안녕하세요. Zavok입니다.

지난번 글에서 말씀드렸다시피 이번엔 ‘HearthArena’에서 제공한 투기장 덱의 6가지 형태 및 장단점, 실행에 있어 핵심적인 내용을 적었습니다.

특히 색을 넣은 부분만이라도 명심한 채 게임을 하신다면, 도움이 되지않을까 싶습니다.

영어가 짧은 관계로 원문도 첨부하였으니, 오역은 지적해주시면 겸허히 수용하겠습니다.

(부끄러워서 올릴까말까 고민했으니, 너무 비난하진 말아주세요^^)


미드레인지 덱

   미드레인지 덱은 가장 일반적인 투기장 덱입니다. 상대방의 반응에 따라 마나커브대로 하수인을 내고, 좋은 교환을 하고, 점점 무거운 하수인으로 전장을 장악하거나 템포를 살려 게임을 끝내는 덱으로 잘 알려져 있습니다. 이 덱은 상대방이 마나커브에 맞는 하수인을 내지못했을 때, 그 어느 덱보다 승리에 가까워집니다. 이 덱은 상대방 덱 형태에 따라 운영이 달라지는데, 그 이유는 상대방이 전장주도권을 가지고 있을 것이기 때문입니다. 이 덱의 성공의 열쇠는 상대방이 우리에게 주는 것이 무엇인지 파악하여, 우리가 해야할 행동을 인식하는 것입니다. 만약에 상대가 템포를 준다면, 우리는 템포를 올려 게임을 빨리 끝내야합니다. 만약 상대방이 가치를 준다면, 우리는 반복적인 하수인 교환으로 이득을 봐야합니다. 여기에서 이 덱의 아주 작은 단점이 드러나는데, 미드레인지 덱은 숙련도에 따라 게임의 성공과 실패가 달려있다는 것입니다.

   ※ 템포 덱에 강함 / 클래식 컨트롤 덱에 약함.

    A Mid-Range deck is the most normal Arena deck. It is best known for playing minions on-curve throughout the entire match, repeatedly making good trades, and slowly building a large enough card advantage or tempo, depending on your opponent’s reaction, to end the game. More so than any other deck, this deck will win out if our opponent misses a drop. Because our opponent will likely have more initiative to shape the board, this deck is at the mercy of our opponent to dictate how the game will progress. The key to success with this deck is to recognize our role relative to our opponent by figuring out what our opponent is giving us. If he gives us tempo, then we use the tempo and push to end the game early. If he gives us value, then we repeatedly trade up on the board and look for card advantage. There is very little room for error here, so this deck type is where gameplay skill in anticipations make the biggest difference between success and failure.

 

 

클래식 컨트롤 덱

   클래식 컨트롤 덱은 모든 해답을 가지고 있습니다. 상대방이 하수인을 내면, 우리는 그것을 제거하거나 그것에 대항하는 하수인을 소환합니다. 상대방이 두셋의 하수인을 소환하면 우리는 광역기를 사용합니다. 플레이어가 컨트롤 덱에 대해 생각할 때, 이것은 아마도 플레이어가 생각하는 덱의 유형입니다. 이 덱의 성공의 열쇠는 상대방의 모든 수에 대한 해답을 가지는 것입니다. 우리의 해답을 이끌어내기 위한 카드사용의 우선순위를 정하고, 영웅은 전장 컨트롤의 보조역할로 취급합니다. 우리의 핸드에 무거운 제압기가 있는 경우, 우리는 가벼운 하수인들을 냅니다. 우리의 핸드에 가벼운 제압기/광역기가 있는 경우, 우리는 무거운 하수인을 냅니다. 우리는 게임의 막바지까지 충분한 카드 이점을 가지고 있어서, 우리의 목표는 반복적으로 상대의 템포를 파괴하는 것입니다. 일반적으로 상대가 일찍 게임을 종료할 수 없는 경우, 우리 카드의 가치는 전장을 평정하고 일방적으로 게임을 끝낼 것입니다.

   ※ 미드레인지 덱에 강함 / 버티기 덱에 약함.

