정보출처
www. wotinfo.net
http://wiki.wargaming.net/en/Battle_Mechanics






머릿말


1. 이전 팁과는 양식이 다를 수 있습니다.

2. 안 읽어도 되는 정보라고 생각되는 것은 작은 글씨로 둘 것입니다.

3. 용어정리 및 원문내용도 옮겨 두었습니다. 

4. 피드백은 큰 도움이 됩니다. 추천 / 비공감 / 댓글로 피드백 부탁드립니다.











Spotting    Range

(적 발견 가능거리)


시야가 보이는 경우 적 탱크를 감지 / 발견할 수 있는 최대거리 입니다.



SpottingRange 
effectiveViewRange - (effectiveViewRange - 50) * camoFactor


<단순설명>

전차 발견 가능 거리 실적용된 시야거리 - 상대전차의 위장력











※이 글에 설명되지 않은 계산식※
(자세한 내용은 링크 참조)





effectiveViewRange (실적용시야)


= (전차스펙시야/0.875) * { 0.5+ (0.00375 * 전차장숙련도)} * 쌍안경 * 광학장비

CamoFactor(위장력)


baseCamo * (0.00375 * camoSkill + 0.5) * camoAtShot + camoPattern + camoNet + environmentCamo









아래의 영상은 유용한 영상입니다. 자막활성화 하세요.

꼭 보시는것을 권장드립니다.

시야시스템을 잘 설명해준 영상입니다.

(다른분의 팁의 근간이 되었으며, 제가 팁을 작성을 시작하게 된 계기인 영상이기도 합니다.)





























추가 내용

(2017 / 01 / 20 update)

1. 소위 
"강제스팟"이란?

  - 제약조건(시야거리, 엄폐물, 위장력 등등)과 관계없이 
50M이내에 있는 전차를 스팟하는 것

  















Spotting Range - 주석 및 원문내용

(출처 : http://wiki.wargaming.net/en/Battle_Mechanics)
(영어로 작성되어 있기에 번역기를 돌려서 번역을 해두었습니다. 어색한 부분 양해바랍니다.)




Spotting Range

Spotting Range는 시야가 보이는 경우 적 탱크를 감지 / 발견 할 수있는 최대 거리입니다

(Spotting Range is the maximum distance at which you will detect/spot an enemy tank if you have line of sight.)



Minimum Spotting Range
시야에 관계없이 항상 15m 이내에있는 차량을 발견 할 수 있습니다. 시야가 필요 없기 때문에 근접 스포팅이라고도하며 특정지도에서 실제로 적에게 노출되지 않은 채 초 점을 지나가는 적을 발견하는 데 사용할 수 있습니다.
(You will always spot any vehicle that comes within 15m of you, regardless of line of sight. Because you do not need line of sight, this is also called proximity spotting, and can be used on certain maps to spot enemies going past a choke-point without actually being exposed to them.)




Maximum Spotting Range
445m보다 멀리 떨어진 차량을 발견 할 수는 없으며, 게임 엔진은이 경계를 넘은 스포팅 체크를 수행하지 않습니다.
(You can never spot a vehicle further away than 445m, the game engine performs no spotting checks past this boundary.)


드로우 거리 제한과 달리 스포팅 범위 제한은 모든 방향에서 동일합니다 (큐브 대신 가상 버블을 생각해보십시오).
(Note that unlike draw distance limits, spotting range limits are the same in all directions (think of a virtual bubble instead of a cube).)





Calculating Spotting Range
스팟 팅 범위는 탱크에 특정한 고정 된 값이 아니지만, 발견 할 대상, 현재 위치 및 상황에 따라 다릅니다. 다른 말로하면, 당신에게 탱크의 최소 및 최대 스포팅 범위 안에있는 대상이 있으므로 많은 개별 스포팅 범위가 서버에 의해 계산됩니다. 각 표적에 대해 스포팅 범위는 다음 공식에 따라 수동 계산됩니다 :

(Spotting Range is not a fixed value particular to your tank, but depends on the target you are spotting, its current position and situation. In other words, as many different individual spotting ranges are calculated by the server for your tank as there are targets within the minimum and maximum spotting ranges to you. For each target the spotting range is calculated invidiually according to the following formula:)


Equation_spottingRange.png


차량에 대한 스포팅 거리가 해당 차량까지의 거리와 동일하거나 초과하고 시선을 확보했거나 차량이 최소 스포팅 범위 내에 있으면 스포트가 나옵니다. 그렇지 않으면 무선 통신중인 팀의 다른 차량이 발견하지 않는 한 숨겨진 채로 남아 있습니다.

