원래는 아래 설문조사글에 있던 라이엇 업데이트(=세계관 변경) 팀의 일원인 Entropy가 답글 단 4개의 글을 번역해서 아래 글에 그냥 추가하려고 했습니다만... 그냥 훌훌 지나가는 이야기가 아니라 장기적인 주제를 논하고 있길래 좀 진지하게 번역해서 별도로 분리해서 올려봅니다.




http://forums.na.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=4823121
포럼 상황 설명 : 유저들 대부분이 이번 라이엇의 슈리마 스토리 변경을 매우 싫어하고 있는 중

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Entropy : 제가 확답드리는건 슈리마 소속들의 이 간략한 단락들이 오래된 로어들을 완전히 대체하지 않으리라는 것으로, 그것들은 캐릭터에 대한 고수준의 축약본으로써 현재 클라이언트 내에 삽입시키고자 디자인되었습니다. 긴 형태의 로어 조각들은 여전히 클라이언트 외부의 챔피언 페이지에 개재되어 남을 겁니다. 이 조각들을 옮기려는 이유는 삽입하려고 구축한 로어 창(과 다른 데이터)의 코드가 심리적으로 매우 명백한 한계인 채로 만들어진데다 이를 넘어서 확장시키려는 시도가 매우 힘들었기 때문입니다. 우리는 이 요소들을 시스템에 강제로 집어넣으려 시도하지는 않을 거지만(그리고 때로 이렇게 깨는 것이 즐겁다고 해도), 그것이 우리가 변경안을 고려하지 않는다는 것을 의미하지는 않습니다.

여러분은 일반적으로 클라이언트 업데이트에 대한 최근 토론들을 보아왔을 겁니다. 더 긴 형태의 이야기(와 기타 미디어)들을 위한 공간을 만드는 작업들은 온전히 남아있고 여러 부분들이 개발중에 있습니다.

I can confirm that those single paragraph summaries are not intended to be a wholesale replacement of old lore, they exist to be high level summary of the character designed to populate the Lore section within the current client. The longer form lore pieces will still live on the Champion pages outside of the client and continue to be published there. The reason for moving these pieces is because the architecture of the code that populates the Lore pane (and other data) was built with very explicit parameters in mind and attempts to expand beyond those have been painful. We're not going to continue trying to force the material into the system (and occasionally break it in amusing ways), but that doesn't mean we aren't investigating alternatives.

You may have seen the recent discussion on updates to the client in general. Creating a space for the longer form stories (and other media)to live comfortably are also a part of that ongoing development.





유저 : 우리에게 앞으로 네 계획이 어떻게 되는지 좀 말해줘:

1. 소환사를 언급하는 챔피언들.
2. 소환사 주문.
3. 이 게임의 근간이 된 아이디어 전반

이제 니들이 소환사들의 존재를 없애버리려고 하는구만. 그래, 나한테 말 좀 해봐. 내가 (욕설) 하기 전에, 나 좀 빡쳤어.
이 게임의 모든 것들이 막장드라마化(retconned)되지 않는게 없고 니들이 메꾸는 것보다 더 많은 (설정)구멍들을 파고 있다고. 나도 리그의 로어가 발전했으면 해, 근데 이게 최선이냐고?

Entropy : (전략)
일단 1번 : 여러분은 지난 업데이트에서 (소환사에 대한) 언급이나 동기들이 덜 강조되고 있다는 걸 눈치채셨을 겁니다. 이건 계속될 거에요. 룬테라의 세계에 대한 새로운 관계는, 소환사들의 자리를 다른 챔피언이나 세력들로 대체하게 될 겁니다.

2번 : 플레이어들은 여전히 소환사고, 그들은 여전히 소환사 주문을 사용하며, 그들은 여전히 리그 오브 레전드의 경기 내에서 챔피언들을 소환합니다. 차이점은 소환사들은 더이상 룬테라의 직접적인 부분이 아니며 그들은 발로란 내에서 정치적 역할을 하거나 도시국가의 치안을 담당하거나 하지 않을거라는 거죠.

3번 : 이건 다른것보다 수사학적인 것 같지만, 어쨌든 답변하겠습니다. 경기는 여전히 룬테라 세계의 장소에 명시된 전장에서 싸우기 위해 챔피언들을 부르는 소환사들에 대한 것이지만, 그들은 더이상 직접적인 세계의 일부는 아니게 될 겁니다.

