅋ (링크)
gypsylord
Champion Designer
챔피언 디자이너

So yes Gnar's W does a decent chunk of damage. I won't comment on whether or not it's OP (numbers can change) but I will throw out 2 things to think about.

Gnar's range is very low which requires him to put himself in some degree of danger when AA'ing enemies. It starts at 400 and reaches 502 at level 18.

The number of W procs Gnar can get is gated by the fact that every AA brings him closer to transforming at which point he loses access to his ranged AA's and his W proc.


네 나르의 W는 꽤 높은 피해를 줍니다. 그게 OP인지 아닌지는 코멘트하지 않겠습니다만 (수치가 바뀔 수 있기 때문입니다) 먼저 2가지 생각해 볼 점을 드리겠습니다.

나르의 사정거리는 아주 낮으며 적에게 기본 공격을 하려면 일정 수준의 위험을 감수해야 할 필요가 있습니다. 레벨 1때는 400이며 레벨 18때 502에 도달합니다.

나르가 W를 발동할 수 있는 회수는 매 기본 공격이 나르를 변신 순간에 가깝게 만드는 것에 의해서 제한됩니다. 변신 시 나르는 원거리 기본 공격과 W 발동 가능성을 잃게 됩니다.


Q. 나르 기본공격 사정거리가 왜 늘어남? (링크)
gypsylord
Champion Designer
챔피언 디자이너
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Originally Posted by Durzaka
Durzaka가 게시함

Wait, what?

Why does his range scale up?


잠깐, 뭐?

왜 기본 공격 사정거리가 늘어나는데?

Basically 500 range Gnar was too oppressive in lane while 400 range Gnar was somewhat useless in teamfights. Scaling the range allowed us to realize the play patterns we wanted throughout the course of the entire game.

기본적으로 나르가 사정거리 500을 가지면 라인에서 너무 강력해지는 반면 400을 가지면 팀파이트에서 쓸모가 없기 때문입니다. 사정거리가 늘어나게 함으로서 저희가 원했던 플레이 패턴을 전체 게임에 걸쳐 실현시킬 수 있었습니다.


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Originally Posted by Minimum Urgot
Minimum Urgot이 게시함

Wait, isn't that Tristana's shtick? Is that even necessary?
Still pretty short though, so I'm not mad [yet].

잠깐, 그거 트리스타나 패시브 아냐? 그게 필요하기나 해?
여전히 짧긴 하니까, 나 [아직] 화난 건 아님.

While the base mechanic (gains range per lvl) is technically the same I feel they pan out very differently in feel and fantasy. To me this component of Gnar's passive reads "your range goes from bad to less bad." Tristana's passive reads "your range will eventually become THE BEST IN THE GAME!"

기본적인 메커니즘(레벨에 따라 사정거리 획득)은 기술적으로 동일하긴 하지만 진행이 굉장히 다르기에 느낌도 다릅니다. 나르의 패시브는 "당신의 사정거리는 나쁜 것에서 덜 나쁜 것으로 바뀝니다" 이지만 트리스타나의 패시브는 "당신의 사정거리는 최종적으로 게임 최고가 됩니다!" 이죠.


Q. 나르의 변신 메커니즘은? (링크)
gypsylord
Champion Designer
챔피언 디자이너
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Originally Posted by Meleti
Meleti가 게시함

This is the big question mark in every Gnar thread. Those of us on the forums here have no idea how exactly the transformation mechanic works, so we're just speculating.

이건 모든 나르 게시글에서 나오는 커다란 의문점이야. 포럼에 있는 우리 모두 변신 메커니즘이 정확히 어떻게 작동하는지 전혀 몰라서, 그저 추측만 하고 있어.

Here's the nitty-gritty on Gnar's transform. I'm avoiding listing numbers as they are subject to change.

-Gnar gains X rage every second while he is in combat. In combat is defined as dealing or taking damage.
-Gnar gains X rage whenever he AA's a unit or hits them with a boomerang. Minions and monsters give 25% rage.
-The amount of rage generated (X) starts low and increases with level, maxing at level 11.
-Gnar's rage will fall off slowly if he spends a very long time out of combat (much longer than Trynd or Renekton).
-When Gnar reaches 100 rage his next spell will be cast as Mega Gnar and cause him to transform. If he casts no spells he will transform after 4 seconds.
-Mega Gnar lasts for 15 seconds.
-After transforming back to mini form Gnar will become tired and be unable to gain rage for Y seconds.


