http://venturebeat.com/2015/05/14/dear-world-of-warcraft-players-heres-why-you-should-stay-love-blizzard/view-all/

Ion Hazzikostas

Above: Ion Hazzikostas



와우의 수석 디자이너인 이안 하지코스타스는 GamesBeat와의 인터뷰에서

요즘 와우저들은 업데이트가 있을 때만 일시적으로 복귀하는 경향이 있지만, 이런 사이클은 문제가 없다고 합니다.


GamesBeat : 확장팩에서 World of Warcraft의 유료이용자수가 저하된 원인은 무엇이라고 생각합니까?


Hazzikostas : 기본적으로 주기적인 것이라고 생각합니다.특히 최근의 와우저들은 반드시 WoW를

1년 내내 플레이하는 게임이라고 보지 않는 것도 있습니다.플레이어는 컨텐츠 패치가 나올 때 무엇이 추가되었는지를

보러 와서 추가된 컨텐츠를 플레이하고 그 때 막 발매된 좋은 신작 게임을 플레이하고, WoW에 새것이 제공되면

다시 돌아옵니다.그런 주기는 어느 정도까지는 괜찮습니다.우리는 여러분의 게임을 즐기는 방식을 방해하고 싶지 

않습니다. 그러한 주기성이 있기 때문에 플레이어 수가 크게 늘어난 후 약간 감소하는 것은 놀라운 일이 아닙니다 .


GamesBeat: To what do you attribute the post-expansion drop in World of Warcraft subscribers?

Hazzikostas: Inherently, I think that things are cyclical.

Especially nowadays, players aren’t necessarily viewing World of Warcraft as a year-round lifestyle so much as a game that they love, where they’re going to check in, see what we’ve got, play the content in a patch, go off, play some other great game that just came out, and then come back when we have something new to offer them. And to some extent, that’s OK. We don’t want to prevent people from enjoying the game that way.

Part of the cyclical nature is that, yes, when we have a large upsurge, it’s not surprising that there’s a bit of a dip after that.


아래는 2014년 7월에 와우의 수명에 대해 이야기한 슈퍼데이타의 CEO와 alistdaily

http://www.alistdaily.com/news/superdata-july-2014-us-digital-sales-rise


[a]listdaily: 어떻게 와우는 리그 오브 레전드와 도타2에

대항해서 1위 자리 (북미 온라인 게임 매출)를 지킬 수 있었나? 드레노어의 전쟁군주는

얼마나 큰 부스트를 와우에게 주고 얼마나 오래 가겠는가?


Joost van Dreunen (슈퍼데이타의 CEO) : 게임 장치나 유료화 모델 

둘 다 보자면 와우는 다른 범주에 있다.함께 하는 걸 좋아하는 베테랑 플레이어들로 대부분 구성된

충실한 사용자 기반이 힘을 주고 있다.이들 게임은 다른 게임 타입이라서 (와우는) 롤이나 도타2와 

비슷한 소셜라이징이 없다.


새로운 컨텐츠가 나오면 와우에 항상 큰 힘을 줬지만 이 시점의 와우의 수명으로 보자면 

이전 확장팩들보다 더 낮고 더 짧은 걸(드군 효과)로 예상된다.


Some thoughts from SuperData's CEO on the July report:

[a]listdaily: How is World of Warcraft holding the #1 slot against League of Legends and DOTA 2?

 How big a boost is Warlords of Draenor going to give World of Warcraft, and how long will it last?

Joost van Dreunen: World of Warcraft lives in a different category, both from a game mechanical and monetization perspective. Its strength lies in its loyal user base, which by now consists mostly of veteran players who like to hang out together. 

There's no comparable socializing on League of Legends or DOTA 2, as these games cater to a different gamer type. 

New content releases always do wonders for World of Warcraft, but at this point in its lifecycle we're expecting it to be lower and shorter than the previous ones.



변소에서 조우한 피프의 진짜 정체 




현실 세계에 나타난 얼라이언스 미용실






(구라) 와우 6.3 패치에 유저의 경호원으로 합류하는 고자 말체자르, 영입조건은 그롬의 피울