이것이 로어를 발전시키기 위한 최선의 방법이냐는, 다소 주관적일 수 있습니다. 제가 설명드린 이 방법은 저에게는 이 중 하나를 인정하는 것 같습니다 : 장점을 고려해보는 것 vs 다음과 같은 전면적인 변경을 중단하는 것 : "리그 오브 레전드의 로어는 리그 오브 레전드라는 게임에는 좋은데, 멀티 오우거즈 배틀 아레나MOBA라는 장르 밖으로 클 여지는 없는 것 같아. 만약 게임이 이 세계를 직접적으로 나타낸다면, 우리가 책 속의 세계에 의미있는 변화를 끼칠 수 있는 것일까? 우리가 만드는 대로 세계관 내에서 워윅이 마침내 그의 마지막 남은 인간성을 잃거나 혹은 마침내 소라카를 죽이고 그 자신을 구할 수 있을까? 우리가 정당한 이유를 만들 수는 있겠지만, 이게 단지 줄거리에 더 많은 짐을 지우는 건 아닐까?" 개인적으로, 저는 룬테라와 이곳의 챔피언들에게는 아직 더 살펴볼만한 가치가 있고, 만약 전쟁학회의 독방에서 피들스틱이 뛰쳐나와야 한다면 제가 대가를 치를만한 용의가 있다는 겁니다.

여러분이 이에 동의하지 않더라도, 다행스럽게도 최소한 몇가지 의미는 있는 거겠죠.

Originally Posted by GlavTech View Post
Please tell us what you plan on doing about:

1. The champions who reference summoners.
2. Summoner Spells.
3. The entire idea that this game is based off of.

Now that you've eliminated summoners. By all means, please tell me. I'm not trying to be an *******, I'm just quite upset.

Everything about this game has essentially been retconned into nothing and you've opened up more holes than you're filling. I'm all for improving on League's Lore, but is this the best way to do it?

Nah, you're not being rude about it. I'd be upset if I was on hold this long too. I'm actually glad that this dialogue can get started because while there will undoubtedly be a lot of arguing it's better than not being able to talk about it. That said, I personally don't have all the answers regarding overall strategy, but I'll speak to what I know.

Ideally, I would suggest hopping into the discussion here rather than keeping it splintered in many threads:http://na.leagueoflegends.com/en/cre...ring-runeterra

So, to point number one: You might have noticed that those sort of references and motivations have been de-emphasized in past updates. That'll continue. New ties to the world of Runeterra, other Champions and factions will take the place of Summoners.

For two: Players are still summoners, they still have summoner spells, they still summon Champions to fight within the game League of Legends. The difference is that summoners are not directly part of Runeterra and aren't making political plays in Valoran or policing the city-states. 

Three: This seems more rhetorical than anything, but I'll answer anyway. The game is still about Summoners calling forth Champions to fight on battlegrounds representing places in the world of Runeterra, but they will no longer be a literal part of that world.

As to whether this is the best way to improve the lore, that's fairly subjective. The way I had it explained to me that allowed me to consider the merits versus the disruption of making such sweeping changes was this: "League of Legends lore is good for League of Legends the game, but it leaves little room to grow outside of the MOBA. If the game is a literal representation of the world, can we affect much meaningful change in the world within the canon? Can Warwick finally lose the last shred of his humanity or finally kill Soraka and save himself in the world we've built? We might be able to create justifications, but would trying to make it work just burden those stories?" Personally, I think Runeterra and its Champions are worth exploring and if that means breaking Fiddle out of his closet in the Institute of War then that's a price I'm willing to pay.

Hopefully that at least makes some sense, even if you don't agree with it.





유저 : 오래동안 세워온 세계에 새로운 캐릭터를 만들기 어렵다는건 내가 이해하겠는데, 그게 니들이 (기존의) 모든걸 단지 박살내도 된다는 뜻은 아니거든. 챔피언 기획안들을 한번 보라고, 너희들이 빌려올 수 있는 엄청난 수의 새 방법들을 볼 수 있을걸, 내가 확신하는데 일부 팬들에게는 빌릴만한 아이디어도 있을 거고, 너희가 그들에게 RP를 지급하고 아이디어를 사오거나, 혹은 허락을 받고 세계관에 빌려올 수 있을거야.

설명해 주겠어? : 지금의 로어에서 줄거리(너가 예로 든 워윅이 소라카를 물어죽인다던가)를 멈추겠다는게 뭔 소리야? 전쟁학회의 구역 내에서 얼마나 많은 의미 있는 이야기들이 있었는데 이걸 없었다고 말할 수 없을걸, 또 너희들이 예로 든 "독방에서 탈출하는 피들"이라던지를 새로 만들려고 이렇게 많이 박살낼 건 없다고 봄.

 
Entropy : 저는 제가 "새 캐릭터 만들기" 개막식을 따라다닌다고는 생각하지 않습니다. 새 캐릭터를 만드는건 문제가 되었던 적이 없어요. 팬들의 제안을 받아들이는 것에는 다소 복잡한 법률 문제들도 있죠.

