Druids Tanking Bug
Originally Posted by Bashiok (Source)
After the designers looked into this issue more, there appears to be a pretty complex series of bugs that may have led to where we are now. I'll do my best to explain.

Early on in Cataclysm, it was concluded that druid tanks took too much damage and we deployed a hotfix to buff their armor through Thick Hide. Originally, we had thought that 4.0.6 was just updating the Thick Hide tooltip as well as the armor display on the character sheet for the earlier hotfix, but we think now that the armor buff itself was actually correctly applied with 4.0.6, and the previous hotfix had never taken hold properly.

The reason we missed this is because there is no easy way to know what your armor actually is when you can’t trust the tooltip – you have to have things beat on you and see how much damage you take. This test was tainted by a second bug however, where some druid characters were invisibly retaining the 12% damage reduction benefit of the obsolete Protector of the Pack talent. Even though we removed that talent, its effects were still benefitting some characters, and we didn't know who or how many. Again, there is no easy way to know if your druid was affected without a lot of testing. We knew about the Protector of the Pack bug but were hesitant to try and mess with it too much via hotfix since bear survivability was where we wanted it to be for those characters and we didn’t want to risk making anything worse. In any event, those characters appeared to be taking the correct amount of damage, so we thought the Thick Hide hotfix was successful. In reality, we think we were seeing the Protector of the Pack damage reduction and not the Thick Hide armor buff.

We believe the 4.0.6 patch finally removed the Protector of the Pack effects while finally getting the Thick Hide buff applied. Characters who had the Protector of the Pack benefit won’t see their survivability change much (they lost damage reduction while gaining armor), while characters who lacked that talent will see their survivability improve (they gained a lot of armor). The good news is that current bear survivability in 4.0.6 appears to be where we want it to be for everyone.

We’re still not 100% sure that the above explanation is what happened, but it seems consistent with our observations. Again, as of 4.0.6, bear armor should now be correct.

드루이드 탱킹 버그
원문 게시자 Bashiok (원문)

디자이너들이 이 이슈를 더 살펴본 결과, 현재 상태는 꽤 복잡한 버그들이 연속적으로 이어진 결과로 보입니다. 최선을 다해 설명해보겠습니다.

대격변 초기에 드루 탱커들이 데미지를 너무 받는듯해서 두꺼운 가죽 특성을 통해서 방어도를 증가시키는 핫픽스를 적용했습니다. 그래서 원래 우리가 생각하기론 4.0.6에서 패치되는것은 이미 적용되고있던 방어도 상향분을 캐릭창에도 그대로 표시하게하는 툴팁 수정이라고 생각했습니다만, 이제 보니 4.0.6에서 실제로 방어도가 상향된 것이고 이전의 핫픽스는 전혀 제대로 작동하지 않았던것 같습니다.

우리가 이걸 놓친 이유는 툴팁을 믿을 수 없는 상황에서는 캐릭터의 방어도가 실제로 얼마인지 알아내는 것이 쉽지 않기 때문입니다. 이걸 보려면 뭐가 자기를 치게 만들고 데미지가 얼마나 들어오는지 확인해봐야됩니다. 그런데 이 테스트 데이터가 두 번째 버그 때문에 오염됐습니다. 일부 드루이드 캐릭터들이 지금은 없어진 예전의 무리의 수호자 특성대로 12% 데미지 감소 버프를 추가로 받고있었거든요. 그 특성 삭제했는데도 일부 캐릭에 효과가 적용되고 있었고 이런 버그캐릭이 누구인지, 얼마나 많은지를 몰랐습니다. 이 버그도 확인해보려면 많은 테스트를 해봐야합니다. 무리의 수호자 버그는 알고있었지만 그런 캐릭터들에서 곰탱 생존력이 우리가 원하는 정도이기도 했고 다른 부분에서 상황을 악화시킬 위험이 있어서 핫픽스는 망설이고있었습니다. 어쨌건 그런 캐릭터들은 정상적인 데미지를 받는 것처럼 보였고, 그래서 우리는 두꺼운 가죽 핫픽스가 성공적이라고 생각했습니다. 실제로는 두꺼운 가죽 핫픽스가 아니라 무리의 수호자의 데미지 감소를 보고있었던거지요.

우리는 4.0.6패치가 마침내 무리의 수호자 효과를 제거했고 마침내 두꺼운 가죽 버프를 적용했다고 믿습니다. 무리의 수호자 효과를 받고 있던 캐릭터들은 생존력이 변한걸 못느낄 것이며(방어도가 증가하고 데미지 감소가 없어졌으니까요), 다른 캐릭들은 생존력이 증가한 것을 느낄것입니다(방어도가 많이 증가했습니다). 좋은 소식은 4.0.6에서는 모든 캐릭터의 곰탱 생존력이 우리가 의도한 정도가 되었다는 점입니다.

위의 설명이 100% 맞다고 확신하는 것은 아닙니다만 이게 우리의 관찰 결과에 부합하는 설명입니다. 다시 한 번 말씀드리자면 4.0.6에서 곰 방어도는 정확합니다.


출처: MMO-Champion 



예능쟁이들.


블리자드 의도대로라면 제가 추측한 것은 틀렸었군요.
근데 실제로는 이번에 버프된 것이 맞고요.