(If your spotting range to a vehicle equals or exceeds your distance to that vehicle, and you have line of sight, or if the vehicle is within the minimum spotting range, you will spot it. Otherwise it remains hidden to you unless spotted by another vehicle on your team that you are in radio communication with.)




Spotting Mechanics

귀하의 스포팅 범위 내에서 차량의 시선이 있는지를 확인하고 그 점을 발견하기 위해 서버는 차량의 2 개의 뷰 범위 포트 중 하나에서 대상 차량의 6 개의 가시성 체크 포인트까지 연장되는 가상 시선을 계산합니다 .


비전 광선이 주택, 지형 또는 단순한 램프 기둥과 같이 투명하지 않은 물체에 의해 가려지면이 광선은 거기에서 끝나고 대상 차량에 도달하지 않습니다. 중요한 점은 스포팅 기계공이가는 한, 다른 플레이어의 다른 차량뿐만 아니라 차량도 발견된다는 것입니다.


비전 광선이 목표에 도달하지 않으면 그 광선을 발견하지 못합니다. 그러나 6 개의 비전 광선 중 적어도 하나가 목표에 도달하면 차량을 발견하고 이전에 숨겨져 있다면 빛을 발하게됩니다. 이 시점에서 다른 비전 중 하나라도 광선이 목표에 도달하게되면 아무런 차이가 없습니다.

(To determine whether you have line of sight to a vehicle within your spotting range and will thus spot it, the server calculates a virtual vision ray extending from one of two view range ports on your vehicle to each of the six visiblility checkpoints of the target vehicle.

If a vision ray is obstructed by non-transparent objects like houses, terrain, or even just a lamp post, this ray ends there and does not reach the target vehicle. Important to know is that both the vehicle being spotted as well as other vehicles from other players are fully transparent as far as spotting mechanics go.

If no vision rays reach their target, you will not spot it. But if at least one of the six vision rays reaches the target, you will spot the vehicle and it will light up if it was previously hidden. At this point it makes no difference if any of the other visions rays would reach their target as well.)



View Range Ports

각 탱크에는 아래 그림과 같이 두 개의 View Range 포트가 있습니다.

(Each tank has two View Range Ports as shown in this illustration:)

View_range_ports.png

  • Static View Range Port (고정 뷰 범위 포트) : 탱크 모델의 고정 된 위치로 가장 높은 위치에 배치되고 그 중앙에 배치됩니다.
(Static View Range Port: A static location on the tank model, placed on its highest elevation and centered there.)
  • Dynamic View Range Port (동적 뷰 범위 포트) : 총이 포탑에 장착되고 터렛과 함께 동적으로 이동하는 곳에 위치합니다.
(Dynamic View Range Port: Located where gun is mounted to the turret, dynamically moves along with the turret.)


일반적으로, 2 개의 뷰 범위 포트는 매 2 초마다 번갈아 가며, 즉 2 초마다 가시성 검사는 각각의 다른 뷰 범위 포트를 사용하여 수행된다.

(In general, the two view range ports take turns every 2 seconds, i.e. every 2 seconds visibility checks are performed using the respective other view range port.)


Visibility Checkpoints

각 탱크에는 그림과 같이 6 개의 가시성 검사 점이 탱크 전체에 걸쳐 있습니다.

(Each tank has six Visibility Checkpoints distributed across the tank as shown in this illustration:)

Visibility_checkpoints.png

  1. Top, Middle of Turret (same location as Static View Range Port)
  2. Gun Mount (same location as Dynamic View Range Port)
  3. Front, Center of Hull
  4. Rear, Center of Hull
  5. Right Side, Middle of Turret
  6. Left Side, Middle of Turret



Spotting Duration (스팟유지시간)

발견 된 차량은 최소한 5 초 동안 점등 상태를 유지하며, 스포트라터가 스포팅 거리를 벗어나거나 파괴 된 후 최대 10 초까지 연장 될 수 있습니다. 정확한 기간은 무작위로 보입니다. 서로 옆에 바로 발견 된 탱크는 다른 기간 동안 켜져있을 수 있습니다. Gunner에 대한 지정 대상 특권은 이 지속 시간을 더욱 연장시킵니다.
(Once spotted, a vehicle stays lit up for a minimum duration of 5 seconds which can extend up to 10 seconds after the spotter moves out of spotting range or gets destroyed. The exact duration seems to be random. Tanks spotted right next to each other may stay lit up for different durations. The Designated Target perk for the Gunner extends this duration further.)