제 요점은 오래된 프레임워크에서 이야기를 풀어나가는게 불가능하다는게 아닙니다. 솔직히, 그곳의 구역 내에서도 좋은 스토리들이 많이 나왔죠. 이건 구 세계관은 끔찍하고 신 세계관이 개쩐다 식의 "X가 Y보다 낫다"같은 상황은 아닙니다. (후략)
 

유저 : 그래서 우리에게 타임라인을 줄 수 있음? 너희들이 그 완전히 새로운 "자유"롭게 한다는 것의 아이디어말야 아니면 우리는 한 무리의 병신들처럼 다음 2년동안 또 다른 것들이 막장드라마화 될 때까지 쳐 앉아있으라는거?

Entropy : 아뇨, 타임라인은 못드립니다. 그러나 당신이 보아왔던 아니던 PBE에서 조만간 새로운 뭔가가 드러날 겁니다.

Quote:
Originally Posted by TDChangeling View Post
I understand that it's hard to make new characters in a long standing world, but that doesn't mean you just destroy everything. Just look at the champion suggestion board, and you'll see tons of new ways you can borrow, as I'm sure very few of the fans would mind having their ideas borrowed, especially if you "bought" them with RP, or gave them a nod in world.
Can you explain this then: What was stopping you from doing these stories (like your example of WW snapping and killing Soraka.) with the current lore? You can't tell me that tons of these meaningful stories couldn't have been told within the confines of the Institute of War, or that you're not destroying at least as many as you're creating, with your own "Fiddles gets out of his closet." as an example.
I'm not sure that I follow with the "making new characters" opener. Making new characters hasn't been a problem. Though to the point of taking fan suggestions, there are legal issues that complicate that sort of thing.

My point wasn't that it would be impossible to tell stories within the old framework. Honestly, there are good stories that were told within those confines. It's not an "X > Y" situation, where the old world was terrible and the new is the best thing since sliced bread. It's that this direction is strategically stronger for the IP than the old. I don't know that I can get into more than that without speaking out of turn.

Quote:
Originally Posted by Baron Bodacious View Post
So can you give us a timeline? An idea on what you're going to do with all the new "freedom" Or are we gunna sit here like a bunch of suckers for another two years before the next thing gets retconned?
So, no, I can't give a timeline, but you may or may not have seen things on the PBE that might indicate something coming soon.




Entropy : (전략)
이전 '백지화'에 대한 댓글들은, 전혀 사실이 아닙니다. 여기엔 많은 저널 오브 저스티스, 리그의 심판, 그리고 챔프 로어 페이지가 남아있고 향후 사용될 겁니다. 제 개인적인 선호로 챔피언 업데이트에 있어 기존 요소를 살리는 위주로 작업을 하지만, 때로는 변화도 필요합니다. 마스터 이는 과정에서 약간 조정한 좋은 예입니다. 물론 시비르는 몇가지 중요한 업데이트를 거쳤으나, 완전히 새로 시작하는 대신 용병 등의 그녀의 아이덴티티 몇은 유추할 수 있도록 남겼습니다. 트런들은 완전히 구체화되지는 않았던 케이스였으나 개인적으로 결과물은 마음에 들며, 비판들도 있긴 하지만 저는 트런들이 적절하다고 생각합니다. 우리가 (챔피언 설정 변경) 결정을 되돌리지 않는 건 우리가 비판을 듣지 않기 때문이 아닙니다.진짜? 외부 사람들에게는 그런 식으로 보일지 몰라도, 이러한 것들은 내부적으로 우리의 토론을 알려 우리가 결정을 내리고, 우리 작업에 대해 진행 과정을 혁신하는 자극이 되어 줍니다. 챔피언 업데이트 부서는 제가 처음 들어왔을 때보다 많이 달라졌으며, 제 생각에는 더 나아지고 있습니다.

게임에 관련된 로어들이 지금 완전히 따로 놀고 있다. 이것도 사실이 아닙니다. 로어가 리그 오브 레전드에서 완전히 결렬되었다는 것과, 여러분이 실제로 게임을 하는 것이 직접적으로 세계의 일부가 아니라는 것은 상당히 다르니까요. 아무튼, 이게 우리가 세계관에 임팩트를 주기 위해 의미있는 연관성들을 만드는 데 있어 게임을 쓰지 않거나 앞으로 안 쓸거라는 게 아닙니다. 명쾌하게 말할 수 있는건 이러한 줄거리들이 인게임이나 게임 밖에서 표현될 때 미니언을 죽이거나 타워를 부수는 형태로 나타나지는 않을 거라는 거죠.
(후략) 


I appreciate the consideration and restraint in terms of responses here, so thanks.

Forgive me for being slow to respond, but it's hard to jump in and out of the thread while making meetings and trying to work.

