요약

  • 추후 고술은 광딜 데미지를 넣는 시간을 좀더 줄여줄 수도 있음.
  • 5.4 티어 셋보너스는 단일과 광딜 모두를 올려줄 것임.
  • 복술은 산개진형과 무빙이 필요한 진형에서 힐이 힘들다는 점 때문에 10인에서 기피되고 있음. 토템의 복원력은 아마도 5.4 패치에서 사거리 문제를 해결할 수 있는 무언가로 대체될 '수도' 있음.
  • 정술에 관하여 고려되고 있는 사항중 하나는 틱마다 확률을 가지는 대신 크리때마다 쇄도가 뜨는 방식임.

Do you have any plans for major spell changes for Elemental Shamans in the near future (as opposed to small percentage adjustments)? For example, what is your take on giving Lava Burst a damage modifier based on crit (much like the Chaos Bolt of Destruction Warlocks) or on removing the cooldown of Flameshock in PvE? 

나중에 정술 스펠들에 변화를 줄 어떤 계획이라도 있나요? (작은 퍼센트 조정들은 말고요) 예를 들어, 용폭 데미지가 크리수치에 따라 증가한다던지 (파흑 카볼과 유사하게) 아니면 PvE에서 화충의 쿨다운을 없애준다던지 같은 것에 대한 생각은 어떤지?

We’re unlikely to change the Flame Shock CD. We might experiment with Lava Burst benefitting from crit, but we would have to nerf its damage to compensate, which would hurt shaman with lower crit chances. We’d rather find some other way to increase the value crit of the “when I crit, something cool happens” variety. Imagine that Flame Shock tick crits caused Lava Surge instead of just a chance on a tick. It may not be that specific implementation, but something along those lines.

화충 쿨다운의 변화를 주진 않을 겁니다. 용폭이 크리 수치에서부터 이점을 얻는 부분에 대해서는 실험을 해볼 수도 있지만, 낮은 크리수치를 가진 정술들에게 어느정도 보상해주기 위해 데미지를 하향해야 할 겁니다. 우리는 크리티컬의 가치를 올릴 수 있는 다른 방법들을 찾아보고 있습니다. 화충 틱마다 꽁용폭을 얻는 확률이 생기는 대신 화충의 틱이 크리가 터질 때마다 꽁용폭이 생기는 것을 생각해보세요. 물론 반드시 이렇게 된다는 것이 아니라, 이런 정도의 생각을 가지고 있다는 것입니다.

Elemental overall is one of our more straight forward rotations, and we think it’s fine to have some classes who use fewer buttons overall. We are evaluating the feedback we get on Elemental Blast and whether the rotation feels fun without that particular talent.

정술은 복잡하지 않은 딜사이클을 가진 분류중 하나이고, 우리는 많지 않은 기술을 사용하는 몇몇 클래스들이 있어도 괜찮다고 생각합니다. 우리는 정기 작렬이 잘 활용되고 있는지와 그 특정한 특성이 없이도 딜사이클이 재밌는지에 대한 피드백을 받아보고 있습니다.


What would you say to Enhancement Shamans who feel that their AoE damage could use a buff?

광딜에 버프가 필요하다고 생각하는 고술들에게 해줄 말이 있는지?

Enhance has good AE but with a long ramp up time. While our goal isn’t to have every DPS spec tie in every specific situation, we do think we could shorten Enhance’s ramp up. We have one cool idea we want to explore in 5.4 as a tier set bonus that will benefit both single target and AE damage. We often use tier set bonuses as a testing ground for new class ideas. If it works out and players like it, that mechanic might become core in a future patch or expansion.

고술은 좋은 광딜을 가지고 있지만  오랜 유지 시간을 필요로 합니다. 모든 특정 상황에서 모든 특성이 같은 dps를 내는 것이 우리의 목표는 아니기 때문에,  우리는 고술의 광딜 유지시간을 좁혀줄 수도 있을 겁니다. 우리는 5.4에서 티어 세트 보너스로서 단일 타겟과 광딜 둘다에 이점을 주는 티어 세트 보너스를 만들 생각을 가지고 있습니다. 간혹 우리는 티어 세트 보너스를 새로운 클래스 아이디어를 테스트로써 사용하기도 합니다. 만약 잘 굴러가고 유저들이 만족한다면, 그 메카닉은 나중의 패치나 확장팩에서 핵심적인 부분으로 될 수도 있겠죠.

Restoration Shamans shine at "grouped up" or "stacked" healing. When the raid is spread out, however, they cannot make proper use of Healing Rain or Chain Heal and many Shamans feel that they cannot compete with other healing classes, as a result. Do you share their concerns? Are there plans to improve their "spread out" healing?

복술은 모여있거나 겹쳐있는 상황에서 빛을 발합니다. 하지만 레이드 진영이 퍼져 있을때, 복술들은 치비나 연치를 적절하게 쓸수 없고 많은 술사들은 다른 힐 클래스들과 경쟁할수가 없다고 느낍니다. 이런 생각들에 동의하시는지요? 퍼져 있는 상황에서의 힐링 능력을 향상시킬 계획이 있는지요?

Similar to the previous answer, we like for healers to use different spells and have different moments to shine. We think it’s a fair concern that Resto doesn’t heal enough when grouped to justify healing relatively less than other healers when not grouped. Furthermore, Resto suffers a little with movement as well, and those two limitations coupled with the paladin / Disc dominance in 10s mentioned above make Resto shaman less attractive in 10-player raids. Totemic Restoration has proven to be a problematic talent, and we’re considering replacing it in 5.4, so that is one area we could introduce something to improve shaman range. There are other solutions as well. Overall we like the niche, but agree it has gotten a little too narrow.

앞의 답변과 유사하게, 우리는 힐러들이 다른 분류의 주문을 사용하고 각각의 힐러들이 장점을 가지는 분야가 다른 것을 선호합니다. 산개진형과 무빙할때의 힐이 힘든 복술들은 10인에서 신기 수사보다 덜 쓰일 겁니다. 토템의 복원력은 문제의 소지가 있는 특성이라는 것이 들어났고, 우리는 5.4에서 그 특성을 교체하는 것을 생각중입니다. 그 자리에는 술사의 사거리를 늘릴 무언가를 넣을 수도 있겠죠. 다른 방법도 물론 있습니다. 대체로 우리는 틈새를 파고드는 것을 좋아하지만, 너무 심하다는 점에는 동의합니다.