    A Classic Control deck has all of the answers. Our opponent plays a minion, we remove it or play a minion that hard counters the minion on the board. Our opponent plays two or three minions, we clear the board with a mass removal. When players think of a “control” deck, this is likely the type of deck they have in mind. The key to success with this deck is to have answers to anything our opponent throws at us. Prioritize playing card draw to draw into our answers, and treat bodies on the board as removal supplements. If we have large removals in hand, we play small bodies. If we have small/mass removals in hand, we play a large body. We have enough card advantage to last to the end game, so our goal is to repeatedly destroy our opponent’s tempo. Generally, if our opponent can’t end the game early, the value of our cards will stabilize the board and end the game in a lopsided fashion.

 

버티기 덱

   버티기 덱은 상대방보다 오래 버틴다는 간단한 목표를 가집니다. 이 덱은 우리보다 상대방이 먼저 카드를 소모하도록 무거운 하수인, 드로우 카드, 몇 개의 제압기 및 광역기로 구성됩니다. 통념과는 달리 이 덱을 플레이하는 가장 좋은 방법은 가치에 의한 플레이가 아닌 오히려 템포를 빠르게 가져가는 것입니다. 간단히 말하면, 우리는 상대방에 비해 더 많은 카드와 무거운 카드들을 가지고 있어서 우리의 카드에서 가치를 산출할 필요가 없습니다. 이 덱의 성공의 열쇠는 죽지않는 것입니다. 우리의 노력에도 불구하고 우리는 아마 지속적으로 상대방의 전장을 클리어하지 못하거나, 게임에서 한발짝 뒤쳐질 수 있습니다. 따라서 영웅의 생명력이 가장 소중한 자원이며, 모든 수단을 동원해서 반드시 보호해야 합니다. 치유와 도발을 전략적으로 활용하고, 그들이 큰 영향력을 가질 때를 대비하여 아껴야합니다.

   ※ 클래식 컨트롤 덱에 강함 / 어그로 컨트롤 덱에 약함.

    An Attrition deck has one simple goal: outlast our opponent. This deck is filled with large minions, card draws, and likely a couple of large/mass removals to ensure that our opponent will run out of cards to play before we do. Contrary to popular belief, the best way to play this deck is *not* to play for value, but rather to push the tempo. We don’t need to get value out of our cards because we will simply have more cards and bigger cards than our opponents. The key to success with this deck is to not die. Despite our best efforts, we will likely not be able to consistently deny our opponent’s board, and will likely be playing one step behind the entire game. Therefore, our life is our most precious resource and we must protect it at all costs. Play heals and taunts strategically and save them for when they will have the largest impact.

 

 

어그로 컨트롤 덱

   어그로 컨트롤 덱은 끊임없는 값싼 템포의 효율적인 제거 마법으로 하수인을 지키는데 중점을 둡니다. 일반적인 시작은 첫턴은 넘기고, 2마나 하수인 소환, 3마나 하수인 소환, 제거와 2마나 하수인 소환, 제거와 4마나 하수인을 소환하는 식으로 진행됩니다. 우리는 상대방에게 제거가 가능하거나, 불가능한 하수인 형태로 조기 위협에 대한 해답을 강요하게 될 것이고, 제거하지 못한다면 우리 하수인들이 조기에 공격적인 명치 플레이로 치명적인 데미지를 누적할 것입니다. 이 덱에서 성공의 열쇠는 적절한 시간에 그 피해를 명치로 전환하기 위해 몇 턴이 소요되는지 정확하게 아는 것입니다. 우리는 다른 어떤 덱보다 더 빠르게 핸드가 소모될 것이므로 치명적인 게임의 후반부에서는 드로우가 환영받을 것입니다. 손패가 적절히 들어왔을 때, 이 덱 타입은 이기기가 거의 불가능하며, 상대방은 플레이할 수 있는 게 아무것도 없는 것처럼 느껴질 것입니다.

   ※ 버티기 덱에 강함 / 클래식 어그로 덱에 약함.

    An Aggro-Control deck focuses on keeping its minions alive with a never-ending barrage of cheap tempo-efficient removal spells. The typical opening turns play out as pass, 2-drop, 3-drop, removal with a 2-drop, removal with a 2-drop, removal with a 4-drop, and so on. We will force our opponents to have answers ready for our few early threats on the board in the form of removals or unremovable minions, or our minions will quickly spiral out of control with early and aggressive face damage. The key to success with this deck is knowing exactly how much reach is in the deck, in order to convert those removals into face damage at the appropriate time. We will run out of steam faster than any other archetype, so that game-ending burst of lethal is a welcomed sight to draw into. When properly (luckily) drafted, this deck type is near impossible to win against, making our opponents feel like nothing they could have played would have made an ounce of difference in the outcome.

