<<Core Tips>>
<<핵심 팁>>


Check 'essential' damage dealt to champions. Try not to die meaninglessly. Shrines provide enemies restoration forever unless you kill them.
"유효한" 딜량이 중요하다. 무의미하게 죽지 않도록 해라. 적은 죽이지 않는 한 계속해서 체력을 회복한다.


Being Karthus against a dive comp and doing 11/20/13 is seriously bad.
You give up money to enemy while doing absolutely nothing, and all you would say is "I dealt the most damage!".
돌진조합을 상대로 카서스로 11킬 20데스를 박고 상대에게 킬골드와 경험치를 주면서 "내가 딜량 1등임" 하는건 심각한 트롤이다.


But you know what - Maybe Varus in your same team could deal twice as much if he's allowed to die 20 times. He didn't because he shouldn't.
같은 팀의 바루스가 20번 죽으면서 딜한다면 너의 딜량의 두 배는 넣을 수 있다. 그러면 안되기 때문에 그러지 않았을 뿐.


High damage dealt is not an excuse for trolling with million deaths. Damage dealt divided to deaths is the main index of essential damage dealt.
딜량 1등을 하는 것은 의미없이 킬을 퍼준 행동의 구실은 아니다. 유효한 딜량 지표는 (딜량÷데스)다.


On the other hand, take-downs value a lot more than meaninglessly dealing damage.
반면, 막타는 눈먼 딜량보다 더 큰 가치를 지닌다.


The more you die, the less opportunity your team can take down towers. Towers in ARAM are more valuable than normal games. So do not fucking die doing nothing and say shit like "I dealt the most damage".
네가 죽으면 죽을수록 네 팀이 포탑을 무너뜨릴 수 있는 기회는 줄어든다. ARAM의 타워는 일반 게임보다 훨씬 가치가 있다. 결과적으로 아무 짓도 하지 않고 죽으면서 "내가 가장 큰 피해를 입혔다"는 식으로 좆같은 소리 하지 마.




You should try to only die in following situations:
다음과 같은 조건에서만 죽는 것이 좋다:


1. Your health/mana is very low while you are taking a certain role that health/mana condition is very important, but you have no option to recover.
1. 마나 또는 체력 유지가 중요한 역할을 맡고 있지만 유지되지 않았으며, 회복할 방법 또한 없는 경우


2. You have a core item, which is essential for next critical teamfight, available for purchase.
2. 다음 한타를 위한 코어템 구입이 가능한 경우


3. You are melee, and you can kill an enemy 1v1.
3. 본인이 근접챔프이고, 상대와 1:1교환이 가능한 경우


Ranged damage dealers should never die 1 for 1 trying to assassinate opponents on low health. Try to keep being alive.
원거리 딜러들은 딸피의 적을 잡으려다 1:1 교환을 해서는 절대 안 된다. 계속 살아있도록 노력해라.




Leaving unrecoverable enemies low is sometimes better than killing them. If they do not die, the next fight will be like a 4v5 as the enemy is too low on health to actually engage.
회복할 수 없는 적을 낮게 두는 것이 때로는 그들을 죽이는 것보다 낫다. 만약 그들이 죽지 않는다면, 다음 싸움은 4v5처럼 될 것이다. 적이 실제로 교전하기에는 너무 체력이 낮기 때문이다.


Try to kill the entire team in one go, not one by one. Aces lead to demolition. Demolition lead to wins.
한 명씩이 아니라 한 번에 팀 전체를 죽이도록 하라. 적 마무리는 포탑철거로 이어진다. 포탑철거는 승리로 이어진다.




Poros are afraid of champions. If they move out of the bush, someone must be in there.
포로는 챔피언을 두려워한다. 포로가 덤불 밖으로 이동하면 누군가 안에 있는 거야




AD carries must not die during any teamfights. The best condition after a teamfight is ADC being alive to take down towers.
ADC는 어떤 싸움에서도 죽지 않아야 한다. 한타 후에 가장 좋은 컨디션은 ADC가 탑을 무너뜨리기 위해 살아 있는 것이다.








<<Team Compositions>>
<<조합>>


Your team needs all of these abilities. Lacking one or more leads to perfect loss.
다음과 같은 역할이 필요하다. 하나 이상이 없을 경우 일방적으로 질 확률이 높다.


Poke
포킹


Waveclear
라인클리어


Turret Pressure ≒ ADC
포탑 압박(=원딜)


CC
CC


Tank





Identify your team as engaging or poking.
팀 조합을 돌진 또는 포킹으로 정의하라.




■ Poke comp
■ 포킹조합


If you are poke-comp, anti-engagement will come in handy. Pick Janna and Zyra. Take exhaust for god's sake.
포킹 조합이라면, 역이니시 캐릭터가 유용할 것이다. 잔나와 자이라가 상당히 유용할 것이다. 제발 탈진 좀 들어라.


Ensure that your team has fast waveclear. You can easily hit turrets and poke with fast waveclear.
빠른 라인클리어를 확보하라. 빠른 라인클리어가 보장되면 편하게 포탑을 압박하고 포킹할 수 있다.


Never trade kills. Ever. You will lose late-game certainly, so you must never give away kills.
무슨 일이 있어도, 절대, 킬교환을 하지 말아라. 포킹 조합은 후반에 100% 진다. 절대 킬을 쉽게 주면 안된다.


Pressure turrets first of all. You must try to keep enemies behind you and end the game early. If the game gets longer, you're more likely to lose.
포탑 철거를 최우선 목표로 하라. 글로벌골드 우위를 유지하고 일찍 경기를 끝내도록 노력해야 한다. 경기가 길어지면 질 확률이 높다.