To the early comments about a blank-slate, that isn't totally true. There's a lot of the JoJ, Judgements, and Champ Lore pages that will be used going forward. My personal preference is to work as much with the existing material as possible on Champion Update, but make changes when needed. Master Yi is a good example of just doing a little course correction. Obviously Sivir got some significant updates, but they were more of an extrapolation of her identity as a mercenary in our world versus completely starting over. Trundle is a case where the character was completely envisioned and while I personally like the end result, I think the criticism about whether or not it's still Trundle is fair. Just because we didn't got back on the decision doesn't mean we didn't hear those criticisms. It may not seem that way from the outside, but these things inform our discussions internally as we make our decisions and can be the impetus for changing our processes going about our work. The Champion Update team operates much differently than it did when I first joined, I think it's all been for the better.

With regard to the game and the lore being completely divorced now. That also isn't true. There's a pretty large distinction between divorcing lore entirely from League of Legends and saying that the actual game you are playing is not a literal part of the world. Heck, it doesn't even mean that we can't or won't use the game in a way to create meaningful engagement in a way that impacts the world. All it is explicitly saying is that the way those stories are expressed in-game or out won't be through killing minions and taking towers.

For those of you who've been waiting this long and want to add "put up or shut up," I'm behind that sentiment all the way. There's not a person on the team who's not interesting in shipping more content to you, but the process of doing that is more complicated than it seems. Future dev blogs will likely cover more specifics and insight into the workings of this process and the complications that arise.

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세 문장으로 요약

-앞으로 인게임에서 볼 수 있는 챔피언 로어는 간략화되고, 세부사항은 홈페이지 챔프 소개란이나 기타 미디어 자료로 나옴

-여태까지 소환사들이 강조되었던 리그 오브 레전드의 스토리(스웨인이 전쟁 학회 고위 소환사들이랑 짝짜쿵 해서 수정의 상처를 샤바샤바 하고 녹서스 대장군 자리를 꿰찼다던지 등등)에서 점차적으로 소환사들이 배제될 것. 챔피언들과 각 세력들의 갈등이 부각될거임

-그러나 기존에 (소환사들이 강조되곤 했던) 저널 오브 저스티스나 리그의 심판, 챔피언 로어 등은 장차 세계관 리메이크시 써먹을 수 있으니 그냥 놔둠. 그러니까 지금 변경중인 스토리랑 설정이 안 맞아도 닥치고 그냥 보세요 ^오^



그리고 위 글로 추론할 수 있는거 두가지

-이 글 외에 다른 포럼 글들을 보니 챔피언 리메이크만이 아니라 세계관(스토리) 개편도 업데이트 팀에서 맡고 있는 듯 함. 기존 스토리 팀이 이 작업에 함께 하는지 아니면 완전히 배제되었는지는 모르겠음. 기존 스토리와 지금 개편되는 스토리 간의 간극이 안드로메다로 가고 있는 중요 이유중 하나가 아닐지...

-소환사들이 강조되었던 저널 오브 저스티스나 리그의 심판이 다시 재개될 일은 없을 것이고, 제이스 때부터 대놓고 씹긴 했지만 앞으로의 챔피언 로어에서 이놈들이 왜 리그에 참여하나? 같은 이유도 안드로메다로 보내버릴 듯 함. 





추신

이 ㅅ발놈들이 스토리 개편을 할거면 기존 설정구멍들까지 죄다 뒤엎고 싸그리 리부트를 할것이지 어디서 간을보고있어

자꾸 블자 설정구멍 들먹이는 놈들 있는데 그래서 블리자드는 와우 확장팩 진행하면서 워3 시절~2000년대 초까지 홈페이지에 올려놨던 세계관 죄다 내려버리고 설정구멍인 부분들은 완전히 리부트했음. 물론 그렇게 해도 리처드 나크같이 설정 더럽게 엇나가게 만드는 녀석들이 있는데다 스토리 팀이 멍청해서 아직도 엉성한 부분들이 생기는지라 크리스 멧젠이나 칠득이가 설정덕후들한테 수시로 까이면서 ㅂㄷㅂㄷ 하고 있는 거지만 

그래도 블리자드 걔네는 뭔가 노력이라도 했잖아!! 니들은 뭔데!!!

라이엇 업데이트 팀원 죄다 묶어놓고 명치 존나 쌔게 찍고싶다 
후욱...후욱...



추신 2

ChuyStark

Member

4 Days Ago

Basically the message from Riot right now is, "we hear you guys, but we're sorry we are not taking into account your thoughts. We will change the lore however we want". Awesome!














유저 : 라이엇이 지금 말하고자 하는 바는 이거야. 
"얘기 잘 들었어 얘들아! 하지만 니들 생각을 참작할 여지는 없거든? 우리는 로어를 우리 jot꼴리는대로 바꿀거야!" 
jot나좋군!