이건 나르 변신의 핵심입니다. 수치는 변경될 수가 있기에 이를 기재하지는 않겠습니다.

-나르는 전투 상태에 있다면 매 초 X의 분노를 얻습니다. 전투 상태는 피해를 가하거나 입는 것으로 정의됩니다.
-나르가 유닛에게 기본 공격을 하거나 부메랑으로 타격하면 X의 분노를 얻습니다. 미니언과 몬스터는 25%의 분노만을 제공합니다.
-생성되는 분노량(X)은 처음엔 낮은 양으로 시작하며 레벨이 오를수록 증가하고, 레벨 11때 최대에 도달합니다.
-나르의 분노는 나르가 비전투 상태에서 아주 오래 있을 때 천천히 감소합니다 (트린다미어나 레넥톤보다 훨씬 긴 시간입니다)
-나르가 분노 100에 도달했을 때 나르의 다음 스킬은 메가 나르로서 시전되며 나르를 변신시킵니다. 만약 스킬을 시전하지 않는다면 4초 후에 변신합니다.
-메가 나르는 15초 동안 지속됩니다.
-미니 나르로 변한 후에는 나르가 지쳐서 Y초 동안은 분노를 획득할 수 없습니다.


Q. R 사용하려면 미니 나르가 메가 나르로 변신할 때밖에 사용할 수 없는데? (링크)
gypsylord
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Originally Posted by ShiznazTM
ShiznazTM이 게시함

R - GNAR! - Can ONLY BE USED as a TRIGGER to transform into Mega-Gnar, AKA; if you are not Mini-Gnar you CANNOT use the ability. (It becomes disabled as Mega-Gnar.)

R - 나르! - 는 메가-나르로 변신하기 위한 트리거 이외의 방법으로는 사용될 수 없어. 다시 말하자면; 만약 네가 미니-나르 상태가 아니라면 스킬 사용이 불가능해. (메가-나르 상태에서는 스킬이 비활성화됨)

Hrmm if that's how it's working that's a bug. Big Gnar should be able to use his ult...

흐음 만약 그렇다면 그건 버그입니다. 큰 나르도 궁극기를 사용할 수 있어야 합니다...


Q. 나르 변신이 너무 많은 체력을 회복하는 거 아냐? (링크)
Meddler
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수석 챔피언 디자이너
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Originally Posted by Loken Stoneheart
Loken Stoneheart가 게시함

If it functions like Nasus/Renekton ult, so long as his current HP is lower than his max HP in miniform, it essentially functions as a heal.

만약 그게 나서스/레넥톤 궁극기와 동일하게 기능한다면, (큰 나르의) 현재 체력이 미니 나르의 최대 체력보다 낮은 한 치유처럼 기능하겠네.

Gnar keeps the same health % when he shifts from big form to small form so that his passive doesn't give him too much free healing over time.

나르는 큰 형태에서 작은 형태로 변할 때 동일한 체력 %를 유지하기에 패시브가 그렇게 지나치게 많은 공짜 회복을 제공하지는 않습니다.


Q. 그럼 변할 때 체력 이렇게 되는 게 맞아? (링크)
Meddler
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수석 챔피언 디자이너
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Originally Posted by OJ191
OJ191이 게시함

So to clarify if he has 500 HP out of 1000 in miniform or 50% of max HP

And his form change will give him +250 HP to 750 out of 1250 or 60% of max HP

when he shifts back to miniform he will have 600 HP not 750 HP, because 600 is 60% of 1000 HP


그럼 명확히 하기 위해 예시를 만들어 보자. 만약 나르가 최대 체력 1000의 50%인 500의 체력을 가지고 있다면

변신 시 체력 +250이 제공되어서 최대 체력 1250 중 750 체력을 가지고 있고 이건 최대 체력의 60%에 해당되니까

다시 미니 나르로 돌아갈 때는 체력 1000의 60%는 600이므로 체력 750이 아니라 600의 체력을 가지는 거네

That's correct.
맞습니다.


