출처: http://www.reignofgaming.net/redtracker/topic/108151-more-s4-changes


크리스마스~신년 휴가가 끝나고 Meddler가 오랜만에 와서 질의응답을 하고 있습니다.

레드포스트를 아주 쏟아내고 있는데 (10분 내외로 하나씩 새로 올라옵니다 -┏)
우선 처음 5개만 번역해 올립니다.

나머지는 다른 분들께서 해 주시리라 믿습니다 (......)


More S4 Changes?
Ma4nni (Senior Member):

If i remember correctly, riot said they wanted to make ranked tiers more even, instead of like 50% in bronze and 1% diamond. 
Haven't heard of any plans to address this problem, maybe i missed a thread or something, but im prety sure they haven't applied it.
Another thing is the rune system, they mentioned they had changes planned for that, but i havent seen anything here either :/
About current stuff, any plans for blue trinket? It's a lot weaker than blue and red trinkets, would like to see some plans for that.
I haven't been too active about pbe changes or updates, so if someone could tell me if they said something about that I'd appreciate it.


내가 맞게 기억하고 있다면, 라이엇은 랭크 티어를 균일하게 맞추고 싶다고 말한 적이 있어. 50%가 브론즈고 1%가 다이아몬드인 것 대신 말야. 아마 내가 글을 놓쳤을 수도 있지만, 이 문제에 대한 어떤 계획도 듣지 못했어. 하지만 라이엇이 아직 답변을 하지 않았다고 확신해.
다른 걸로는 룬 시스템이 있어. 라이엇은 룬 시스템의 변화를 계획하고 있다고 언급했지만, 여기서 (관련 코멘트를) 본 적이 없어 :/
지금 것들에 대해선, 파랑 장신구에 대한 계획은 없어? 그건 노랑이나 빨강 장신구에 비해 훨씬 약해. 파랑 장신구에 대한 계획을 보고 싶어.
내가 PBE 변화나 업데이트를 적극적으로 보질 않아서, 누군가 라이엇이 이것들에 대해 말한 걸 알려준다면 정말 고맙겠어.

Meddler
Lead Champion Designer
수석 챔피언 디자이너

We do have some adjustments to some of the details of Leagues coming. I don't believe we've discussed the specifics yet, should be doing so just before the soft reset that kicks off the new ranked season.

Rune changes are something we're still investigating, no guaranteed changes yet (though we may try out some experimental stuff on the PBE at some point).

Blue trinket wise we're currently happy leaving the trinkets unchanged for the next patch after buffing both blue and red in the previous patch (reduced CD on red, increased range and a reveal effect added to blue). Blue's not a common pick at present, and is being watched as a result. A perfectly even split of usage between the three trinkets isn't one of our goals though - yellow's a good general pick, blue by contrast's a more situational/champion dependent choice.


저희는 다가올 리그의 세부 사항에 대해 약간의 수정안을 가지고 있습니다. 저희가 아직 구체적인 안에 대해 논의한 적은 없다고 여기며, 새로운 랭크 시즌을 시작하기 위한 소프트 리셋 전에 할 것입니다.

룬 변화는 저희가 아직 살펴보고 있는 것으로, 아직 확신드릴 수 있는 변화는 없습니다. (비록 저희가 어떤 시점에 몇몇 실험적인 것들을 PBE에 적용할 수는 있지만요)

파랑 장신구의 면에서는, 지난번 패치에서의 파랑과 빨강 장신구 버프(빨강의 쿨타임 감소, 파랑의 사정거리 증가와 밝혀진 위치의 챔피언을 일정 시간 동안 드러내는 효과 추가)이후 저희가 현재 만족하고 있기에 다음 패치에서 장신구는 변화 없이 둘 겁니다. 파랑 장신구는 지금 흔히 선택되진 않기에 결과적으로 (저희가) 주시하고 있습니다. 비록 세 장신구의 사용 빈도가 완벽하게 등분되는 건 저희의 목표는 아니지만요 - 노랑은 일반적으로 좋은 선택이며, 반면에 파랑은 보다 상황이나 챔피언에 따른 선택이죠.

Meddler
Lead Champion Designer
수석 챔피언 디자이너
인용구:
Just Mid Please가 게시함:

Can you take a look at the masteries so tanks aren't super strong?

마스터리 점검 좀 해서 탱커들이 지나치게 강하지 않게 만들 수는 없을까?

The defense tree's probably still too strong at the moment, we'll be looking at that. Nerfs to Sunfire Cape and Spirit Visage in the upcoming patch will reduce the power of many of the champions benefiting the most from those masteries though (Mundo and Shyvana for example) and how heavy an impact that has is something we want to take into account when assessing said mastery tree.

방어 트리가 아마도 지금 여전히 너무 강할 수도 있기에, 저희가 주시하고 있습니다. 비록 다음 패치에 있을 태양불꽃 망토와 정령의 형상에 대한 너프가 이 마스터리로 이득을 보는 다수의 챔피언(예를 들면 문도와 쉬바나)의 위력을 줄일 것이지만요. 이 너프의 효과가 얼마나 나타나는지를 마스터리 트리 조정 때 고려하려 합니다.

Meddler
Lead Champion Designer
수석 챔피언 디자이너
인용구:
SNSD Tiffanyx가 게시함:

@Meddler but why not buff champions instead of nerfing items/champions to make the game more balanced? is it because it's harder to buff champions to appropriate levels and nerfing champions/items is a simpler/less time consuming way of balancing the game?

@메들러에게: 어째서 밸런스를 맞출 때 아이템/챔피언을 너프하는 대신 챔피언을 버프하지 않는 거야? 챔피언을 적절한 수준으로 버프하는 것이 어렵고 아이템/챔피언을 너프하는 것이 간단하거나 시간이 적기 때문이야?