Value Mana over Health unless everyone has enough mana for 3 ability cycles.
체력보다 마나의 가치를 더 높게 쳐라. (성소 먹을때 마나 적은애는 꼭 먹을 수 있도록?)


As a ranged in poke comp, you must take some risk and hit towers. Poke comps need to take down towers ASAP, before their enemies become strong enough for hard engage. So be good at dodging threats at the top of all. Don't play ADCs if you're not.
자신이 원거리 캐릭터라면, 리스크를 감수하고 적극적으로 포탑을 때려라. 포킹 조합은 상대가 이니시를 걸고 한타에서 이길 수 있을만큼 성장하기 전에 가능한 한 빨리 탑을 무너뜨릴 필요가 있다. 그러니 리스크를 감수하면서 스킬을 피하는 것을 잘하라. 그정도 실력이 안되면 원딜 하지 마라.






■ Dive comp
■ 돌진조합


Respect enemies' poke comp. Try to survive the early game. Don't engage hard when you lack cc.
적의 포킹을 존중하라. 초반 게임에서 살아남도록 노력해라. cc가 부족할 때는 싸움을 걸지 마라.


Always try to trade kills if you can. Your team comp scales better in most cases. Trading kills lead up to lengthening the game with same gold, which
할 수 있다면 항상 킬 교환을 하도록 노력해라. 너의 팀 구성은 대개의 경우 성장기대치가 더 높다. 킬 교환은 최대한 동비율의 글로벌골드로 경기를 연장시키도록 해준다.


Pick up champions that can help you survive early game. Waveclear is essential. Champions like Irelia and Sivir fit best for this role.
게임 초반을 버티게 해 줄 챔피언을 골라라. 라인클리어는 필수적이다. 돌진조합의 라인클리어에는 이렐리아나 시비르 같은 챔피언이 가장 적합하다.


Tankers on dive comp, unless they are Garen, should highly consider building warmogs and 3000HP ASAP. AD carries must build at least 10% lifesteal throughout mid-game.
당신이 가렌이 아닌 한 돌진조합의 탱커는 최대한 빨리 워모그 및 체력 3000을 빌드하는 것을 고려해야 한다. 원딜은 경기 중반까지 최소 10%의 생명력흡수를 확보해야 한다.


You must keep the best condition before you or your team engage. If not, you might lose fights consecutively because of low health conditions.
당신은 당신의 팀이 한타에 돌입하기 전까지 최상의 상태를 유지해야 한다. 그렇지 않으면 체력 상황으로 인해 싸움에서 연패할 수도 있다.


As a ranged dealer in dive comp, never take risks to hit towers. No matter what, you must keep alive for a big fight, which you can take down free towers after winning.
돌진조합의 원거리 딜러는 (타워를 치는) 위험을 감수하지 마십시오. 무슨 일이 있어도 큰 싸움을 위해 목숨을 부지해야 한다. 큰 싸움을 이기기만 하면 쉽게 타워를 깰 수 있다.




■ Neutral comp
■ 중성


Imagine you are a Lux in a game, and you are the only form of poke. The enemy has Xerath, Jayce, and Ziggs.
당신이 게임의 럭스라고 상상해보라, 그리고 당신은 유일한 형태의 포킹이다. 적에게는 제라스와 제이스, 직스가 있다.


Your team is now a dive team - because if it becomes a poke war, you will lose.
당신의 팀은 이제 돌진 조합이다. 왜냐하면 만약 포킹 전쟁이 된다면, 당신은 질 것이기 때문이다.


As a Lux, your job now becomes aggressively fishing for a binding to lock down pokers so your team can engage.
럭스의 역할은 이제 당신의 팀이 교전에 돌입할 수 있도록 적 딜러를 속박하는 것으로, 더욱 공격적으로 행동해야 한다.


Also, you must focus on waveclear and early game pressure, so your team doesn't fall behind.
또한, 럭스는 라인클리어와 초기 게임 압박을 풀어내는데 집중해야 한다, 여러분의 팀이 뒤쳐지지 않도록 해야 한다.


You must not sit behind and poke all day. You must act and help your divers.
하루 종일 가만히 앉아 포킹만 쑤셔서는 안 된다. 당신은 적극적으로 행동하고 교전을 유도해야 한다.


Opposite things can happen. You can be a diver, like Garen, in a semi-poke comp. The enemies could be consisted of 5 divers.
반대되는 일도 일어날 수 있다. 당신은 어중간한 포킹 조합에서 가렌같은 캐릭터를 할 수도 있다. 이때, 만약 적들은 돌진챔 5명으로 구성된다면?


In that case, you should focus on protecting your allies from dives and assassination.
그럴 경우에는 진입하는 브루저와 암살자를 함께 포커싱해 아군을 보호하는 데 주력해야 한다.








<<Spells>>
<<소환사주문>>


■ Exhaust
■ 탈진


At least one or more Exhaust is always a good choice.
적어도 하나 이상의 탈진은 항상 좋은 선택이다.


It provides 3 seconds of instant lockdown on carries.
3초간 즉각적인 캐리 억제 제공.




■ Clarity and Ignite is an extremely early game tool.
■ 총명과 점화는 초창기 게임 도구


If your team is an extreme poke comp and you must end the game quickly, you should consider those spells. If not, don't.
만약 당신의 팀이 극단적인 포킹조합이고 경기를 빨리 끝내야 한다면, 당신은 점화와 총명을 고려해야 한다. 그렇지 않다면, 쓰지 마.