 

클래식 어그로 덱

   클래식 어그로 덱은 게임의 초반에 전장을 장악하고, 게임이 끝날 때까지 하수인이 유지됩니다. 이 덱은 1마나 또는 2마나에 하수인을 내고, 가벼운 하수인들과 버프들, 빠른 템포의 주문을 조합해 전장을 장악합니다. 이 덱의 가장 좋은 부분은 매 경기마다 매끄러운 마나커브를 보장한다는 것입니다. 우리는 상당히 빨리 손패가 마르겠지만, 희망적이게도 손패가 마르기 전에 이미 게임을 이기거나, 카드를 드로우했을 것입니다. 이 덱의 성공의 열쇠는 하수인 정리와 명치를 칠 때를 구분하는 것입니다. 이 덱을 플레이해보면 생각보다 유연한데, 게임의 중후반까지 이득보는 교환과 자유로운 영웅능력 사용으로 전장을 유지하거나 초반부터 누적시킨 딜로 게임을 승리할 수 있습니다. 어느 쪽이든 우리는 매 게임의 첫 턴부터 템포를 올리고, 게임이 끝날 때까지 템포를 늦추지 않을 것입니다.

   ※ 어그로 컨트롤 덱에 강함 / 템포 덱에 약함.

    A Classic Aggro deck gets on the board early and stays there for the entire match. This deck opens with 1-drops, or a fleet of 2-drops, and uses a combination of cheap minions, board buffs, other high tempo spells to control the board. The best part is that we are guaranteed to curve out well in every single match. We’ll run out of steam from our hand fairly quickly, but we’ve hopefully already won the game before that inevitability, or have the card draw to reload. The key to success with this deck is knowing when to trade on the board and when to deal face damage. This deck is a bit more flexible than it may appear to be at first glance, capable of sustaining itself into the late mid-game with advantageous trades on the board and liberal use of the hero power, or unleashing a massive wave of early game face damage to be finished off with reach. Either way, we’ll be the ones who set the pace in every matchup from the opening turns and we won’t take our foot off the gas pedal until it runs out.

 

 

템포 덱

   템포덱은 모든 주도권과 자원으로 카드를 사용하는 덱이다. 이것은 우리에게 매 턴 몇가지 옵션을 제시하는 균형잡힌 덱이다. 우리는 거의 항상 무거운 하수인을 내거나, 두 개의 가벼운 하수인을 내거나 또는 제압기를 사용하고, 하수인과 영웅 플레이를 할 수 있다. 다른 덱들에 비해 너무나 많은 옵션이 있기에 게임의 방향은 우리에게 달려있다. 이 덱의 성공의 열쇠는 게임을 한순간에 휘어잡을 수 있는 옳은 시점을 선택하는 것이다. 만일 우리가 처음부터 너무 템포에만 집중할 경우, 우리는 게임을 끝내기 전에 모든 카드를 소모할 것이다. 우리가 너무 오래 하수인 교환에만 집중할 경우, 우리는 카드와 선택지가 바닥날 것이다. 이 덱은 강력한 템포로 운영을 하는 동안 장점을 극대화할 수 있으며, 이익을 보는 플레이 또한 전장에 템포를 더한다. 옳은 시점을 선택(후속 턴 포함)하는 것은 확실히 게임을 유리하게 가져올 것이다. 우리는 모든 턴에 효율적으로 마나를 사용하지 못할 수 있지만, 대부분의 경우 효율적으로 사용해야 한다.

   ※ 클래식 어그로 덱에 강함 / 미드레인지 덱에 약함.

    A Tempo deck is all about initiative and using cards as a resource. This is a well-balanced deck that will present us with several options each turn. We will almost always be able to play a large minion, two small minions, or use a removal and play a minion or hero power. With so many options, the direction of the game is really in our hands more so than any other deck. The key to success with this deck to pick the right moment to flip the board. If we tempo too hard in the beginning, we will use up all of our resources before finishing the game. If we wait too long trading endlessly on the board, we will run out of cards and options. This deck thrives on being able to extract value while tempo-ing hard, or using a value play to also add tempo to the board. Picking the right turn (and follow up turn) to do both will decidedly swing the game to our favor. We may not always be able to use our mana efficiently each turn, but when we do, it should be devastating.