Our goal when balancing in LoL is to keep the average power level the same. Only buffing leads to a situation known as power creep, where you end up in a constant cycle of buffing to catch up to the buffs you just added, making stable, balanced elements impossible. This extends not just to champions, but other game elements too. 

For example, if we only ever buffed eventually we'd end up with champions across the board who just ignored towers throughout the game, as we kept adding power to all of them to catch up to whoever was the strongest. So, we'd have to buff towers. That would then leave minions unable to do much against towers and, since minion damage is meant to chip away at lanes, we'd have to buff minions. That would leave jungler monsters too weak relative to lane minions.. etc etc. Very much a simplified example, you get the idea though.

Efficiency's also a secondary reason - if one champion out of 117 is far too strong why go through the disruption of buffing 116 rather than just bringing the one down to an appropriate level?


LoL의 밸런스를 맞출 때 저희의 목적은 평균적인 파워 레벨을 같게 유지하는 겁니다. 버프만 하는 것은 파워 인플레이션이라 알려져 있는 상황을 유도하죠. 전에 했던 버프를 따라잡기 위해 계속해서 버프를 하고, 안정적이고 균형잡힌 요소를 만드는 게 불가능해집니다. 이건 챔피언뿐만이 아니라 다른 게임 요소도 마찬가지입니다.

(※ 주의: 이 부분 번역은 정말 엉터리입니다. ㅠㅠ)
예를 들면, 만약 우리가 버프만 한다면 누구든 가장 강력한 것에 맞추어서 결국 전체적인 챔피언을 버프하게 되고, 게임에 걸쳐 타워를 무시하게 됩니다. 따라서, 저희는 타워를 버프해야 합니다. 그럼 미니언이 타워에 대해 별로 할 게 없어지게 되는데, 미니언은 라인에서 타워를 조금씩 깎아먹도록 만든 요소이기에 미니언도 버프해야 합니다. 그럼 정글 몬스터가 상대적으로 라인 미니언에 비해 너무 약하게 되고... 이런 식입니다. 아주 단순화시킨 예지만, 느낌은 잡으실 수 있을 겁니다.

효율 문제도 마찬가지입니다 - 만약 117 챔피언 중 어느 한 챔피언이 너무 강력하다면 단순히 그 하나를 적당한 레벨로 낮추는 대신 116개를 버프하는 혼란을 거쳐야만 할까요?

Meddler
Lead Champion Designer
수석 챔피언 디자이너
인용구:
CrimsonCzar가 게시함:

So even though you know the defensive tree is strong right now, the plan is to nerf two items that haven't really been changed since S3 started? Why not just tweak with the masteries first, then tweak with the items afterwards? To me that seems like a better process of elimination then nerfing items now to give a feel of reduced tank issues when the real issue is the masteries and not the items.

그럼 방어 트리가 지금 너무 강하다는 걸 알고 있으면서도, 시즌 3 시작한 이래 바뀌지 않았던 두 아이템을 너프하는 것이 계획이야? 왜 마스터리를 먼저 손보고 아이템을 조정하지 않는 거지? 진짜 문제가 아이템이 아니고 마스터리인 이상 아이템을 지금 너프하는 것보다 이렇게 하는 것이 탱커 문제를 줄일 수 있는 더 좋은 과정이라 보이는데.

We feel the changes to Sunfire Cape (damage scales by character level, lower compared to the current values pre level 15) and Spirit Visage (10% CDR instead of 20%) are appropriate changes regardless of whether the current defensive masteries are or aren't too strong.

저희는 태양불꽃 망토(캐릭터 레벨에 따른 데미지를 주어 15레벨 전에는 현재 값보다 낮음)와 정령의 형상(쿨타임 감소 20% 대신 10%)에 대한 변화가 현재 방어 마스터리가 너무 강하든 강하지 않든 간에 적절한 변화라 느끼고 있습니다.

Meddler
Lead Champion Designer
수석 챔피언 디자이너
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Shattered Clock이 게시함:

Any plans on giving Soraka some buffs since she was grossly overnerfed in comparison to the other supports?

소라카에게 버프를 줄 계획은 없어? 다른 서포터들에 비해 지독하게 너프되었는데.

Nothing in the immediate future at least. She has some pretty negative effects on the laning experience when she's really strong, so she's not a champion we'd be happy seeing as a dominant, picked all the time support. Not impossible that she'll get some small buffs at some point, we don't feel she's grossly underpowered though.

Soraka is a candidate for some bigger changes at some point (rework or mini rework). There are a number of other reworks, ranging from the small (upcoming Skarner changes) to the huge (Sion changes it's still too early to talk in detail about and will be for a while) that we'll be looking at first though.


최소한, 가까운 미래에는 없습니다. 소라카가 정말 강할 때는 라인전 경험에 상당히 부정적인 효과를 가지기에, 소라카가 지배적이고 자주 픽되는 서포터가 되는 것을 바라지 않습니다. 어떤 시점에서 소라카가 작은 버프를 받는 것은 불가능하지 않습니다만, 저희는 소라카가 지나치게 약하다고 느끼지 않습니다.

소라카는 보다 큰 변화 (리워크나 미니 리워크) 후보에 있습니다. 저희가 먼저 할 다른 많은 크고(사이온 변화는 자세히 얘기하긴 너무 이르며 더 있어야 합니다) 작은(곧 있을 스카너 변화) 리워크가 있긴 하지만요.

오역/의역이 많습니다. 영어 되시는 분들은 원문을 읽으시는 게 좋습니다(...)
댓글로 지적해 주시면 수정토록 하겠습니다.


P.S:
지금 제가 이 글을 올리는 시점에 (1월 10일 오후 6시 13분) Meddler의 코멘트는 30개를 넘겼습니다 ㄷㄷ