Q. 변신하기 위해 사용한 순간 쓴 스킬은 미니 나르 스킬이야 메가 나르 스킬이야? (링크)
Meddler
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Originally Posted by JCTheBeastofZul
JCTheBeastofZul이 게시함

I have a question.

If Gnar uses an ability to switch forms is it the Ranged ability that he does or does it switch to the Melee one?

질문이 있음.

만약 나르가 변신하기 위해서 스킬을 사용한다면 원거리 형태 스킬이 나가 아니면 근접 형태 스킬로 바뀌어서 나가?

Melee. Though if he uses his E it's a combination of the two versions (bounces as mini Gnar, AOE landing as big Gnar).

근접(주: 메가 나르)입니다. 하지만 E를 쓰면 두 가지가 합쳐진 방식이 나갑니다. (미니 나르처럼 튕기면서, 큰 나르처럼 광역 착지합니다)


Q. 나르 튕길 때 표적이 회피기를 쓰면 어떻게 돼? (링크)
Meddler
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수석 챔피언 디자이너
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Originally Posted by Valkyrie Witch
Valkyrie Witch가 게시함

Will evasion techniques such as Fizz trollpole or Zhonya's while mid Hop cause him to stop on the spot, or will he hop again? What's its effectiveness for jumping walls?

And to get farther off topic, you have a skin you want to see for him even if it's an impossibility (due to legal reasons)?


피즈 장난치기나 존야를 사용해 회피한다면 나르는 그 자리에 멈춰, 아니면 튕겨? 정글 벽에 대한 효율은 어떻지?

주제에서 좀 벗어나지만, (법적인 문제 등으로 인해) 불가능하더라도 나르가 가졌으면 하는 스킨이 있어?

Gnar does need a targetable unit to bounce, so if you go untargetable as he's about to land and there are no other units around he will indeed hit the ground and stop. It is possible to bounce over walls, you'll need to line up a jump onto a unit pretty near the wall in question though and won't be able to get through the thicker walls, since as with the initial leap the bounce range isn't enormous.

나르가 튕기려면 타게팅 가능한 유닛이 있어야 하기에, 만약 당신이 타게팅 불가능하고 근처에 다른 유닛이 없다면 당연히 나르는 땅을 친 뒤 멈춥니다. 벽을 넘어다니는 것은 가능하지만, 그러려면 넘고자 하는 벽에 상당히 근접해 있는 유닛과 당신이 일렬로 있어야 할 필요가 있으며 첫 번째 튕기는 거리가 그다지 크지 않기에 두꺼운 벽은 못 넘을 수도 있습니다.


Q. 조건이 맞는다면 나르가 여러 번 튕기게 하는 건 어때? (링크)
Parawhoar

If there are more enemies in a line will gnar hop 5x times? Pls i want that to happen
만약 적이 일렬로 있다면 나르가 5번 튕길 수도 있어? 그랬으면 좋겠는데

Gypsylord (챔피언 디자이너)

He had this at one point but it ended up causing a lot of unintended "tower dives."
저희가 가능하도록 해 봤을 때 (사용자가) 의도하지 않았던 "타워 다이브" 를 너무 많이 일으켰습니다.


Q. 미니 나르의 Q 반환 방향 메커니즘은 랜덤임? (링크)
Chryxis

is the q return random, and is the double jump while big intended or bugged? Suuuper interesting champ.
q 반환은 랜덤이야? 커질 때 더블 점프 되는 건 의도된 거야 버그야? 지이이인짜 흥미로운 챔피언이다.

Gypsylord (챔피언 디자이너)

Q return is not random.  It leads his direction of movement at the second of turn around.  Double jump on the transform is intended

Q 반환은 무작위가 아닙니다. 그건 돌아오기 시작한 순간의 나르의 이동 방향을 향합니다. 변신 시 이중 점프는 의도된 것입니다.


개별 코멘트가 짧아서 금방 끝나겠지 했는데 코멘트 수가 많아서... 예상이 빗나갔네요 ㄱ-

오역/오타/비문 지적 부탁드립니다.